הממונה חושד: תאגיד המיחזור אל"ה ניצל את כוחו המונופוליסטי

מבדיקת הממונה על ההגבלים העסקיים עלה כי תאגיד אל"ה פעל לכאורה כדי למנוע מחברת אסופתא להתחרות בו בשוק איסוף מכלי המשקה

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, נגד חברות המשקאות: הממונה הודיע היום (ד') כי זימן לשימוע את תאגיד המיחזור ואיסוף המיכלים אל"ה, בטרם יוציא קביעה כי התאגיד ניצל לרעה את מעמדו המונופוליסטי.

מבדיקת הממונה עלה כי תאגיד אל"ה פעל לכאורה כדי למנוע מחברת אסופתא להתחרות בו בשוק איסוף מכלי המשקה.

תאגיד אל"ה נמצא בבעלות חברות המשקאות בישראל: החברה המרכזית למשקות (קוקה-קולה) מחזיקה ב-35%, יפאורה-תבורי מחזיקה ב-24%, ואילו החברות טמפו ומעיינות עדן מחזיקות כל אחת ב-20.5%.

תאגיד אל"ה הוקם בשנת 2001 על-ידי 4 החברות והוכר על-ידי השר להגנת הסביבה באותו זמן כתאגיד מיחזור, כמשמעו בחוק הפיקדון. נוסף לשירותים לחברות שייסדו אותו, אל"ה מספק שירותי איסוף מיכלי משקה לרוב-רובם של יצרני המשקאות הפועלים בארץ.

בשל פעילותו של תאגיד אל"ה הוא מחויב לקבל מעת לעת אישור של בית הדין להגבלים עסקיים, אותו קיבלה בשנת 2001 ובשנת 2005, כאשר האישור האחרון ניתן למשך 5 שנים במרץ 2011.

הבדיקה של הממונה על ההגבלים העסקיים נפתחה בעקבות פניית חברת אסופתא, שעוסקת בתחום איסוף מיכלי משקה למיחזור עבור אל"ה. מתלונת החברה עלה כי עקב ניסיון שלה להתרחב ולהציע שירותים המתחרים באלה של אל"ה, אל"ה ניצל, לכאורה, את מעמדו המונופוליסטי, על מנת ליצור חסמים מלאכותיים שימנעו מאסופתא אפשרות מעשית להתחרות בו.

"היתר מיוחד להתאגד"

יו"ר תאגיד אל"ה, נחמה רונן, דוחה את הטענות. בשיחה עם "גלובס" היא אומרת: "הסיפור הוא שהתאגיד הוקם באישור בית הדין להגבלים עסקיים, ממקום של הבנה שמיחזור עולה כסף, אבל הוא לא עסק כלכלי, לא עסק תחרותי ולא עסק שמרוויח. צריך להשקיע המון כסף כדי להביא בקבוקים למיחזור.

"הגענו ל-78% מיחזור של מיכלי הפיקדון, ואנחנו קרובים למיחזור של 50% של בקבוקי המשקה הגדולים. כיוון שזה עסק לא רווחי ורק עולה כסף, היצרנים קיבלו היתר מיוחד להתאגד דרכנו, בתמורה ליעדי המיחזור שהתחייבו אליהם".

לדבריה, "חברת אסופתא היא בכובע אחד אספן שמקבל מאתנו כסף על איסוף המיכלים. בכובע שני היא החליטה שהיא רוצה לייצג חברות משקאות אחרות - יצרנים ויבואנים קטנים, שזה לגיטימי, אבל מעבר לכך, אסופתא ביקשה להעביר אלינו את הבקבוקים כדי שנעביר לה את דמי הפיקדון".