בלי ימי חסד

המינוי של מוטי קרן למנכ"ל מגה צפוי להיות צל"ש או טר"ש

המינוי של מוטי קרן לתפקיד מנכ"ל מגה צפוי להיות צל"ש או טר"ש. אחרי שחיקה קשה כל-כך בביצועים, למגה אין זמן, ולקרן לא יהיו ימי חסד.

קרן יקבל לידיו רשת חבוטה, שרושמת שחיקה בביצועים כבר 6 שנים ברציפות. מגה, ראוי לציין, הייתה בעבר פרת המזומנים של קבוצת אלון. בשנת 2006 היא רשמה רווח נקי של 213.9 מיליון שקל. 6 שנים לאחר מכן, בשנת 2012, היא כבר עברה להפסדים.

מעל הכול נדמה שקרן יצטרך לשקם את האמון בין מגה לצרכנים, שעל פניו נראה שנפגע קשות לאורך השנים. את הביטוי לכך ניתן למצוא בכישלונה של תת-הרשת "מגה בול", שהייתה צריכה לספק מענה בשוק הדיסקאונט.

הצרכנים לא קנו את הצהרותיה של מגה כי תעניק את "הסל הזול ביותר" והדירו את רגליהם מהרשת. "מגה בול", שהתרחבה ל-70 סניפים, הפכה למשקולת על צווארה של הרשת וגררה אותה להפסדים.

מי שיביט על השורה העליונה של מגה ייווכח כי במשך 6 שנים מכירות הרשת צמחו רק ב-3.2%. בהתחשב בגידול הטבעי של השוק ובעליית המחירים שהייתה לאורך השנים, מדובר בשחיקה משמעותית. מגה מתקשה לדבר בקול ברור, ובשורה התחתונה המסרים שלה לא עוברים.

הטיפול בשורה העליונה היא אחת המשימות החשובות ביותר שיש לקרן, שיידרש לבניית אסטרטגיה שיווקית חדשה לרשת.

בגזרת הדיסקאונט, קרן יצטרך לפעול בראש ובראשונה למחיקת המותג "מגה בול" כצעד ראשון לבניית אמון מחודש עם הצרכנים. הצעד הזה גם יעניק לו הנחת ספקים, שתקל על הפעלת הרשת בחודשים הראשונים.

אך בכך אין די. קרן יצטרך לפעול לצמצום רצפת המכירה בסניפים הגדולים של "מגה בול", מה שיביא לא רק לחיסכון בשכר דירה אלא גם לחיסכון בתשומות כמו חשמל וארנונה.

יידרשו תהליכי התייעלות רחבים, כולל בכוח-אדם

צמצום רצפת המכירה גם יקל על הפעלת הרשת עם כוח-אדם מצומצם יותר. חלק נוסף ובלתי נפרד מהתרופה ל"מגה בול" הוא שינוי המודל התפעולי שכיום זולל משאבים וטיפול בתמהיל המוצרים של תת-הרשת.

בגזרה אחרת יצטרך קרן לבצע תהליכי התייעלות רחבים, שיכללו שינויים מבניים ויביאו לחיסכון בהוצאות, לרבות בהוצאות על כוח-אדם. מגה, שהתרגלה לעבודה עם מטה מנופח וריבוי של עובדים, תיאלץ להתייעל.

בהיבט הזה, קרן יתקשה לבוא עם ידיים נקיות, כי בכל הקשור לשכר, דוגמה אישית לא צפויה להיות שם. על-פי הערכות, קרן צפוי לקבל שכר של 150 אלף שקל בחודש, ויתקשה לבוא בדרישות לעובדים שמרוויחים קצת יותר משכר מינימום. בקבוצת אלון, יש לומר, לא השכילו עד היום לקשור בקשר ישיר את גובה השכר לרמת הביצועים.

את המשאבים הניהוליים יצטרך קרן להפנות גם לגזרת הנון-פוד של מגה. רשת ד"ר בייבי הופרדה אמנם מבי קמעונאות ואוחדה עם מגה, אך ככל הידוע פעילותה גוררת הפסדים. גם ברשתות כפר השעשועים והכול בדולר מגה אינה עושה חיל, ויש לה אחריות לא מועטה לקריסה של הזכיינים העיקריים שלה.

אלה כמובן אינן הצרות היחידות של מגה, שנדרשת לבדק-בית רציני.

קרן - מוכשר ככל שיהיה אך חסר ניסיון בקמעונאות - יצטרך לא מעט תמיכה מבית כדי להרים את הרשת.

מגה
 מגה