אירופה עוצרת את נשימתה: בחירות לפרלמנט חבל קטלוניה

היום יבחרו תושבי מחוז קטלוניה שבספרד את המנהיג שלהם, שיקבע אם המחוז יהפוך לעצמאי

הבוחרים של מחוז קטלוניה האוטונומי בספרד הולכים היום (א') לקלפיות, והם צפויים לבחור מנהיג שתומך בעצמאות מדינית מלאה למחוז, שיבחן את אחדותה של ספרד בעיתוי של משבר כלכלי עמוק.

סקרי דעת הקהל הראו ששני שלישים מהמצביעים במחוז הצפון-מזרח שעל גבול צרפת יצביעו למען מפלגות שתומכות בעצמאות קטלוניה. נשיא המחוז, ארתור מאס, צפוי לזכות בכהונה נוספת, מאחר שמפלגתו השמרנית, "ליכוד ואיחוד", צפויה לקבל את הרוב בפרלמנט המחוזי, 62-64 מושבים מתוך 135.

התסכול מן האבטלה הגבוהה והמיתון העמוק ליבו את התנועה הבדלנית בקטלוניה, והסקרים האחרונים הראו שבפעם הראשונה יותר ממחצית תושבי המחוז תומכים בהתנתקות מספרד. קטלונים רבים מאמינים שהכלכלה שלהם תשגשג יותר בפני עצמה, ומתלוננים על השיעור היחסי הגבוה של המסים שהם משלמים לממשלה המרכזית במדריד.

מאס, שהודיע על תמיכתו בעצמאות בספטמבר בעקבות הפגנת המונים בברצלונה, ניהל את מסע הבחירות שלו על בסיס ההבטחה לקיים משאל עם בשאלת העצמאות. אם הוא יממש את התחייבותו, הוא יעלה על מסלול התנגשות חזיתית עם מדריד, וראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, ישתמש כנראה בחוקה כדי למנוע משאל עם בקטלוניה.

"מעולם לא היו בחירות כה חשובות בקטלוניה", אמר מאס בעצרת בחירות בשבוע שעבר. הוא הוסיף שהוא רוצה להיות נשיא קטלוניה האחרון תחת ממשל ספרדי.

הצבעה חזקה למאס ולמפלגות שמאל שתומכות בעצמאות תפגע במאמציו של ראחוי לשכנע משקיעים שספרד יציבה מבחינה תקציבית ופוליטית. המיתון העמוק בספרד, עם שיעור אבטלה של רבע מכוח העבודה, והחוב הציבורי הנערם שלה, הציבו אותה בלב משבר האירו, והעלו את עלות גיוסי ההון הממשלתיים לשיא.

אליסיה סנשז-קמאצ'ו, מנהיגת מפלגת העם של ראחוי בקטלוניה, ניהלה את מסע הבחירות שלה תחת הסיסמה שהתנתקות מספרד ומהאיחוד האירופי תוביל לאסון כלכלי. המפלגה הזו מקווה להיות השנייה בגודלה בפרלמנט המחוזי, עם 17 מושבים בלבד.

"אל תישארו בבית ביום הבחירות, אם אתם לא רוצים שהם יעיפו אותנו מספרד ומהאיחוד האירופי", היא הכריזה בעצרת בשבוע שעבר. הקלפיות יינעלו ב-8 בערב שעון ישראל.

נפרדים מהכלל

כמו הבאסקים, הקטלונים דוברים שפה משלהם ותמיד ראו את עצמם נפרדים מיתר חלקי ספרד. ארצם של הצייר סלבדור דאלי והאדריכל אנטוניו גאודי התגאתה תמיד באופייה המיוחד, שמשלב פרגמטיות ואידיאליזם.

קטלוניה, שבה שוכן חלק גדול מתעשיית הרכב הספרדית והבנקים שלה, אחראית לחמישית מן התמ"ג הספרדי, והיא ביתה של קבוצת הכדורגל שרבים חושבים שהיא הטובה בעולם, ברצלונה.

השנה החלו אוהדי הקבוצה באצטדיון המפורסם שלה, קמפ נואו, לצעוק את המילה "עצמאות" בכל פעם שהשעון הראה על 17 דקות ו-14 שניות מתחילת המשחק - מפני ששנת 1714 הייתה האחרונה שבה קטלוניה הייתה כמעט עצמאית, תחת שלטון מלך ארגון, לפני שפיליפ החמישי איחד את רוב ספרד לממלכה אחת.

תנועות העצמאות בקטלוניה עלו וירדו במרוצת ההיסטוריה. הבדלנות כמעט שבקה חיים כאשר ספרד חזרה להיות דמוקרטית ב-1975 והעניקה ל-17 מחוזותיה האוטונומיים שלטון עצמי משמעותי בחוקה של 1978.

אך כעת סבורים רוב הקטלונים, וגם הספרדים שהתיישבו במחוז, שהאוטונומיה לא מספיקה ושהמחוז מקבל יחס לא הוגן ממדריד. רוב תומכי מפלגתו של הנשיא מאס סבורים שמערכת המס מרוקנת משאבים מן המחוז לטובת כל ספרד, כאשר מדריד מסרבת לשאת ולתת על אוטונומיה רחבה יותר.

על אף שקופת האוצר הקטלוני ריקה, ומאס קיצץ בהוצאה על בתי ספר ובתי חולים, תושבים רבים מאשימים את מדריד במצוקה.