פייסבוק. הדור הבא

שנת 2013 סומנה כשנת מפנה בהכנסות. אז זה מה שיחכה לכם

לא עובר שבוע שבו אבא שלי לא שואל אותי למה אני לא פותח לו עמוד פייסבוק. לא עובר גם שבוע שבו אני מסביר לו שזה אולי מסובך בשבילו, אבל מספר לו שעמוד הלייק שפתחתי לו "יוסי בר (אבא של) שיפוצים, תיקונים לבית - הנדי מן" עושה חיל, ושיש לו כבר 72 לייקים (שחלקם כבר שכרו את שירותיו לעבודות תיקונים ביתיים).

"אתה כל הזמן מבטיח שתשב אתי ותסביר לי", הטיח בי אבא, וצדק.

ולפתע זה היכה בי: זה שנים שאני דוחה את הקץ לפתוח לאבא פרופיל אישי באתר החברתי שממש בקרוב, בפברואר אם אתם מתעקשים, יציין יום הולדת 9.

יחסית לגיל 9, רושם האתר לא מעט הישגים. החל מהימים שבהם היה רשת חברתית סגורה לסטודנטים בהארוורד ועד מיליארד משתמשים פעילים, החל משלב שבו הסטטוס היחיד שיכולתם לכתוב הוא אם אתם בבית או בעבודה (Dvir is at home) ועד רכישת אינסטגרם, עברה הרשת כברת דרך ארוכה, וכעת, כך נדמה, היא עומדת פעם נוספת בפני צומת משמעותי בחייה.

אז מה חדש בפייסבוק? לא הרבה, אם תיכנסו לעמוד שנקרא What's new on facebook בעמודי התמיכה, אלא אם טיימליין הוא משהו חדש עבורכם, או הגדרת קבוצות חברים שונות או נניח האופציה להירשם כעוקב אחרי מישהו (subscribe), ובקיצור: כלום ושום דבר, כך לפחות למראית עין (אה, זה והניסוי שפייסבוק עורכת בימים אלה ושבמסגרתו היא מנסה שוב לשנות את עמוד הפרופיל שלנו, שמעוצב כעת בצורת טיימליין ובכוונתה לחלק לנו אותו לשניים, כך שהחלק שיוקצה למסחור יגדל משמעותית).

אלא שמתחת לפני השטח, פייסבוק מסמנת את 2014/2013 כתקופת מפנה בהכנסות החברה ולא ממהרת להכחיש את השמועות שצצות פעם נוספת בדבר יציאת מכשיר סלולרי על-ידי האתר המחזיק גם באפליקציה הפופולרית ביותר בעולם (כ-600 מיליון משתמשים באפליקציית פייסבוק בסלולר), מה שמחזק את החשד כי פייסבוק מתכוונת לחבור לאחת מיצרניות החומרה ולהתחרות ראש בראש בענקיות הסלולר, ובכך למעשה למקסם את ההכנסות לאתר המדשדש ולהרוויח גם מחנות מקוונת -- בדומה למהלך שעשתה ווינדוס עם הרחבת פעילותה מתוכנה לחומרה והוצאת וינדוס 8.

מי שממהרים לומר שאנשים לא ירכשו מכשירים סלולריים תחת המותג פייסבוק, לא מביאים בחשבון ששנת 2013 תהיה גם שנת מפנה במחירי הסלולר, הצפויים לרדת משמעותית נוכח כניסתם של שחקנים נוספים.

כניסתה של פייסבוק לקטגוריה צפויה לסחרר את המערכת כולה. אם פעם תהו אם בכלל יהיה מכשיר, אז היום כבר שואלים מה יהיה גודלו של המכשיר, מה יהיו השכלולים שבו ומתי אב-טיפוס שלו יישכח בבר אפלולי בקליפורניה.

את התשובות אין לדעת, מה שידוע הוא שכניסה של ענקית התוכנה תגרום לה לסגור על חיינו, ולכולנו לתהות אם תוציא החברה גם מכשיר טאבלט ומכשיר טלוויזיה (זירה חמה נוספת ב-2013).

מאחר שכל אלה נראים כרגע חלום/סיוט רחוק, ואין ספק ששכלול הרשת החברתית רק יסבך אותי מול אבא יוסי (הנדי מן שיפוצים תיקונים), אלך כעת ברשותכם לקבוע איתו פגישת הסברה ולפתוח לו פרופיל אישי. הגיע הזמן.