מבצע עמוד ענן בעזה: כך נראית המלחמה ברשתות חברתיות

שיעור האינטראקציה בעמוד דובר צה"ל עומד על 90% ■ זינוק של עשרות אחוזים בנתוני הגלישה באתרי החדשות

רוחות המלחמה נשבו חזק בימים האחרונים בפייסבוק ובטוויטר ונראה שבדובר צה"ל הפיקו לקחים רבים מאז מבצע "עופרת יצוקה" לפני ארבע שנים. עוד לפני "עמוד ענן", עמוד הפייסבוק של צה"ל הראה שינוי אסטרטגיה מהותי כשהחל לשגר לאוויר תמונות מעוצבות עם מסרים קלים ופשוטים, באנגלית, כדי לקדם את התחושות מתוך ישראל ברחבי הקהילה הבינלאומית.

עמוד הפייסבוק הרשמי של צה"ל רושם שיעורי אינטראקציה (Engagement) משמעותיים במיוחד: בעוד שצה"ל צירף כ-38 אלף גולשים חדשים לעמוד בשבוע שעבר והוא עומד כרגע על 263 אלף, רמת האנשים שהגיבו, שיתפו ויצרו אינטראקציה כלשהי עם העמוד של צה"ל בפייסבוק (People talking about) זינקה ל-236 אלף גולשים. שיעור ה-Engagement עמד על 90% - נתון גבוה במיוחד.

לצורך השוואה, במהלך כל חודש אוקטובר צה"ל צירף כ-8,500 לייקים חדשים וכמות האנשים שתקשרה עם העמוד עמדה על 113 אלף - מחצית מהנתון הנוכחי.

גם בטוויטר נראה שהמלחמה תופסת תאוצה. בצה"ל דואגים לצייץ מדי שעה עם תמונות, סרטונים ומסרים במלחמה הפסיכולוגית נגד חמאס. מלבד זאת, השיחה על המבצע בדרום הפכה לפופולרית במיוחד בשירות הציוצים. הבוקר (א'), בעקבות אזעקה נוספת בגוש דן, "תל-אביב" הפכה לאחד מעשרת המושגים הכי מדוברים בטוויטר.

מצד שני, נראה שחמאס ותומכיו ממשיכים להתנהל באופן יחסית דומה לשנים האחרונות. הפצת תמונות של קורבנות מפגיעות צה"ל והאשמות של פשעי מלחמה. כך, למשל, גולשים רבים משתמשים בתגית #WarCrime בטוויטר כדי לקדם סטטוסים שיוצאים נגד ישראל. עם זאת, הפעם הגולשים הישראלים מגלים מעורבות גבוהה יותר במלחמה ההסברתית באינטרנט וחושפים את ערוותם של חלק מתומכי החמאס שמפיצים תמונות שקריות.

כך, למשל, הופצה תמונה של פצוע פלסטיני מפונה אבל בצד הישראלי דאגו להפיץ לצידה תמונה נוספת, שצולמה מאוחר יותר, כשאותו "פצוע" נראה בריא לחלוטין. עיקרון דומה עומד מאחורי תמונות של בניין שהופצץ בעזה לפני כמה שנים אך הופץ בימים אלה בפייסבוק כאילו מדובר בתמונה חדשה או תמונה מבוימת של כביכול חייל צה"ל מאיים בנשק על ילדה פלסטינית.

טרפיק מוגבר

המבצע הנוכחי מביא לא רק לזינוק ברייטינג אלא מצמיד את הישראלים גם למסכי המחשב ולסמארטפונים. אתרי החדשות רשמו בימים האחרונים נתוני גלישה גבוהים במיוחד עם זינוקים של עשרות אחוזים. על-פי נתוני ועדת מדרוג הגלישה באינטרנט, השיא בימים האחרונים נרשם ביום חמישי, כששני האתרים הישראליים פעלו במתכונת של שידורים חיים. אתר ynet רשם זינוק של 55% לעומת יום חמישי שעבר עם מיליון גולשים בפועל ועקף את וואלה עם 875 אלף גולשים בפועל וזינוק של 18%.

ב-mako, שמשלב את החדשות מערוץ 2, נרשם זינוק של 40% עם 454 אלף גולשים. נענע10 זינק ב-25% וגם "הארץ" עם 56% ו-nrg עם 31% נהנו מהרצון העז של הישראלים להתעדכן באופן שוטף בחדשות ובאזורי הנפילה השונים.