הנשיא שמעון פרס לפלסטינים: "הפסיקו לירות, התחילו לדבר"

הנשיא פרס ב-CNN: איראן קצת מאוכזבת שהעם בישראל מפגין אומץ והבנה ■ מביע הערכה גדולה לאובמה ■ "האיראנים קוראים לחמאס לירות על ישראל... אנחנו נוהגים בריסון"

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר אמש (ב'), כי איראן דוחפת את חמאס לשגר מטחי רקטות לעבר ישראל ולהימנע ממו"מ וכי טהרן "מאוכזבת במקצת" שצה"ל מנסה לבלום את הירי. "האיראנים יצאו מדעתם", אמר פרס. הנשיא קרא לפלסטינים "להפסיק לירות ולהתחיל לדבר".

בראיון ב-CNN, נשאל פרס האם הוא מאמין שאיראן נמצאת מאחורי חלק גדול מפעילות הטרור של חמאס בעזה ואיזו פעולה מתכננת ישראל לנקוט נגד איראן.

הנשיא השיב: "איני חושב שאיראן מעורבת. אני יודע שכך הדבר. איננו עומדים לפתוח במלחמה נגד איראן, אך אנו מנסים למנוע העברת טילים ארוכי טווח שאיראן שולחת לחמאס. האיראנים קוראים לחמאס לירות. אני חושב שאיראן קצת מאוכזבת מכך, שלא זו בלבד שצה"ל מנסה לבלום את הירי הזה, אלא גם מהעובדה שהעם בישראל מפגין אומץ רב ומגלה הבנה רבה (למה שמתרחש)".

"איראן היא בעיה, בעיה של העולם, לא רק בגלל הסכנות שגלומות בתכנית הגרעין שלה, אלא גם מפני שהיא מרכז טרור גלובלי", הוסיף פרס. "האיראנים מממנים טרור, מאמנים טרוריסטים, שולחים נשק וקוראים לנקוט פעולות טרור בלי אחריות, בלי שום שיקול מוסרי. זו בעיה כלל עולמית".

הוא הדגיש, כי מי שמותח ביקורת על פעולות צה"ל ברצועה צריך להציע חלופה. חמאס שיגר יותר מ-1,000 רקטות לעבר ישראל מאז תחילת ההתלקחות. "לא מדובר רק בהרג. איננו יכולים להרשות לעצמנו שמיליון אימהות לא יישנו בלילה מפני שהן צריכות לדאוג לכך שהתינוקות שלהן לא יפגעו מרקטות... אף מדינה בעולם לא תסכים לכך, בלי יוצאת מהכלל".

הנשיא נשאל: "אם ישנם פלסטינים שרואים את הראיון הזה, פלסטינים שחשים חסרי ישע, מוכי עוני, נטולי תקווה ועתה הם רואים זרם בלתי פוסק של רקטות שחולפות מעל ראשיהם ושלפעמים הורגות את קרוביהם ואהוביהם, מה היית אומר להם"?

פרס השיב: "עשו שני דברים: הפסיקו לירות, התחילו לדבר. הדבר נתון בידיהם. זו הבחירה שלהם, אפילו היום. אני עצמי איני חש שמץ של שנאה (כלפי הפלסטינים). אני מאוכזב מהגישה שלהם".

"בתוך דקה אחת, אם הפלסטינים יפסיקו לירות לא יהיו עוד קרבנות", אמר הנשיא.

"אחת הסיבות לכך שאנשי חמאס מתקשים לקבל החלטה היא העובדה שהם מפולגים מבפנים", הוסיף פרס. "ישנן ארבע או חמש קבוצות שאינן יכולות להגיע להסכמה. חלקן יותר קיצוניות, חלקן יותר מתונות, והמצרים מנסים לאחד אותן כדי שיוכלו לגבש עמדה אחידה".

"הדבר היחידי שאנו רוצים הוא שלום לנו ושלום להם, ואני חושב שהדבר אפשרי", הכריז פרס.

בתשובה על שאלה האם פלישה קרקעית לרצועה היא בלתי נמנעת, השיב הנשיא, כי יש תקווה להפסקת אש: "המו"מ עדיין נמשך. זה קשה לכל הצדדים, אך הוא טרם הסתיים והבחירה הטובה ביותר היא להפסיק לירות".

"אנו נוהגים בריסון", המשיך פרס. "איננו נוקטים יזמות. אנו מקפידים לכבד חיי אדם ואנו נהיה זהירים. אך אם אנשי חמאס רוצים שהאימהות בעזה יישנו לילה, הם חייבים להבין שכל האימהות רוצות לישון בלילה עם התינוקות שלהן".