המציל נדרש להתייצב בחוף הכרמל

ההתאבדות של יעקב שחר על החתמת בן שמעון נובעת מהחשש לסיים עוד עונה נטולת הכסף של אירופה ■ ורב"ש? נראה תפור על חיפה

די לראות את ההתמקחות בין מכבי חיפה לא.א.ק לרנקה על הפיצוי שתשלם חיפה על שחרור רן בן שמעון מחוזהו בקפריסין, כדי להבין עד כמה המאמן בן ה-42 הפך להיות איש המקצוע הכי מבוקש בישראל. מעולם לא שילמה קבוצה ישראלית כל כך הרבה כסף עבור "רכישת" מאמן, ובמחיר הזה היא היתה יכולה להביא שחקן שאולי היה מציל את המשרה של ראובן עטר (על-פי הערכות, סעיף השחרור של בן שמעון ינוע סביב 450 אלף אירו).

אבל ליעקב שחר יש את השיקולים שלו, ומבלי להיכנס לעניינים בין אישיים אין ספק שהמיקום של מכבי חיפה בטבלה מלחיץ את שחר פחות מהחשש מירידת ליגה, כמו מהחשש האמיתי לא להגיע שנה שנייה ברציפות לאירופה. ככל שמכבי חיפה תייצר יותר כסף, כך הבעלים שלה יצטרך להכניס את היד פחות עמוק לכיס. אחרי 20 שנה, אמור היה שחר ליהנות מפרי השקעתו הגדולה: המועדון הכי גדול בארץ, הכי מוצלח בארץ, הכי אירופי בארץ והכי אהוד בארץ. אבל גם ההישגים האלה לא מייצרים הכנסות שיכולות להביא לברייק-איבן. המועדון חייב להגיע לשלב בתים באירופה, ליצור ניקוד שיאפשר לו הגרלות נוחות, ולהביא הביתה הכנסה של לפחות 10 מיליון שקל בעונה באופן ישיר מאירופה. זה לא סכום שיאזן את הספרים, אבל זה בהחלט יכול להקטין את הנזק של שחר.

***

בעזיבתו האפשרית את קפריסין כמה חודשים לאחר תחילת העונה, אך גם בכל דרך התנהלותו והתבטאויותיו, מזכיר בן שמעון את מורו ורבו, אברם גרנט. ובמכבי חיפה דווקא אוהבים את זה. גרנט הצליח בשנתיים שלו במכבי חיפה לזכות בשתי אליפויות, והוא המאמן הישראלי עם אחוז ההצלחה הגבוה ביותר מאז קום המדינה - 64.3%. למעט הרפתקה קצרה במכבי ת"א, אימן בן שמעון בליגת העל רק בקרית שמונה, קבוצה שנמצאת בה פחות מחמש עונות. ועדיין אחוז ההצלחה שלו בליגה - 54.7% - גבוה מאלה של בני דורו: איווניר (41.3%), קלינגר (48.2%), אלישע לוי (48.8%) ואפילו עטר (49.9%), שחלקם גם עבר במועדונים גדולים וזכה באליפויות.

האם לרן בן שמעון יש גם את היכולות להגיע כמושיע באמצע עונה ולא ליהנות מהעבודה המתודית שלו משלב בניית הקבוצה? שאלה טובה. בן שמעון הגיע רק פעם אחת באמצע עונה לקבוצה, לקרית שמונה שאחרי מישל דיין ואלי כהן, ועדיין לא הצליח למלט את הקבוצה מירידה לליגה השנייה. לכן מעבר לבחירה הנבונה בהתקדמות הדרגתית בקריירה שלו, אין לו ממה להתלהב. ההשקעה הגדולה בהבאתו עלולה לעצור מסע רכש שמתחייב ממינוי של כל מאמן חדש, והפער האדיר בטבלה בין חיפה לבין מכבי ת"א או אפילו בני יהודה שנמצאת בקצה הסקאלה לאירופה, יחייב אותו ליכולות גבוהות מאלה שאפיינו אותו עד היום, כדי להגיע לפחות לאירופה.

***

זכיתי ללוות את בן שמעון לאורך היום בו זכתה קרית שמונה בתואר הראשון שלה, גביע הטוטו, והתרשמתי מאיש מקצוע מרשים, אנושי ואינטליגנטי בצורה קיצונית. אסיפת וידיאו שלו נשמעת כמו פרשנות, אבל זו הדרך הטובה ביותר לשחקן לקלוט את הדברים. ועדיין, הוא יודע להכות באגרופו בכף ידו השנייה ויודע להתנהל מול שחקנים, לא בטוח שמול בעלים דומיננטיים וכאלה שהיו שחקני כדורגל (שרצקי בעמידר, שחר בנס ציונה).

חיפה, למרות היותה מועדון גדול, עדיין רחוקה מת"א. מהבחינה הזו, החוויה שעבר בקרית שלום, תשחיל אותו בקלות לתפקיד בכפר גלים.