סקר חדש: אובמה נערץ על ישראלים יותר מכל מנהיג בעולם

סקר של מכון ברוקינגס ומרכז סבן בוושינגטון: ל-62% מהישראלים דעות חיוביות על אובמה ■ הרוב בישראל גם סבור, שגדלה התמיכה האמריקנית באינטרסים הביטחוניים של ישראל

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נערץ על יהודים בישראל יותר מכל מנהיג אחר בעולם - כך מצא סקר חדש של מכון ברוקינגס ומרכז סבן, מיסודו של המיליארדר חיים סבן, שפורסם ערב הוועידה השנתית של המרכז בוושינגטון.

ל-62% מהיהודים בישראל יש דעות חיוביות על אובמה, בהשוואה ל-54% בסקר שנערך ב-2011, ול-30% יש דעות שליליות, בהשוואה ל-39% בסקר הקודם. בכלל המדגם (יהודים וערבים), ל-60% יש דעות חיוביות על נשיא ארה"ב.

בתשובה על שאלה פתוחה: ציין מנהיג גלובלי (מחוץ לישראל) שנערץ עליך ביותר, בחרו 15% מהנשאלים היהודיים באובמה, 14% בקנצלרית גרמניה, אנג'לה מרקל, 6% בנשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, 2% בוולאדימיר פוטין, נשיא רוסיה, 25% לא נקבו בשם ו-19% ציינו מנהיגים אחרים. להשוואה: בסקר מ-2011, רק 6% מהנשאלים היהודיים בחרו באובמה כמנהיג העולמי הנערץ ביותר.

הסקר מצא, כי רוב, 40% מהנשאלים, סבור שגדלה התמיכה האמריקנית בצרכיה הביטחוניים של ישראל. 30% אמרו שהתיכה נותרה כפי שהיתה ו-21% שנרשמה ירידה בתמיכה.

רוב גדול, 61% מהנשאלים, סברו, כי רה"מ, בנימין נתניהו, תמך במועמד הרפובליקני, מיט רומני בקמפיין לנשיאות ארה"ב. רק 16% אמרו שנתניהו היה נייטרלי ו-12% חשבו שהוא תמך באובמה. יחד עם זאת, 60% מהנשאלים סבורים, שהיחסים האישיים בין נתניהו לאובמה לא ישפיעו עת התמיכה האמריקנית בישראל. רק 11% סברו שליחסים האישיים תהיה השפעה שלילית על התמיכה בישראל ואילו 23% אמרו, שהיחסים בין שני המנהיגים דוקא יביאו לגידול בתמיכה.

רוב הנשאלים, 40%, אמרו שהלחימה בין ישראל לקבוצות פלסטיניות בעזה לא תסתיים אף פעם. 29% אמרו, כי הלחימה תסתיים רק כאשר יושג הסכם פוליטי עם הפלסטיני על המעמד הסופי. 15% סברו, שרק מבצע ישראלי גדול בעזה ישים קץ ללחימה שם, ו-12% גרסו שהלחימה תסתיים רק עם כיבוש הרצועה ע"י ישראל.

44% מהנשאלים היהודיים ו-40% מכלל הנשאלים (יהודים וערבים) שישראל ניצחה בעימות האחרון. 10% מהנשאלים היהודים ו-11% מכלל הנשאלים העניקו את הניצחון לחמאס. 44% מהיהודים ו-45% מכלל הנשאלים סברו שלא חמאס ולא ישראל יצאו מנצחים מהעימות.

רוב הנשאלים היהודיים (42%) אמרו, כי מצבה של ישראל לא השתפר ולא הורע בעקבות מבצע "עמוד ענן". 32% גרסו שמצבה הוטב ו-16% סבורים שמצבה הורע.

עוד מצא הסקר, שגדלה ההתנגדות בציבור הישראלי להתקפה על איראן. 50% מהנשאלים הביעו התנגדות לתקיפה כזו, ו-38% הביעו תמיכה בה. להשוואה: בסקר מ-2011, התנגדו להתקפה 46% ותמכו בה 41%.

בסקר הנוכחי, 33% התנגדו להתקפה.

ממצא נוסף של הסקר הוא, ש-58% מהנשאלים יסכימו לוותר על נשקה הגרעיני של ישראל אם המזה"ת כולו יפורז מנשק גרעיני. 35% הביעו התנגדות לרעיון זה.