יו"ר איגוד חברות הביטוח: "לא מזהים השפעה למשבר הכלכלי"

עודד שריג, בכנס לשכת סוכני ביטוח באילת: "אסור להתעלם מהעלייה בסיכון גם במשק הישראלי, הנובעת הן ממצב הכלכלה העולמית והן ממאפייניו הגיאופוליטיים הייחודיים של אזורנו"

"הרגולציה של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר נגזרת מסטנדרטים בינלאומיים שהעמידה בהם מבטיחה את המשך פיתוח השוק בישראל בצורה שקולה ומבוקרת, ומאפשרת את קבלתם של מבטחים מישראל כשחקנים שווי ערך בשוק הביטוח העולמי, לדוגמה לצורכי ביטוח משנה". כך אמר הערב (ב') הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, שנשא דברים בכנס לשכת סוכני ביטוח באילת, כשהמשיך במתקפה שהשיק לאחרונה על אופי ניהול ההון של הגופים המוסדיים בישראל על ידם.

בהמשך לדברים שאמר לאחרונה בדבר כך שעל המוסדיים לשפר את אופן ניהול הנוסטרו על ידם, אמר שריג כי "נוכח הגידול החד בסיכונים במשק הישראלי, אנו מצפים מחברות ביטוח להגביר את השמרנות בניהולן. הדבר חייב להתבטא, בין היתר, בתוספת שמרנות בניהול הון עצמי ונוסטרו... במיוחד בעת הזו, רדיפה מוגזמת אחר תשואות עלולה להסתיים בקשיים עסקיים מיותרים".

בהתייחס למצב המשק אמר כי "בהשוואה לכלכלות אחרות בעולם, כולל הגדולות והטובות שבהן, כלכלת ישראל חזקה יחסית. עם זאת, אסור להתעלם מהעלייה בסיכון גם במשק הישראלי, הנובעת הן ממצב הכלכלה העולמית והן ממאפייניו הגיאופוליטיים הייחודיים של אזורנו. בתוך כל זה, במחצית הראשונה של השנה הבאה תפעל מדינת ישראל על פי תקציב מרסן: התקציב המקורי של 2011 ללא גידול בפרמטרים שנכנסים לפעולה כחלק מהטייס האוטומטי של תקציב המדינה".

"לא מזהים השפעה למשבר הכלכלי"

"אי אפשר להיוותר שווה נפש לנוכח סיפור חייו המדהים של אבי, שעלה לארץ בגיל 14 בחוסר כל, אך בעשר אצבעותיו הצליח לסגור מעגל ולרכוש את קבוצת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, בה עבד בתחילת דרכו כשליח. הרכישה מביעה אמון בענף הביטוח". כך אמר עופר אליהו, יו"ר איגוד חברות הביטוח שהתבטא לראשונה בנוגע לרכישת הענק שהוביל לאחרונה אביו שרכש את השליטה במגדל.

הוא התייחס בדבריו גם למצב הכלכלי בישראל והרגיע ביחס לפרסומים מעת לעת על הכלכלה המקומית, כשאמר כי "למרות השפעת המשבר הכלכלי על המשק הישראלי לא חלה ירידה בביקושים למוצרי ביטוח אלמנטרי, ואיננו מזהים השפעה ישירה של המשבר בתחום החיתום (עשיית העסקים, ר.ש.) או התביעות (לרוב, כשהמצב הכלכלי מורע משמעותית יש גידול בתביעות, ר.ש.), דבר המלמד על בגרותו של ציבור הצרכנים הישראלי".

אליהו הוסיף ואמר כי "אנו מצפים ממשרד התחבורה ומהפיקוח על הביטוח להסדיר בהקדם את הכשל בשוק החלפים לרכב שנוצר מכך שיבואני הרכב קובעים את המחיר לצרכן, ובכך להפחית את מחיר התיקון של הרכבים". הוא גם התייחס לתופעת הונאות הביטוח כולל ניפוח התביעות ביטוח, כשציין כי "לצערי לחלק מהציבור אין מחסום מוסרי מפני התנהגות זו, למרות שאת המחיר משלם ציבור המבוטחים ההגון".

"איפה ההיגיון של האוצר?"

אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, התייחס בדבריו למעמד סוכן הביטוח וציין ש"זהו היום הגורם המקצועי=האישי היחיד שעומד לרשות המובטחים. ההכפשות התקשורתיות מעצימות ועלולות בהחלט להביא למצב שלא יהיה מי שיטפל במיליוני המבוטחים - ואלה ימצאו עצמם תלויים ועומדים בחסדי המדינה וגופים אחרים".

הוא התייחס גם לרפורמה בביטוחי המנהלים עם ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים והתריע כי "אם קוברים את ביטוחי המנהלים בלי לתת להם פתרונות הולמים, נותר הציבור עם קרן הפנסיה בלבד, עם מוצר אחד בשוק. במילים אחרות, במקום שהאוצר יפעל להרחיב את האפשרויות בשוק הפנסיוני, הוא הופך אותו לחד=מוצרי. איפה ההיגיון?".

הוא התייחס גם לדמי הניהול ועמלות הסוכנים ואמר כי "אין ארוחות חינם. כדי לקבל צריך לתת, לשלם - והשירותים והמקצועיות שלנו מחייבים תשלום. בזכות רבה, לא בחסד. המחיר הזול ביותר גובה לעיתים את העלות היקרה ביותר ללקוח. כמו בתחומי צריכה רבים אחרים, גם בביטוח".

ח"כ פאינה קירשנבאום, יו"ר ועדת המשנה לביטוח בכנסת, אמרה כי "בהרבה תחומים חסרה לנו מדיניות - היכן אנו רוצים להיות כשנהיה גדולים", וציינה ש"הדבר החשוב ביותר הוא הרחבת שוק העבודה. רק אם נרחיב את שוק העבודה יהיה לנו יותר קל ונכניס יותר כסף למדינה ונוכל להוריד את נטל המסים". היא המשיכה והתייחסה לתחום החיסכון הפנסיוני וקראה למציאת חלופות בשוק הפנסיוני לקרן הפנסיה משום ש"יש כאלו שמתאים להם פנסיה ויש כאלה שמתאים להם ביטוח מנהלים. לא מדובר במקשה אחת".