דן חלוץ: "אם אפשר להימנע מכניסה לעזה - צריך להימנע"

הרמטכ"ל לשעבר בכנס באילת: "הצבא והכח אינו פיתרון לבעיות המדיניות של ישראל" ■ "אנו צריכים לתת לחמאס מכה ניצחת - הרבה מעבר לציפיות של הצד השני"

"הצבא והכח אינו פיתרון לבעיות המדיניות של ישראל. די אם נראה את מצרים וירדן שבעבר המדינאים הביאו שלום ויצרו שם שלום שגם אם אינו חם הוא אלטרנטיבה טובה יותר מלהילחם", כך אמר היום דן חלוץ, הרמטכ"ל לשעבר, בכנס לשכת סוכני ביטוח באילת.

"השאלה היא איזו רמת סיכון ישראל מוכנה לקחת על עצמה כשהיא משקיעה כך או אחרת בביטחון. לדעתי מצאו נקודת איזון טובה לצבא שנותן תשובה ראויה. לדעתי מדינת ישראל היתה חייבת לפעול. כבר לפני שנתיים שלוש, במועד בו החלו להתפרסם תוצאות מבצע עופרת יצוקה עד לרמה בלתי נסבלת. אסור לנו להיות סבלניים וסובלניים לפגיעה בבטחון אזרחי מדינת ישראל.

"הייתי רמטכ"ל במלחמת לבנון השנייה ואמרתי שנגד טרור אי אפשר לנהל מדיניות סבילה של אם לא הרגו לנו מספיק... זו מדיניות שגויה. אנו לא יכולים להרשות לעצמנו שרק אם יהיו לנו הרבה נפגעים בעיני מישהו נוכל אז לפעול", לדבריו.

"אבל, עלינו להחליט לאיפה אנו רוצים להגיע. לדעתי הדרך בה אנו פועלים בעזה נכונה וראויה. אני אומר זאת אגב הקריאות לפעול בעזה ולהיכנס לעזה, מתוך תפיסה שאומרת שאם נהיה שם יהיה יותר טוב. לדעתי גם זו תפיסה שגויה. אנו צריכים לתת מכה ניצחת - הרבה מעבר לציפיות של הצד השני, ולתת לדרג המדיני להגיע להבנות והסכמים טובים, שטובים יותר משימוש בכח", אמר.

חלוף הוסיף, כי "הם, הצד השני, כל הזמן בודקים איפה הנקודה בה הם מכים חזק אבל אנו עדיין לא מכים ובדרך זו העוצמה שלהם כל הזמן מתחזקת. מדינת ישראל אינה יכולה להרשות זאת לעצמה. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה 12 שנים במהלכן מיליון אזרחים רצים למקלט".

"אין שום סיבה שבעזה ידלקו אורות במשך השבוע הזה כשהם יורים על כל מדינת ישראל. מבלי לפגוע באזרחים ככל האפשר - אין חיה כזו מלחמה בלי לפגוע באזרחים. אני מקווה שלעולם לא נפגע במכוון באף אזרח, אבל לדוג בעזה רק את המחבלים זו משימה לא פשוטה וישראל משקיעה הרבה אנרגיה בכך. לא לנו להשוות את עצמנו לצד השני, המוסר שלנו אחר משלהם. אנו מערביים ואסור לנו לרדת לרמה שלהם. הם יורים על ראשון לציון ומבחינתם שיפגע שם או באשדוד או בב"ש, והאזרחים הם היעד. זה משום שטרור כל תכליתו להפעיל לחץ על מנהיגי הצד השני על מנת שיתפשר".

"ההחלטה על המהלך בעזה נכונה, וגם הניהול שלו מתון מבחינת ההתבטאויות של המובילים אותו. יש קולות מהצד שהם יותר מיליטנטיים, בעיקר בהיבט של המהלך הקרקעי. מהלך קרקעי יכול להביא לתוצאות אבל יחייב אותנו לשהות ארוכה שם ולכן השאלה היא לא אם הוא יפתור את הבעיה בטוווח המיידי אלא כמה זמן נישאר שם.

