משימה לאומית

השכיחות הגוברת של מחלת הסוכרת מסוג 2 והסיבוכים השונים המתלווים אליה, חלקם מסכני חיים, נמצאת במגמת עלייה מדאיגה. ההערכה היא כי כיום 20% מההוצאה הלאומית בישראל על בריאות מופנית לטיפול בסוכרת. כרבע מכלל המאושפזים בבתי-חולים הם סוכרתיים. מדובר בנטל אדיר על בתי-החולים ועל הכלכלה. הסוכרת הפכה למגפה אשר ממדיה מאיימים על שירותי הבריאות, על אוכלוסיות שלמות ועל הכלכלה העולמית.

נטל כלכלי זה, הכרוך בטיפול בלוקים במחלה המורכבת ובסיבוכיה, הולך ועולה בהתאמה, ועלול להגיע למצב שבו המדינה תתקשה לטפל כיאות במחלה. בשנת 2006 חישבו כלכלני האו"ם כי בשנת 2025 עלולות מדינות חלשות לפשוט רגל בעקבות העלויות הכבדות לטיפול בסוכרת. לחישוב זה התלוותה ההערכה כי בשנת 2025 יהיו בעולם 300 מיליון סוכרתיים.

אלא שכבר כיום, 13 שנים לפני מועד זה, עברנו את התחזית העגומה, ו-350 מיליון איש בעולם סובלים מסוכרת. בישראל שכיחות הסוכרת באוכלוסייה היא 6%-8% מכלל התושבים. בגילאים מבוגרים עולה שכיחותה לכדי 15% ובגילאים מסוימים עד כדי 25%. ההערכה היא, כי בישראל מאובחנים חצי מיליון אנשים כלוקים בסוכרת, וכי חצי מיליון אנשים נוספים אינם מאובחנים או נמצאים במצב המוגדר כ"טרום-סוכרתי" או כסוכרת סמויה.

היקפיה והנטל הכלכלי הכבד הנלווה למחלת הסוכרת, מחייבים היערכות מיידית ותוכנית פעולה לאומית, שתסייע למניעת הופעת המחלה ולעצירת התקדמותה. מחקרים מבוקרים הוכיחו, כי התערבות בשלב מוקדם, במצב של טרום-סוכרת - ע"י שינוי אורח החיים וטיפול תרופתי מתאים - אכן עשויה למנוע, או לעכב, את הופעת הסוכרת ואת סיבוכיה הקשים.

שרי הבריאות מנמנמים

זו משימה לאומית שמערכת הבריאות לבדה אינה מסוגלת לשאת בה. על מנת לגדל כאן דורות של ילדים וצעירים בריאים נדרשת תוכנית מתואמת. הבעיה היא שמדינת ישראל לא גיבשה תוכנית מניעה, שתסייע להקניית אורח-חיים בריא, לחינוך לתזונה נכונה ולפעילות גופנית כבר בגיל הרך. בארה"ב ובפינלנד נערכו ניסויים קליניים מבוקרים באמצעות תוכנית התערבות, שכללה פעילות גופנית מתונה וסדירה במשך ימות השבוע, שלוותה בדיאטה לירידה במשקל. הוכח, כי ניתן להפחית ב-58% את הסיכון לפתח סוכרת בקרב אנשים עם סוכרת "סמויה".

לפני יותר מארבע שנים הגישה האגודה הישראלית לסוכרת למשרד הבריאות תוכנית לאומית למניעת סוכרת מסוג 2. במרכזה מוצבת מטרה עיקרית: צמצום מספר חולי סוכרת מסוג 2. זאת, על-ידי איתור הנמצאים בסיכון לפתח סוכרת והנעתם לשינוי אורח-חייהם. מאז, התוכנית הוגשה עוד מספר פעמים, לשלושת שרי הבריאות, אך טרם התקבלה התייחסות הולמת.

אם ישראל הייתה מקדישה מעט ממשאביה ליישום תוכנית מניעה לאומית, ייתכן שהיינו יכולים לראות היום בשטח הפחתה בהתפשטות המחלה, לצד צמצום הנטל הכלכלי הכרוך בהתמודדות היומיומית עם המחלה הקשה, התובעת היום מחירים כבדים מאוד הן מהחולים הסובלים ממנה והן מהמשק הלאומי.

הכותב משמש מנכ"ל האגודה הישראלית לסוכרת