דוח של סבא"א: איראן לא הגבירה את קצב העשרת האורניום

"איראן סיימה להתקין כל הציוד החיוני במתקן התת-קרקעי פורדו" ■ דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פותח לאובמה מרווח של כמה חודשים להשגת פיתרון דיפלומטי

איראן השלימה התקנת כל הציוד הקריטי שנחוץ לייצור נשק גרעיני במתקן התת-קרקעי פורדו, בתוך צלע הר ליד העיר הקדושה קום. במתקן מוצבות צנטריפוגות להעשרת אוראניום לרמה הנדרשת לייצור נשק גרעיני. הפיכת האוראניום המועשר לנשק כזה ניתנת להיעשות במהירות רבה, אך טהראן טרם הגבירה את קצב ההעשרה במתקן. עובדה זו פותחת לממשל אובמה ולבעלות בריתה של ארה"ב מרווח של כמה חודשים להשגת פיתרון דיפלומטי, לפני הישענות על האופציה הצבאית. כך כותב הבוקר (שבת) "ניו יורק טיימס", על סמך דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה.

הדו"ח מציין עוד, שתצלומים מלוויינים מראים שאיראן פעלה במשך חודשים כדי לשנות מן היסוד אתר אחר, שבו, לפי חשד של סבא"א, נערכו ניסויים הקשורים לפיתוח נשק גרעיני. איראן אסרה על פקחי הסוכנות לבדוק את האתר ולדברי סבא"א יש חשש שהפעולות שנעשו במקום, לרבות חפירות והזזת כמויות גדולות של עפר, וכן העברת מתקנים למקומות אחרים, היו כל כך אינטנסיביות עד שהסוכנות תתקשה מאוד לאמת האם אכן נערכו במקום ניסויים הקשורים לנשק גרעיני.

הדו"ח פורסם יומיים אחרי מסיבת העיתונאים שבה הודיע הנשיא אובמה, כי ינסה ליזום מו"מ חדש עם איראן על מאמציה לפתח נשק גרעיני. "בחודשים הקרובים, אנסה לדחוף (יזמת מו"מ) כדי לראות האם נוכל לפתח בדו-שיח עם איראן, ולא רק עם ארה"ב אלא עם הקהילייה הבינלאומית", אמר אובמה.

על סמך דו"חות סבא"א ומידע מודיעיני אחר, אומרים פקידי ממשל ודיפלומטים, כי איראן לא תוכל לצבור כמויות מספיקות של אוראניום מועשר לייצר פצצה אחת לפני האביב הקרוב, לכל המוקדם. זה "הקו האדום" העדכני ששרטט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כלומר שצבירת כמות מספקת של אוראניום מועשר לייצור פצצה אחת תאלץ את ישראל לנקוט פעולה צבאית.

אולם נתניהו השמיע איום דומה בסתיו שחלף. הדדליין שהוא קבע אז חלף עבר לו, כמו דדליינים קודמים רבים, לאחר שהתברר שקצב הייצור של אוראניום מועשר ברמה של 20% (הרמה שממנה ניתן להפיק חומר גלם לנשק גרעיני במהירות הרבה ביותר) אינו מהיר כפי שארה"ב וישראל חששו תחילה. הדו"ח החדש מאשש את המציאות הזו: קצב הייצור לא הוגבר.

הדו"ח החדש של פקחי סבא"א מאשש מאשש ממצאים של גורמי מודיעין ודיפלומטים, שפורסמו לפני כמה שבועות ושלפיהם מתקן פורדו הושלם למעשה. מותקנות בו 2784 צנטריפוגות, המספר המרבי שהמתקן תוכנן להכיל. 644 מתוכן נוספו מאז הדו"ח הקודם של הסוכנות, באוגוסט השנה. בשלב זה, רק 696 צנטריפוגות מעשירות אוראניום בפועל. 696 צנטריפוגות אחרות קרובות מאוד לשלב ההעשרה.

"האיראנים יוכלו להכפיל את קצב הייצור בפורדו במהירות רבה מאוד"" אמר ל"טיימס" דיפלומט אירופי. "הם יכולים להתחיל בכל זמן נתון". לאחר שלב זה, אומרים פקידי רשות, יעברו חודשים ספורים לפני שיהיה בידי איראן מספיק אוראניום מועשר שנחוץ לייצור נשק גרעיני. מכל מקום, גורמים מודיעיניים אמריקנים דבקים בעמדתם (שאותה קיבלו ב-2007), שאיראן לא קיבלה "החלטה פוליטית" לייצר נשק גרעיני, אך ייתכן שהיא תרצה להשאיר זאת כאופציה פתוחה.