אובמה: בחודש הבא - מאמץ דיפלומטי נוסף כלפי איראן

"יכולה להימצא דרך שתאפשר לאיראנים ליהנות מיכולת גרעינית לצרכי שלום, ובה בעת לקיים את התחייבותיוהם לקהילה הבינלאומית לא לפתח נשק גרעיני" ■ "גב העשירים לא יישבר מהעלאה קטנה של שיעורי המס"

במסיבת עיתונאים ראשונה מאז שנבחר לתקופת כהונה שניה, אמר הערב (ד') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי הוא דבק בעמדתו שיש להכביד את עול המיסים על בעלי הכנסת גבוהות. "לא אאריך את הקיצוצים במיסים על עשירים שיזם הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש; העשירים אינם צריכים זאת וכלכלת ארה"ב אינה יכול להרשות זאת לעצמה", הכריז אובמה. עם זאת, מתשובותיו ניתן ללמוד שהוא הותיר לעצמו מרחב פעילות, שבו יוכל להגמיש עמדות במו"מ עם הקונגרס, שיחל ביום ו'. תגובות ראשונות מגבעת הקפיטול מצביעות על שביעות רצון של הרפובליקנים מהנכונות למו"מ שלדעתם היתה גלומה בדברי הנשיא.

אף שאלה לא נשאלה על ההתלקחות בעזה. כצפוי, חלק גדול מהשאלות התמקדו בשערוריית ההתפטרות של ראש CIA, דייוויד פטראוס, אך אחד העיתונאים שאל האם הבית הלבן מכין יזמה דיפלומטית אחרונה במאמץ לשכנע את איראן לזנוח את מאמציה לפתח נשק גרעיני.

אובמה השיב, כי הוא אכן מתכנן יזמה דיפלומטית נוספת בחודש הבא במאמץ לפתור את המשבר עם איראן. "יכולה להימצא דרך שתאפשר לאיראנים ליהנות מיכולת גרעינית לצרכי שלום, ובה בעת לקיים את התחייבויותיהם לקהילה הבינלאומית לא לפתח נשק גרעיני", אמר אובמה.

הוא הוסיף שאין הוא יכול לערוב לכך שאיראן אכן תנצל את הדלת שתיפתח לפניה. "אני רוצה מאוד למצוא פיתרון דיפלומטי, אך לא אתיר לאיראן לפתח נשק גרעיני", הוא אמר.

על סוריה אמר הנשיא, כי וושינגטון מקיימת מגעים עם המדינות שגובלות בסוריה - ישראל, טורקיה וירדן. הוא ציין שישראל מודאגת מתזוזות אפשריות של נשק כימי בסוריה ושארה"ב שותפה לדאגתה. אובמה ציין, שארה"ב מקדמת בברכה הקמת ארגון גג של קבוצות המורדים במשטר אסד, אך אמר שבשלב זה ארה"ב אינה מוכנה להכיר בארגון כממשלה גולה של העם הסורי. הוא אמר, כי ממשלו נמנע מלספק נשק למורדים מפני שהסתננו לקרבם גורמי טרור. "ארה"ב אינה מעוניינת לספק נשק שיופנה אחר-כך נגדה או נגד ישראל", אמר הנשיא.

אובמה פתח את מסיבת העיתונאים בהצהרה על הכלכלה ועל נחישותו להעלות את שיעורי המס על שני המאיונים העליונים באוכלוסיה. "כפי שכתב אחד מבעלי הטורים, העלאה קטנה בשיעורי המס לא תשבור את גבם של העשירים", הכריז הנשיא. "... העם האמריקני ידע בדיוק מה הוא צפוי לקבל כאשר הוא הצביע בעדי".

הוא ציין שאם הקונגרס לא ינקוט יזמה לפתור את כל הסוגיות שביסוד הצוק הפיסקלי - העלאה אוטומטית בשיעורי המס של כל האזרחים; קיצוץ מסיבי בתקציבי רוב המשרדים בממשל הפדרלי, לרבות הפנטגון, מכוח חוק שיזמו שתי המפלגות; והעלאה של תקרת החוב - יעלו המיסים על כל האזרחים, לרבות משפחות מעמד הביניים. "איננו צריכים להחזיק במשפחות מעמד הביניים כבנות ערובה בשעה שאנו דנים על קיצוצי מס לעשירים", הכריז הנשיא.

אובמה אמר, כי הוא רוצה להשיג "עסקה גדולה, עסקה מקיפה... שתעניק מידה של ודאות לקהיליית העסקים ולעם האמריקני... אבל, בשלב הראשוני, אני רוצה לוודא שלא יועלו המיסים על משפחות המעמד הביניים".

הנשיא הדגיש, כי לאחר הכל הוא ניצח בבחירות בשבוע שעבר, אם כי נדמה שכולם כבר שכחו אותן. "אני בוודאי שכחתי את הבחירות ביום המחרת", הוא הוסיף, לא לגמרי בבדיחות הדעת. "אני משוכנע שנוכל למצוא פיתרון (לבעיית הצוק הפיסקלי) ואני יודע שאנו מוכרחים לעשות זאת. אני ידוע שזה מה שהעם האמריקני רוצה שנעשה. זה היה המסר הברור מאוד של הבחירות בשבוע שעבר".

בתשובה על שאלה האם יש לו מנדט מהעם האמריקני לחולל שינויים גדולים, השיב אובמה: "קיבלתי מנדט אחד: קיבלתי מנדט לעזור למשפחות מעמד הביניים ולמשפחות שעמלות קשה כדי להיכנס למעמד הביניים. זה מה שהעם האמריקני רוצה".

בתגובה על שערוריית פטראוס אמר אובמה, כי לא ראה שום ראיה שהפרשה פגעה באופן כלשהו בביטחון הלאומי של ארה"ב. הוא הגן על סוזאן רייס, שגרירת ארה"ב באו"ם, מפני התקפות של מחוקקים רפובליקניים, ובכללם ג'ון מקיין, שטוענים כי היא הסתירה מידע מהציבור כאשר טענה, שההתקפה על הקונסוליה האמריקנית בבנגאזי, בספטמבר, נבעה מהפגנה ספונטנית, ולא היתה התקפת טרור.

מקיין ואחרים אמרו, כי יתנגדו למינויה כשרת חוץ, אם אכן אובמה יחליט למנותה. בזעם גלוי אמר הנשיא, שמותחי הביקורת חכמים על השגרירה באו"ם, שבסך הכל קיבלה הנחיות ומידע מודיעיני מהבית הלבן. "אם יש להם טענות, אז יש להם עסק אתי, לא עם השגרירה", אמר אובמה.