צפו: "יום זעם" באירופה - מיליוני מפגינים נגד הצנע

32 עצורים במדריד ■ בפורטוגל הושבתה כמעט לחלוטין פעילות הרכבות ■ מפגינה בספרד: "יש לי 2 בנים בבית, אחד מקבל קצבה, השני יושב בבית כבר 3 שנים. זה לא שהם לא רוצים לעבוד, פשוט אין עבודה"

מיליוני בני אדם מפגינים היום (ד') ב-23 מדינות באירופה בהפגנה מאורגנת של עשרות ארגוני עובדים ביבשת. זו הפעם הראשונה שבה כ-40 איגודי עובדים ממדינות שונות באירופה משתפות פעולה.

המפגינים מוחים על צעדי הצנע הקשים שננקטים במדינות רבות באירופה על מנת לנסות להילחם במשבר החובות האדיר. על פי המוחים, צעדי הצנע, הכוללים קיצוץ הוצאות והעלאת מסים, גורמת לאומללות של הציבור האירופי ולהעמקת המשבר ביבשת.

"יש לי 2 בנים בבית, אחד מקבל קצבה, השני יושב בבית כבר 3 שנים", אמרה מפגינה לרשת BBC. "זה לא שהם לא רוצים לעבוד, פשוט אין עבודה".

ארגוני עובדים בספרד ובפורטוגל כבר הודיעו על שיתוף פעולה ביניהם, וגם ארגונים ביוון, איטליה, צרפת ובלגיה מתארגנים יחדיו להפגנות במסגרת "יום אירופי לפעולה וסולידריות". בספרד, 5 מיליון עובדים מאוגדים בוועדי עובדים, המהווים 22% מכוח העבודה במדינה. בפורטוגל מדובר ב-5.5 מיליון עובדים המאוגדים בוועדים.

בספרד נעצרו הבוקר 32 מפגינים במדריד. על פי נתונים ראשוניים, תפוקת הייצור במדינה פחתה ב-11% לאחר סגירת מפעלים וקווי ייצור בצל ההפגנות. בפורטוגל השביתו עובדים את קווי הרכבת במדינה באופן כמעט מוחלט, והרכבת התחתית בליסבון הושבתה כליל. בספרד, רק 20% מהרכבות ליעדים ארוכים פעילות, ורק שליש מהרכבות ליעדים קצרים. למעלה מ-600 טיסות בספרד בוטלו כליל.

מנהיג פדרציית עובדים מרכזית בספרד, קנדידו מנדז, אמר היום במהלך הפגנה כי "אנחנו במהלך שביתה על מנת לעצור את המדיניות המתאבדת הזאת". שיעור האבטלה בספרד עומד היום על כ-25%, ובקרב צעירים הוא עומד על כמעט 50%. כלכלת ספרד צפויה להתכווץ השנה ב-1.5% ובפורטוגל צפויה צמיחה שלילית של 3%.

מנגד, מנהיגי אירופה, כולל ראשי ממשלה ושרי אוצר, מנסים להסביר לציבור הזועם ביבשת כי צעדי הצנע הקשים הכרחיים להבראת כלכלת אירופה והחזרת אמון הציבור ביכולות הכלכליות של מדיניות האיחוד האירופי.