עיצוב ללא גבולות: תערוכת עיצוב בינלאומי עם גישה קוסמופוליטית

תערוכה חדשה ומסקרנת מציגה עיצוב עכשווי ממדינות מזרח אירופה ומתחקה אחר שורשים משותפים להם ולבית הישראלי

בעולם העיצוב הבינלאומי, המושפע מתהליכי גלובליזציה ומה'סופרמרקט התרבותי', הגדרות לאומיות איבדו במידה רבה את הרלוונטיות שלהן. עבודתם של מעצבים עכשוויים מושפעת ממגוון של חוויות אישיות, לימודיות ותרבותיות, הדורשות הגדרות חדשות של זהות", כך מתארת האוצרת אגניישקה יעקובסון-ציילצקה (Agnieszka Jacobson-Cielecka), מפולין את הגישה האישית והקוסמופוליטית השולטת בתחום העיצוב כיום.

יעקובסון הוזמנה לאצור את התערוכה החדשה שנפתחת השבוע במוזיאון העיצוב בחולון, ולצידה צוות אוצרים ממדינות שכנות לפולין במרכז אירופה - הונגריה, צ'כיה, אסטוניה, לטביה, ליטואניה, סלובקיה, סלובניה, רומניה וקרואטיה. התערוכה "שורשים משותפים - עיצוב במציאות פוליטית משתנה", מציגה כ-250 עבודות של מעצבים, שנוצרו בשנים שמאז נפילת מסך הברזל בסוף שנות ה-80 ועד ימינו.

יעקובסון היא מנהלת המחלקה לעיצוב בבית הספר החדש לעיצוב בפוזנן, מנהלת פסטיבל העיצוב בלודז' ועורכת לשעבר של Elle Decoration הפולני. לדבריה, מרכז אירופה הוא אזור שחדל להתקיים בעת חלוקת המזרח והמערב שאחרי מלחמת העולם השנייה, ונולד מחדש אחרי 44 שנה, עם נפילת חומת ברלין ומהפכת הסולידריות בפולין.

היציאה ממעגל השליטה הדכאני של ברית המועצות וההצטרפות לאיחוד האירופי בהמשך, שינו באופן דרמטי את יחסיהן של מדינות אלו עם שאר העולם - והפכו אותן ממדינות סגורות, נחשלות, ועניות למדינות פתוחות, מתפתחות ודינמיות. הקולות העולים ממדינות אלה מושפעים הן מהחוויות העמוקות של שנות הקומוניזם והן מהתמורות הכלכליות והפוליטיות של שנות ה-2000: תחילה שגשוג ואופוריה ובשנים האחרונות משבר כלכלי.

חוויות אלה מהוות, לדברי יעקובסון: "מורשת משותפת המאפשרת למעצבים מחלקים שונים של מרכז אירופה להבין זה את זה באופן מושלם, למרות שהם דוברים שפות שונות, ולחבור יחד לשרטוט מפה חדשה של עיצוב אירופי".

סיפורי נדידה

את ה"מיפוי" עושה התערוכה באמצעות התבוננות בחפצים היומיומיים ומגמות שהתפתחו בעיצוב - אז ועכשיו. אחת המגמות הבולטות היא הנטייה להסתפק במועט - "דלות החומר" אם תרצו. היכולת ליצור בחומרים מצויים, בין אם מדובר בשינוי הייעוד של חפצים קיימים, אלתור ומיחזור, ובין אם זו יצירה חדשה לגמרי בחומרים פשוטים וזולים.

מגמה בולטת נוספת ניכרת בעבודות עיצוב חדשניות המבוססות על מסורת ותיקה של תעשייה או של עבודות יד מיומנת ושימוש בחומרים טבעיים כמו עץ, צמר וכותנה. התערוכה מתחקה אחר מסלול הנדידה של חפצים, ומשרטטת את הזיקה של הסגנון העיצובי בין מדינות מרכז אירופה לבין עצמן וביניהן לישראל. בנוסף, המעצבת והחוקרת יעל טרגן תציג את סיפור "עליית הטקסטיל" על נדידת תעשיית הטקסטיל מאירופה לישראל - מלודז' ללודז'יה בשנות ה-20.

לצד התערוכה מזמין המוזיאון את הקהל לחפש חפצים "בעלי סיפור נדידה מעניין: חפץ שעשה דרך ארוכה או שנוצר בטכנולוגיה שכבר עברה מן העולם".

צילום של החפצים והסיפור המלווה אותם ניתן לשלוח אל: museum@dmh.org.il מוזיאון העיצוב חולון, רחוב פנחס אילון 8,חולון