בכפוף לשימוע: ניצב ניסו שחם יואשם בעבירות מין

מח"ש הודיעה לשחם כי בכוונתה להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בגין מירמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית, בפרשה בה מעורבות 9 שוטרות

המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש) הודיעה הערב (ד') לניצב ניסו שחם, לשעבר מפקד מחוז ירושלים במשטרה, כי בכוונתה להעמיד אותו לדין, בכפוף לשימוע, בגין מירמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית, בפרשה בה מעורבות 9 שוטרות.

לדברי מח"ש, ממצאי חקירתו של ניצב שחם העלו כי כי במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרה בתפקידים פיקודיים בכירים, הוא עשה שימוש במעמדו כדי לפרוש חסות על שוטרות צעירות, רובן בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו, וניהל עמן קשרים מיניים, בהסכמתן, אך בניגוד לחובות ולכללים החלים עליו כקצין משטרה בכיר וכמפקד.

לפי החשד, למרות קשריו המיניים עם השוטרות הזוטרות בהווה או בעבר, לא נמנע ניצב שחם מלדון בעניינן בהזדמנויות שונות ולקבל החלטות בבקשות שונות שהגישו, כגון איוש תפקיד, יציאה ללימודים ושינוי מקום השירות. זאת, כשהחלטותיו מנוגדות לעיתים לעמדת המפקדים הישירים של השוטרות, שאף הם היו כפופים לשחם.

אין ראיות לניצול מרות

עוד חושדת מח"ש כי שחם פעל לכאורה באותם מקרים כשהוא במצב של ניגוד עניינים, מבלי לדווח לממונים עליו על נגיעתו האישית בדבר. זאת, באופן שיש בו כדי לפגוע באמון השוטרים במפקדיהם, בתדמיתה של המשטרה ובאמון הציבור בה.

עם זאת, מח"ש לא מצאה ראיות מספיקות לכך שהסכמתן של השוטרות לקשר המיני עם ניצב שחם הושגה עקב ניצול יחסי המרות ששררו בין הצדדים.

כמו כן, ממצאי החקירה העלו כי ב-4 שוטרות זוטרות, הכפופות אליו במישרין או בעקיפין, ביצע ניצב שחם מעשים מגונים או כאלה העולים לכדי הטרדה מינית, בין בהסכמתן הנחזית של השוטרות, תוך ניצול יחסי מרות, ובין שלא בהסכמתן ובניגוד לרצונן.

שחם, שהחליט עם תחילת החקירה לצאת לחופשה, ובהמשך פרש מתפקידו כמפקד מחוז ירושלים, שיתף פעולה בחקירתו.

פרקליטותיו של ניצב ניסו שחם, עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג ממשרד שינמן-נגב-ניב, מסרו בתגובה: "אנחנו סבורות כי לא נעברו על-ידי ניצב שחם עבירות פליליות, וננסה לשכנע בכך את מח"ש בהליך השימוע. אנחנו מאמינות כי במסגרת הליך זה ייבדקו הדברים לעומקם, ותיבחן עצם השאלה אם להגיש כתב אישום בפרשה".