פרס: "מקווה כי הירי מסוריה יחדל. אם לא - נגן על עצמנו"

נשיא המדינה, שמעון פרס, בראיון לרשת CNN: "חמאס חייבים להבין כי אנו רציניים ואנו ננקוט כל צעד אליו נדרש על מנת להגן על אזרחנו. כמובן שניקח בחשבון גם את אזרחי עזה"

"על מנהיגי ואזרחי העולם לשאול את הטרוריסטים בעזה מדוע הם יורים על חפים מפשע בישראל?, האם היו מוכנים לספוג ירי טילים בתחומם? ישראל עזבה את עזה לחלוטין ומרצונה, ועל כן אין סיבה לירי על תושבי הדרום", כך אמר היום (ב') נשיא המדינה, שמעון פרס, בראיון לרשת CNN.

במסגרת הראיון התייחס הנשיא להסלמה הגוברת בעזה ובדרום, למצב הביטחוני על גבול הצפון, לסוגיה האיראנית, ליחסי ארה"ב וישראל אחרי הבחירות ובנוגע להפצצה האווירית בסודן.

פרס אמר כי "יש לעצור מיד את המימון החיצוני לחמאס כל עוד הם יורים על אזרחי ישראל", והוסיף כי "אמיר קטאר ביקר בעזה ותרם כספים, אין ספק שהכסף הקטארי מממן טילים ומוציא פעולות טרור, אך אם מישהו היה יורה על דוחא, אין לי ספק כי הזרמת הכסף הייתה פוסקת מיד".

לשאלת הכתבת מדוע ישראל אינה מדברת עם חמאס אמר הנשיא: "מצב זה בו יורים על אזרחים הוא בלתי אפשרי ובלתי נתפס. או שיורים או שמדברים. חמאס חייבים להבין כי אנו רציניים ואנו ננקוט כל צעד אליו נדרש על מנת להגן על אזרחנו. כמובן שניקח בחשבון גם את אזרחי עזה. מה שחשוב זה לא אופי התגובה אלה האפקטיביות והפסקת הירי. אנו זהירים, אנו מאופקים אך לכל אמא בישראל מגיע לישון בשקט בלילה.

"חמאס הם האחראים בעזה, ועליהם לשלוט בכל ארגוני הטרור. תושבי עזה אינם אויבינו ואין לנו שום עניין כי יסבלו, אם חמאס יחדלו מהברחת נשק וירי על תושבי ישראל, גם תושבי עזה ישנו בשקט", הוסיף הנשיא.

בנוגע למצב בסוריה אמר הנשיא כי "שפיכת הדמים בסוריה אינה קשורה ישירות לישראל אך כבני אנוש קשה לנו לראות ילדים נורים על ידי טנקים מממשלתם. אינו יכולים להתערב בבעיות הפנימיות בסוריה, ואני מקווה כי הירי מסוריה לעבר ישראל יחדל, אך אם לא, אנו נדע להגן על עצמנו בדרכים המתאימות".

בסוגיית התערבותו של ראש הממשלה נתניהו בבחירות בארה"ב אמר פרס: "התמיכה והידידות בין ארה"ב לישראל היא היסטורית ועמוקה, חוצה מפלגות ונשיאים. אני בטוח שארה"ב תמשיך לשמור על ידידות זו גם עתה. הנשיא אובמה הצהיר לא פעם בנוגע לאיראן כי 'כל האופציות על השולחן' ואנו אתו. כולנו מעדיפים כי הסוגיה תיפתר בלי צורך בכוח צבאי, הסנקציות היום הן הכי חריפות אי פעם אך עדיף עוד לחץ כלכלי מאשר אופציה צבאית. הסנקציות התחילו להשפיע ועלינו להמשיך איתן ולהחמיר. לאפשר להן הזדמנות לעבוד".