אנשי מס רכוש עדיין בשטח: מאות תביעות נפתחות כל יום

הולכים ומתבררים היקפי הנזקים שנגרמו עקב נפילות הרקטות במבצע "עמוד ענן": 2,300 תביעות הוגשו עד כה למס רכוש, בהיקף כולל של 50-60 מיליון שקל

בתום הלחימה בדרום, הולכים ומתבררים היקפי הנזקים שנגרמו עקב נפילות הרקטות במהלך מבצע "עמוד ענן". על-פי נתוני רשות המסים, נכון להיום (ב') מדובר בכ-2,300 תביעות שהוגשו עד כה, בהיקף כספי כולל של בין 50 מיליון שקל ל-60 מיליון שקל.

מתוך כ-2,300 תביעות, מדובר ב-1,520 תביעות המתייחסות למבנים, 661 תביעות המתייחסות לנזק לרכבים, והשאר בגין פגיעות בשטחי חקלאות. לשם ההשוואה - נזקי מבצע "עופרת יצוקה" הסתכמו בכ-30 מיליון שקל בלבד, כך על-פי רשות המסים.

לצד התביעות שכבר הוגשו לאנשי רשות המסים בשטח, מומחים בתחום ההנדסה מתריעים בפני בעלי נכסים הסמוכים למקום נפילת הרקטות לבדוק האם נגרם נזק גם למבנים הסמוכים למקום הנפילה.

"בעלי דירות או דיירים בבתים הסמוכים למקום נפילת הרקטה צריכים לבחון האם הפגיעה גרמה נזק לבניין. גם אם רקטה נופלת בחצר או בבית סמוך, הזעזוע והרסיסים עלולים להשפיע", כך מסביר אריאל גת, מפקח בנייה, המרכז לעיצוב וטכנולוגיה אריאל בשומרון. "צריך לבדוק האם נוצרו סדקים חדשים במבנה ולבחון בעין האם חיפוי האבן של הבניין נפגע. במקרה של חיפויי אבן מדובר בבדיקה חשובה, משום שאריחים שאחיזתם רופפה מעצם הזעזוע של הנפילה עלולים להוות סכנה".

במקביל, גת מבקש להדגיש כי אין בדבריו כדי ליצור פאניקה בציבור או להוביל בעלי בתים לפנות למהנדסים כדי לערוך בדיקות מקיפות, אלא להיות ערים ולבדוק האם נגרמו נזקים.

פרופ' יעקב בלוך, מהמחלקה להנדסה אזרחית במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, מציע לבעלי הדירות שספגו נזק להצטייד גם בחוות דעת נוספת: "במקום שהנזק גבוה כדאי לעשות הערכה נוספת של הנזק, כמו שעושים במקרה של תביעות ביטוח. בכל מקרה בו מתגלים סדקים חדשים כדאי לפנות לאנשי מס רכוש שיגיעו לבדוק. יש להם עבודה רבה, וייתכן שהם לא שמו לב לכל הדברים".

מסתובבים בשטח

במקביל, ברשות המסים מסבירים כי אנשי מס רכוש עדיין מסתובבים בשטח, וניתן לפנות אליהם בכל שאלה. "גם היום מסתובבים 15 צוותים בשטח", מסביר אמיר דהן, מנהל מחלקת הפיצויים ברשות המסים, "וכל מי שסבור כי יש עוד נזק שטרם אותר, יכול לפנות אליהם. כל יום עדיין נפתחות בין 150 ל-200 תביעות נוספות. המספר יירד ככל שיחלוף הזמן".

דהן מסביר כי ברשות המסים מודעים לנזקים שנגרמים גם בסמוך למבנים שספגו את הפגיעה הישירה. כך, למשל, בראשון-לציון הוגשו עד כה 260 תביעות מ-5 בניינים הסמוכים לבניין שנפגע בצורה ישירה.

"גם אם יתגלה נזק בהמשך נגיע לבדוק ולטפל. בעלי הדירות וועדי הבתים יודעים לפנות אלינו", אומר דהן ומעריך כי רוב הפניות יטופלו תוך חודש ימים.

במקרה של הבניין בראשון-לציון צפויים בעלי הדירות לשהות בדיור חלופי מספר חודשים, כאשר חלק מהדירות בקומות העליונות צפוי להיהרס ולהיבנות מחדש.

"אנחנו מממנים את השהייה בבית-המלון והשכירות למשך התקופה לאנשים שהדירות שלהם נפגעו", אומר דבן. "גם שוכרי הדירות, שממשיכים לשלם שכירות לבעל הדירה, מקבלים מאיתנו את הפיצוי בהתאם".

מס רכוש
 מס רכוש