NBC ואמריקן אקספרס משיקות מיזם חדש של מסחר בטלוויזיה

אפליקציה ייעודית תאפשר לצרכנים לרכוש במהלך השידור מוצרים "בהשראת" תוכניות טלוויזיה האהובות עליהם - ישירות מהסמארטפון

הרעיון של קניית חפץ שראית בטלוויזיה באמצעות לחיצה על השלט-רחוק או על הסמארטפון עלה בתיאוריות עתידניות ויצירות מדע בדיוני לפני זמן רב. כעת מנסים אולפני NBC Universal וחברת האשראי אמריקן אקספרס להפוך את הרעיון הזה למציאות.

שתי החברות ישתפו פעולה במיזם שיאפשר לצרכנים לרכוש מוצרים ש"קיבלו השראה" מתוכניות טלוויזיה של NBC Universal, זאת ישירות באמצעות הסמארטפון בזמן שהתוכניות משודרות.

על מנת לעשות זאת צריכים הצופים להשתמש באפליקציה בשם זיבוקס (Zeebox), שפותחה על-ידי NBC Universal וחברת-האם שלה קומקאסט והושקה מוקדם יותר השנה.

האפליקציה, המותאמת למספר סוגי סמארטפונים וטאבלטים, מאפשרת למשתמשים לשוחח עם חבריהם בזמן אמת כאשר הם צופים באותה התוכנית, או לעקוב אחר ציוצים או פוסטים הקשורים אליה בטוויטר או בפייסבוק.

במסגרת שיתוף-הפעולה החדש, משתמשי זיבוקס יוכלו לקבל מידע על האופן שבו הם יכולים לרכוש פריטים שאותם הם ראו בתוכניות הטלוויזיה, דוגמת כלי מטבח או אביזרי אופנה.

אתר האינטרנט Daily Candy של NBC Universal יציג את המוצרים שעשויים למשוך את תשומת-לבם של צופים בתוכניות כמו "Life After Top Chef" המשודרת בערוץ Bravo, התוכנית "The Fashion Police" המשודרת בערוץ E! ו"-Tia & Tamara" המשודרת בערוץ Style.

לקוחות אמריקן אקספרס יכולים לקבל החזר של 35 דולר כאשר הם מבצעים את הקנייה בזיבוקס באמצעות כרטיס אשראי תקף של החברה, התואם את פרטי חשבונות הטוויטר או הפייסבוק שלהם.

"עם השינויים בהרגלי הצופים והתקדמות הטכנולוגיה, קשה יותר להגיע אליהם. הקשר והשפעה הופכים להיות הכול", אומרת לינדה יקארינו, מנהלת מכירות מודעות הפרסום ב-NBC Universal. יקארינו מציינת גם כי כמות גדלה והולכת של נותני חסויות מנסים להתאים את תוכן המודעות שלהם לתוכניות שבהן הן מופיעות.

"מפנה תרבותי"

באמריקן אקספרס רואים במיזם תחילתו של עידן חדש בהרגלי צפייה בטלוויזיה. "אנחנו אולי לא ממציאים שום דבר חדש, אבל אנחנו חושבים שהולך להיות כאן מפנה תרבותי", אומר לו פסקליס, סגן נשיא לפיתוח תוכן מדיה ומובייל באמריקן אקספרס.

על-פי חזון החברה, הטלוויזיה תהפוך לאמצעי תקשורת דיגיטלי דו-כיווני, "בו כמות גדולה של מידע מוחלפת ולא רק נצרכת, בין אם מדובר במידע בידורי או במידע המאפשר מסחר", מסביר פסקליס.

נדמה כי במשך עשורים רבים חלמו רשתות השידור על מכירה, למשל, של הסוודר שלבשה דמותה של רייצ'ל גרין בפרק האחרון של הסדרה "חברים". אם לתרגם את זה לסדרות המשודרות בימינו, רשתות השידור ישמחו למכור את מדי המלצריות ב"מרוששות", או את הקרדיגן שלובשת דמותה של קלייר דנפי ב"משפחה מודרנית". המיזם המשותף של NBC Universal ו-American Express עשוי להיות צעד להגשמת התקווה הזו.

אתר האינטרנט SeenOn.com עובד על-פי הרעיון הזה כבר כמה שנים. האפליקציה SeeLoveBuy היא תוספת מאוחרת יותר לניסיונות הנעשים בכיוון זה.

לדברי פסקליס, באמריקן אקספרס לא מצפים לראות הכנסות של מיליוני דולרים מהעסקאות שיבוצעו באמצעות זיבוקס. עם זאת, החברה מקווה לתת ללקוחות דרכים חדשות לבצע קניות ולהיות מעורבים בתוכניות הטלוויזיה האהובות עליהם.

"צרכנים הם אימפולסיביים, ואנחנו מבינים שקניות מתוך דחף מונעות לעיתים על-ידי הטלוויזיה", אומר פסקליס. "המסחר הטלוויזיוני כיום פונה לקהל מתוחכם יחסית, אבל בעתיד הוא יפנה לקהל רחב הרבה יותר, שיוכל לבצע את העסקאות על כל מסך. אנחנו רק בתחילתו של המסע", הוא מציין.

הצגת הרעיונות האלה למפרסמים היא משימה מהותית עבור יקארינו ו-NBC Universal. החברה נחושה להראות את החידושים שהיא יכולה להביא אל השוק, תוך שימוש בהיצע הרחב של נכסי המדיה הזמינים לרשותה בזכות ההשתלטות של קומקאסט עליה בינואר 2011.

העסקה עם אמריקן אקספרס עשויה לתת זריקת מרץ גם ל"טלוויזיה החברתית", תחום שבו רשתות השידור והמפרסמים מנסים למצוא דרכים להגיע אל צופים המשתמשים ב"מסכים משניים" על מנת לדבר, לצייץ בטוויטר ולפרסם פוסטים בפייסבוק על התוכניות האהובות עליהם, תוך כדי צפייה בהן.

יקארינו מציינת כי NBC Universal עובדת על חבילות פרסום נוספות שישלבו את זיבוקס בטלוויזיה החברתית. "אנחנו בעיצומו של תהליך פיתוח של מספר אפשרויות, מתחום הספורט ועד לתחום הבידור, גם בתחנות הטלוויזיה המשודרות בפריסה ארצית וגם בטלוויזיה בכבלים", היא אומרת.