יוליוס בר: הבעיות יימשכו ל-2013; משקיעים ייטלו סיכון מבוקר

מחלקת המחקר של הבנק השוויצרי בתחזית שנתית: עולם ההשקעות של 2013 צפוי להיום "משמים" אפילו יותר מזה של השנה הקודמת

במחלקת המחקר של יוליוס בר, קבוצת הבנקאות הפרטית משוויץ, מעריכים היום (ה') במסגרת סקירה שנתית מקיפה כי הבעיות המבניות הדומיננטיות של 2012 תמשכנה לעצב את האירועים בשנת 2013, והן יהוו נטל על פיתוחים כלכליים באזורים שונים בעולם, ויגבילו את יכולות הפוליטיקאים לפעול לשינוי המצב.

"בעוד שב-2012 התקבלו בשווקים החלטות חשובות עם השלכות משמעותיות לטווח ארוך, נראה כי גורמים המשפיעים על הסנטימנט בשוק בשנת 2013 יהיו פחות מהותיים. כתוצאה מכך, ולצד שיעורי ריבית שנותרו בשפל, משקיעים ירגישו צורך גדול יותר לקחת סיכונים מבוקרים, אפילו רק כדי לשמר הון", נכתב.

על פי יוליוס בר, כתוצאה ממדיניות הצנע בגוש האירו בשנים האחרונות, הוא צפוי לסבול פחות מהאטה כלכלית מאשר ארה"ב ויפן, בהן טרם יושמה מדיניות פיסקלית ברורה. כלכלני הבנק אינם צופים כי גוש האירו יתאושש לפני סתיו 2013 וסבורים כי יש לטפל במחנק האשראי באמצעות הקמת איגוד בנקים, בדומה לקיים בארה"ב.

בניגוד לגוש האירו, ארה"ב עומדת בפני סיכון של כניסה למיתון בתחילת 2013, במידה ולא תצליח להתמודד עם המצוק הפיסקלי. התוצאה תהיה צמצום של 4-5% בתמ"ג, שילוב של העלאות מיסים אוטומטיות עם קיצוצים בהוצאות. בבנק צופים עם זאת, כי ממשל אובמה יגיע להסכמה עם הקונגרס, מה שיוכל לרכך את האפקט השלילי לקראת כניסה למיתון.

בסיכומם של דברים, עולם ההשקעות של 2013 צפוי להיום "משמים" אפילו יותר מזה של השנה הקודמת. בסביבה של ריביות נומינליות הקרובות לאפס, ריביות ריאליות שליליות עם תחזית גלובלית עגומה, משקיעים נאלצים לקחת סיכונים גדולים יותר, אפילו רק לשמר את הון שלהם. "עם זאת, הסביבה הגלובלית הרעועה הזו מייצרת הזדמנויות", אומר כריסטיאן גאטיקר, ראש מחלקת המחקר של יוליוס בר.