יו"ר חברת החשמל: "החברה לא תעבור את הקיץ בלי רפורמה"

רון-טל בוועדת הכספים: "אני מאמין שמהרגע שבו תוקם ממשלה חדשה, בתוך שלושה חודשים ניתן יהיה לחתום על רפורמה"

"חברת החשמל לא תוכל לעבור את הקיץ ללא רפורמה", כך אמר היום יו"ר החברה יפתח רון-טל בישיבת ועדת הכספים של הכנסת שאישרה לחברה מתן ערבות מדינה בסך מיליארד שקלים. רון-טל הוסיף כי "אני מאמין שמהרגע שבו תוקם ממשלה חדשה, בתוך שלושה חודשים ניתן יהיה לחתום על רפורמה".

לדבריו של רון-טל הצטרף יו"ר ועד העובדים של החברה, דוד (מיקו) צרפתי, שאמר כי "מבחינת העובדים אפשר לחתום כבר היום על רפורמה". "גלובס" חשף השבוע כי האוצר מאיץ את המגעים להגיע לרפורמה על רקע חשש באוצר כי המשך הידרדרותה הפיננסית של החברה מסכן את דירוג האשראי של ישראל.

רון-טל וצרפתי העריכו כי לא ניתן יהיה לחתום על רפורמה לפני הבחירות אך מנכ"ל האוצר דורון כהן אמר כי אם יושגו סיכומים בחודש-חודשיים הקרובים יפנה ליועץ המשפטי לממשלה לקבלת חוות דעתו בנושא. במסגרת תוכנית החילוץ החדשה שעליה הסכים האוצר, הוחלט להקים צוות לבחינת מבנה ההון של החברה שיבדוק אפשרות להמיר עד 6 מיליארד שקל מחובות החברה למדינה - להון עצמי. מדובר בהלוואה ישנה של הבנק לפיתוח התעשייה על סך 3.7 מיליארד שקל ואגרות חוב צמיתות בהיקף 2.3 מיליארד. היקף תשלומי הריבית והקרן על שני החובות מגיע ל-700 מיליון שקל בשנה.

בתוך כך הוחלט לדחות היום ברגע האחרון את ישיבת דירקטוריון חברת החשמל בנושא ממצאי דוח הביקורת בפרשת הבור התזרימי. ההחלטה התקבלה בעקבות חוות דעת של משרד הרצוג פוקס נאמן שהזמינה חברת החשמל שדרשה כי תינתן לנבדקים ארכה נוספת להגיב לדוח.

אתמול חשף "גלובס" כי שישה הסמנכ"לים של חברת החשמל פנו למנכ"ל וליו"ר בדרישה להימנע מהדחות לאחר שהבדיקה העלתה טענות נגד שישה מבכירי החברה ובהם סמנכ"ל הכספים וראש מינהל הדלק. רון-טל אמר כי כ"יו"ר הדירקטוריון לא אתן יד לפגיעה בזכויות המבוקרים, חקר האמת ימוצה עד תום". טרם נקבע מועד חדש לישיבת הדירקטוריון.