בלי פוליטיקה: אנשי מפתח בתעשיית המוזיקה בעולם הגיעו לישראל

90 אנשי מפתח בתעשיית המוזיקה בעולם הגיעו לארץ כדי לצפות בהופעות של 24 הרכבים מקומיים. רק בלי פוליטיקה

"ז'אנרים כמו רוק ומוזיקת אינדי ראויים להכרה ולתמיכה זהות לאלו של מחול ותיאטרון בכל הקשור לפוטנציאל הייצוגי של תרבות ישראלית בעולם", כך אומרת הדס וענונו, המנהלת אמנותית את חטיבת הרוק והאינדי בפסטיבל החשיפה הבינלאומית השלישי למוזיקה. במסגרת האירוע, שמתקיים החודש במועדוני הצוללת הצהובה בירושלים ולבונטין 7 בתל-אביב, מגיעים לישראל לא פחות מ-90 אנשי מפתח בתעשיית המוזיקה העולמית (מנהלי פסטיבלים ומוסדות תרבות, סוכנים, קניינים, מפיקים, בעלי חברות תקליטים עצמאיות ואנשי תקשורת) לצפות בהופעות של 24 הרכבים מקומיים מתחומי הרוק, האינדי, הג'אז ומוזיקת העולם.

"התחלנו לפני שלוש שנים בחשיפת אמני ג'אז ומוזיקת עולם בלבד, כאשר המופעים הועלו בפורמט פרזנטציה פרטית רק לאנשי המקצוע ועדיין התגובות היו מדהימות", אומרת וענונו. "השנה הפורמט הורחב גם לאמני רוק ואינדי, והחלטנו לפתוח את המופעים לקהל הרחב ללא תשלום. יש גב תקציבי שבו שותפים בין השאר משרד התרבות, משרד החוץ וקרן ירושלים. זה לא מיזם כלכלי באופיו, לכן לא מצאנו לנכון למכור כרטיסים".

שוק מסקרן

מופעי פסטיבל החשיפה הבינלאומי השלישי למוזיקה מתקיימים במהלך שני סופי שבוע מרוכזים. הראשון, שהתקיים בסוף השבוע האחרון, הוקדש לאמני ג'אז ומוזיקת עולם ונטלו בו חלק בין השאר אילנה אליה, אבישי כהן, מארש דנדורמה, דודו טסה והכוויתים, דניאל זמיר, ברי סחרוף ואנסמבל אדומי השפתות, רביעיית בוסתן ועוד. מופעי סוף השבוע הקרוב (בין ה-28 בחודש ל-1 בדצמבר) יוקדשו לאמני רוק ואינדי בהם אטליז, בום פם, אפרת בן צור, איזבו, רוקפור, נינט טייב, יעל דקלבאום, מאיה איזקוביץ, נערות ריינס, רותם אור ועוד רבים.

- איך משכנעים 90 אנשי מקצוע בינלאומיים להגיע לישראל?

וענונו: "פשוט מאוד, זו העבודה שלהם. הם נוסעים בעולם במטרה למצוא מוזיקה ראויה ולשווק אותה במקומות שבהם הם עובדים. זה אומר, בין השאר, שפוליטיקה לא מעניינת אותם. לא היה אחד שפנינו אליו והייתה לו בעיה עקרונית כי זה בישראל, ולא מעט פנו מיוזמתם אלינו וביקשו להגיע בעקבות ההד החיובי שלו זכה המיזם בשנה שעברה.

"דווקא שוק המוזיקה הישראלי, המניב סגנונות וצלילים שונים ממה שהם מורגלים בהם, מסקרן אותם במיוחד".

- איך תימדד מבחינתכם הצלחת המיזם?

"בכמות האמנים שישתתפו בחשיפה ויזכו, בעקבותיה, להצעות להופיע בפסטיבלים ובאירועים בחו"ל. כל האמנים מחויבים לדווח לנו על כל פנייה כזו, ואנחנו מאמינים שההיענות תהיה גבוהה מאוד".