"בלבנון נשארנו 18 שנה שם עד שיצאנו בצורה מבוהלת, וב-18 שנה לא הצלחנו לשמור על אי ירי על ישראל. קרית שמונה נהנית כבר 7 שנים משקט והם מזמינים תושבי דרום אליהם. הגלגל מתהפך", אמר חלוץ.

מלחמת התשה

לדברי הרמטכ"ל לשעבר, "במבצע קרקעי החיכוך יותר גבוה ואז נתקשה לשמור על הדימוי המוצדק כעת של פגיעה במעט מאוד בלתי מעורבים. ולשמחתי וגם לצערי, מדינת ישראל יותר רגישה לחיי אדם של חיילים מאשר של אזרחים. כאן גם נכנסים השיקולים הפוליטיים ואני חושב שאף ראש ממשלה לא רוצה לגשת לבחירות לאחר שהמחיר היה יותר גבוה משחשב. אני מאמין, ככל שאני מכיר את מקבלי ההחלטות, שההחלטה התקבלה בצורה נקייה ביחס לבחירות הקרבות".

"הסיפור בעזה שונה, משום ששחקן מרכזי אחד שינה את אופיו. מצרים. מצרים של מורסי ולא של מובארק. שלא להפתעתי הנשיא המצרי לוקח חלק אקטיבי מאוד בניסיון להביא לפתרון הבעיה, כי יש לו מה להפסיד. האינטרס שלו מצרי טהור - הוא לא יכול לבקש סיוע מהאמריקאים והאירופים מבלי לדאוג פה לשקט. מה גם שהחמאס איום לכיוון השני ולא רק כאן. ארגוני טרור מטבע הדברים מסיימים במקום אחד ועוברים לשני. ראו מה קורה בסוריה. חלק גדול מהמורדים הוא כאלה שסיימו באפגניסטן או עיראק ובאו לשם. כל פעם תהיה להם טריטוריה אחרת להיות בה.

לגבי המשך המבצע הצבאי בעזה, הרמטכ"ל לשעבר אמר כי "אני מעריך שאנו יותר קרובים לסיום. גיוס אנשי המילואים לא אומר שצריך להפעיל אותם. אנשי המילואים הם חיילים לכל דבר ועוד אמצעי בסל האמצעים העומדים בפני הדרג הצבאי-מדיני. הדרך להפעלתם לא צריכה להיות בגלל שגויסו. עם זאת, לגיוס 75 אלף איש משמעויות רבות. אם אין ברירה אז זה מה שעושים, ואם יש ברירה צריך לחפש אותה. ואני חושב שהברירה היא הסכם".

"הבעיה בהסדר היא חוסר יכולת להעריך כמה זמן הוא יחזיק. אם אפשר להימנע מכניסה לעזה צריך להימנע ממנה. אם נכנס ייקח הרבה זמן לצאת. עם זאת, לא נגיע להסכם של 400 שנה, וגם לא ארבע שנים. וכל מי שחושב שנגיע פה למצב של סקנדינביה הוא טועה. בשורש הבעיה טמון שהצד השני לא קיבל את זה שאנו כאן. וכל עוד יש פערים כאלה בין הצדדים, העימות יימשך כי הוא משרת מבחינתם חזרה לארץ אבותיהם. הם קוראים לזה ארץ אבותיהם וכך גם אנו, ושוכחים שהיה לנו פעם אב משותף", הוא הוסיף.

"מול עזה זו מלחמת התשה שהמרווחים בין פרצי האש הלכו והתקצרו עד שכמעט הפכו בחודשים האחרונים לדבר רציף. בכל מהלך צבאי נגד טרור צריך להתחיל בעוצמה הכי חזקה - יותר חזקה ממה שעשינו. בנוסף, לדעתי אין הפרדה בין מנהיגות מדינית וצבאית כשמדובר בארגון טרור. לפגוע בכולם כי טרור מורתע דרך איום על האנשים. אם אין להם בית או רכב או כל מה שיש להם לשוב אליו. הם צריכים להרגיש שהאיום מגיע אליהם. זאת הרתעה, גם אם לכל אחד יש תחליף".