צמח: אי-אפשר עוד לממן את חברת החשמל על חשבון הציבור

מנכ"ל משרד האנרגיה התייחס לכישלון הנפקת האג"ח של חברת החשמל ואמר: "הגענו למצב שצריך להתמודד עם משבר, ויש כאן קושי"

"נגמרה היכולת להמשיך ולממן את חברת החשמל על חשבון החוב הציבורי שלה" - כך אמר היום (ג') מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח בכנס אילת אילות לאנרגיות מתחדשות.

צמח, שהתייחס לכישלון גיוס החוב האחרון של החברה בהיקף מיליארד שקל, אמר כי "הגענו למצב שצריך להתמודד עם משבר ויש כאן קושי. הממשלה צריכה להחליט מה אופי השינוי כדי להמשיך ולספק חשמל ויחד עם זאת צריך להידבר עם חברת החשמל, עובדיה, נושיה ולקוחותיה כדי להצליח ולהגיע לשינוי ממשי".

מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי התייחס לוויכוח הציבורי סביב ייצוא גז טבעי מישראל ודוח צמח שהציע להתיר ייצוא, ואמר כי מאז הגשת דוח צמח התברר כי למשק יש פחות גז מכפי שחשבו, עקב כישלון קידוחי הגז "מירה" ו"שרה".

"יצוא גז הוא כשלעצמו דבר מבורך אבל צריך לראות איך לאזן בין שמירת מאסה קריטית לייצוא לבין השארת מספיק גז טבעי לצרכנים הישראלים", אמר קדמי. "לצערנו אין לנו מהנדסי גז טבעי כשבמצרים יש 1,500 מהנדסים כאלה. ניתן לייצר אלפי מקומות תעסוקה בתחום הגז הטבעי. אין לנו ניסיון בזה ואנחנו נעזרים בידע בינלאומי".

מנכ"ל משרד המדע מנחם גרינבאום אמר כי הוועדה המשרדית בראשותו מקדמת הקמת אי מלאכותי מול חופי צפון הארץ, צפונית לחדרה, בשטח של 2,000 דונם. גרינבאום ציין כי "הפלטפורמה תהיה דומה בגובהה לגובה של תיבת נוח המקראית".