יוסי אבו: "המשק הישראלי יראה גז מתמר במארס-אפריל"

(עדכון) - מנכ"ל אבנר בכנס האנרגיה של ביזפורטל: ועדות ששינסקי וצמח הן חלק מהתפתחות טבעית של משק הגז ■ מנכ"ל הכשרה אנרגיה: חברות בינלאומיות לא ממהרות לבוא לפה

"אנחנו נמצאים באזור לא שקט, ואנחנו ערב ההקמה של פלטפורמת ההפקה של מאגר 'תמר'. נכון להיום אנחנו על המסלול ואנחנו נותנים ביטחון לגופים הבינלאומיים שעוסקים במלאכה. כשרשויות המדינה מסתכלות על חלון ההזדמנויות שבו אנו נמצאים, צריך לזכור שיש הזדמנות יוצאת דופן לפתח את התגליות הנוכחיות אבל זה לא חלון סטטי, ומול ההזדמנויות שאנחנו מציעים למשקיעים הזרים יש עוד מקומות קורצים לזרים בלי בעיות ביטחוניות. אנחנו צריכים לתת תחושת יציבות לזרים, בראש ובראשונה באחריות המדינה", כך אמר היום (ב') מנכ"ל אבנר ויו"ר דלק קידוחים גדעון תדמור, בכנס האנרגיה של ביזפורטל בתל אביב.

אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, אמר כי "חברות בינלאומיות לא ממהרות לבוא לפה בגלל המצב הביטחוני, וזה מקשה עלינו ועל כל התעשייה".

תדמור: "ועדות ששינסקי וצמח הן חלק מהתפתחות טבעית של משק גז. הנושאים המרכזיים טופלו על ידי הממשלה אבל צריך לגמור את התהליך של ועדת צמח. אם מסקנות ועדת צמח לא יאושרו, לא נוכל לקדם את הפיתוח של 'לוויתן' ואז נהיה במשבר. ברגע שתהיה הוודאות ויהיה אופק ייצוא, אפשר יהיה לקדם את פיתוח 'לוויתן'".

גדעון תדמור נשאל לגבי הכרזת המונופול של הממונה להגבלים עסקיים מהשבוע שעבר ואמר כי ההכרזה הצהרתית בלבד, ואינה אמורה להשפיע על פעילות החברות במסגרת "תמר" ו"לוויתן".

"אנחנו עומדים בלוחות הזמנים, המשק הישראלי יראה גז מתמר במארס-אפריל" כך אמר היום מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו. תאריך היעד הרשמי של הגעת הגז מתמר הוא תחילת אפריל כך שמדובר בהקדמה אפשרית של כמה ימים. אבו שדיבר בכנס אנרגיה של ביזפורטל אמר כי שוק הגז הנוזלי אטרקטיווי מאד כיום עבור מאגר כמו לוויתן כיון שצריכת הגז הנוזלי באגן הים התיכון עולה בהרבה על ההיצע.

מנכ"ל רציו יגאל לנדאו אמר במסגרת הכנס כי "סביב 'לוויתן' יש עוד תגליות גז שטרם התגלו במים הטריטוריאליים של מדינת ישראל. האתגר הגדול זה נושא מציאת שותף אסטרטגי ל'לוויתן', שיביא את הידע והיכולת בתחום ההפקה. נדרשות יכולות שלנו אין אותן. אני מעריך שאחרי 'לוויתן 4' נדע טוב יותר את כמויות הגז בתגלית. במחצית השנייה של 2013 יש את נושא המבנה הנפט העמוק בשטח 'לוויתן'. אנחנו נפרסם דוח משאבים קרוב למועד הקידוח. נדבך חשוב נוסף הוא שיווק ומכירה של הגז מ'לוויתן' בסכומים המוערכים ב-15 מיליארד דולר. פרויקט פיתוח 'לוויתן' משמעותי מאוד למשק הישראלי, כמו בניית סכר הובר בארה"ב בשנות השפל הגדול. הכוונה ב'לוויתן' היה ליצור פעילות ייצוא מגוונת, בד בבד עם אספקת גז לתצרוכת מקומית".

בהתייחס להיתר "גל" אמר לנדאו כי "אני מקווה שנוכל להכריז בקרוב על מפעיל ורישיון בהיתר".

אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה: "אנחנו בוחנים את צעדינו בהמשך לאחר כישלון קידוחי הגז ב'מירה' ו'שרה'. לא הרמנו ידיים בנוגע לקידוחים האלה, ואנחנו מתכוונים לחזור ולקדוח שם".

באשר לרישיונות בים האדריאטי, אמר מראני כי "בצד האיטלקי התגלו תגליות, והצד האלבני טרם נחקר לעומק. אנחנו מתקדמים בתוכניות העבודה שם". בשולי הדברים העיר מראני כי "אני מאמין שבסבב הקידוחים הבא תדע החברה לגייס את ההון. חברה נמדדת גם ביכולת לפעול אחר כישלונות".

"מחיר הגז עשוי לרדת בטווח הבינוני-ארוך"

יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו, בפאנל "ישראל כשחקנית אנרגיה בזירה הבינלאומית": "אנחנו מקווים שעד סוף השנה תהליך בחירת השותף האסטרטגי יסתיים".

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, אמר כי "וודסייד הוא שותף מאוד מעניין ל'לוויתן', והרבה לא יודעים שענקית האנרגיה של מחזיקה בכרבע מהמניות של וודסייד. מרכיב הזמן פה קריטי, וגם בוועדת צמח אמרו שכל שנת עיכוב תעלה כ-500 מיליון דולר. להערכתי מחיר הגז עשוי לרדת בטווח הבינוני-ארוך".

מנכ"ל IPC, מולי רבינא, אמר כי ""השחקניות הקטנות עדיין מצויות במשחק ייצוא הגז. כפי שאמרו פה לפניי, אנחנו בהחלט מתכוונים לחזור ולקדוח ברישיונות 'מירה' ו'שרה'".

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של פסגות, אמרה כי "גם האזרח הקטן ייהנה מתגליות הגז בישראל, הן מהיבטי איכות סביבה והן מהיבטים של יכולת להשתמש בחומר גלם זול יותר דוגמת גז, ולכן סביר שנראה הפחתות מחיר בגלל הקטנת עלויות הייצור, וגם הגברת תעסוקה".