מתחילים לחפש סיכון - והאפיק הממשלתי ממשיך להיחתך

כבר לא ניתן "לחיות מהריבית", ומשקיעים מחפשים אלטרנטיבות על-ידי העלאת רמת הסיכון

שבוע המסחר החולף התנהל בהססנות, ובסיכום שבועי נרשמה מגמה מעורבת. במדדים הקונצרניים, התל בונד 20 והתל בונד 40 הניבו תשואה שלילית של 0.24% ו-0.25% בהתאמה. במדדים הממשלתיים, שחר כללי ומדד ממשלתי כללי הניבו תשואה חיובית של 0.21% ו-0.17% בהתאמה.

מדד אג"ח כללי סיכם את השבוע עם תשואה חיובית של 0.1%, ובשער של 290.02 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

אירופה גנבה את ההצגה

מתחילת השבוע היו עיני המשקיעים נשואות לעבר תוצאות הבחירות בארה"ב, כל אחד ודעתו הוא על הנשיא הנבחר ועל השפעתו על הכלכלה הגלובלית. אך למחרת יום הבוחר השתנתה התמונה, על רקע כמה אמירות מדאיגות מצדו של נגיד הבנק המרכזי האירופי. בנאומו אמר מריו דרגי: "עד כה גרמניה הייתה מבודדת באופן כללי מהקשיים בשאר גוש האירו, אך הנתונים האחרונים מצביעים על כך שההתפתחויות מתחילות להשפיע על הכלכלה הגרמנית". המשקיעים לא אהבו את משמע אוזניהם, והחלו למכור אג"ח ממשלתיות של מדינות גוש האירו.

אימות לדבריו של הנגיד הגיע מכמה נתונים שהתפרסמו. האיחוד האירופי חתך את תחזית הצמיחה למדינות גוש האירו, על רקע העמקת המשבר ברוב המדינות ביבשת. על פי האיחוד, כלכלת גוש האירו תתרחב ב-2013 ב-0.1% בלבד, לעומת 1% בתחזית הקודמת.

גרמניה עצמה תתרחב על פי תחזית זו ב-0.8%, לעומת 1.7% בתחזית הקודמת. כדי להרגיע את הרוחות, הזכיר דרגי מיד: "אנחנו מוכנים להתחיל בתוכנית רכישת האג"ח ברגע שהממשלות יעבירו את השינויים הנדרשים בתקציב שלהן". נוסף כל כך הוחלט להשאיר את הריבית בגוש ללא שינוי, על 0.75%.

בארה"ב הצוק הפיסקאלי לא מפסיק להדהד, וחברות הדירוג החלו באיומים של הורדה נוספת בדירוג האשראי של המדינה. בתגובה ירדה השבוע תשואת מדד אג"ח ממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים ב-5.95%, לרמה של 1.61%.

בשל הבעיות הגוברות בכלכלת ארה"ב, יותר ויותר כלכלנים מעריכים כי כלכלת סין תעקוף את כלכלת ארה"ב. OECD, הארגון הבינלאומי של המדינות המפותחות, מראה בדוח על כלכלת העולם לעשורים הבאים כי בעוד כ-17 שנה, מאזן הכוחות הכלכליים בעולם ישתנה. כלכלת ארה"ב, המהווה היום כ-23% מהכלכלה העולמית, תקטן לרמה של 18% מסך התמ''ג הגלובלי, לעומת כלכלת סין, שתגדל מ-17% כיום לרמה של 28% מהתמ''ג הגלובלי, ותהפוך לכלכלה החזקה בעולם.

האפיק הממשלתי ממשיך להיחתך

אצלנו ניכרת הססנות בקרב המשקיעים. הורדת הריבית בשבוע שעבר מעלה תמיהות לגבי האפיק הסולידי. כבר לא ניתן "לחיות מהריבית", ומשקיעים מחפשים אלטרנטיבות על-ידי העלאת רמת הסיכון. מחזורי המסחר במדדים הממשלתיים ממשיכים להיחתך זה השבוע השלישי ברציפות.

במדד גליל כללי ירד היקף המסחר השבוע ב-30% למחזור יומי ממוצע של 700 מיליון שקל בלבד. הסטת הכסף למדדים הקונצרניים מורגשת להפליא, ומחזורי המסחר עלו בחדות. מחזור המסחר במדד תל בונד 20 עלה ב-30%, עם מחזור יומי ממוצע של 200 מיליון שקל ליום. במדד תל בונד יתר עלה מחזור המסחר ב-43% ל-175 מיליון שקל בממוצע ליום.

בלטה השבוע לחיוב הוט אג"ח ב' אשר בתל בונד שקלי, עם תשואה חיובית של 2.25%, לאחר שאושרה הצעת הרכש לחברה.

עוד בתחום התקשורת, בלטה לחיוב בזק אג"ח 6 אשר בתל בונד 40, עם תשואה חיובית של 0.89%. מנגד בלטה לשלילה חברת החשמל, עם מחדל של כחצי מיליארד שקל בתחשיב התזרימי. בתגובה נחתכה חשמל אג"ח 22, אשר בתל בונד 20, והציגה תשואה שלילית של 0.89%. ככל הנראה נבעה הטעות מחישוב לגבי פירעון חלקי שהתרחש בשבוע החולף.

על פי הגדרת הבורסה, מדדי האג"ח נחשבים למדדי השקעה. כלומר בכל אירוע של תשלום קרן או ריבית באג"ח הנכללת במדד, מושקע סכום הכסף המתקבל מהתשלום בחזרה במדד.

נוסף על כך ישנה מגבלת משקל לאג"ח הנכללת במדד, בהיקף של עד 10%. בשל כך אירוע הפירעון החלקי בחשמל אג"ח 22 יצר ביקושים של 75 מיליון שקל באג"ח.

התעוררות מחודשת בתחום הנפקות האג"ח השבוע מעידה על אופטימיות זהירה. השבוע היו הנפקות של אג"ח בכמה חברות בסכום כולל של 700 מיליון שקל, סכום לא מבוטל ביחס לתקופה הנוכחית של חוסר ודאות.

*** הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת עניין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם