בכירים בממשל אובמה מתוסכלים מההחלטה לבנות בשטחים

(עדכון) - ארה"ב על ההחלטה לבנות מעבר לקו הירוק: צעד לא מועיל ■ פקידים בכירים בממשל אובמה הביעו תסכול מההחלטה הישראלית להרחיב את הבניה בשטחים

ארה"ב מתחה אתמול ביקורת על החלטת הממשלה לאשר בניית 3000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק ולקדם הליכי תכנון של עוד אלפי יחידות במזרח ירושלים ובגושי הישובים הגדולים.

"מו"מ ישיר הוא עדיין המטרה שלנו ואנו מעודדים את כל הצדדים לנקוט צעדים שיקלו על השגת המטרה", נאמר בהודעה.

ההחלטה על תוספת אלפי יחידות דיור מתואר כמפנה מפתיע בעמדת ממשלת ישראל, לאחר שבוושינגטון שררה תחושה שמנהיגי ישראל נכנעו ללחץ האמריקני לא להגיב בחופזה ובנוקשות על המהלך הפלסטיני באו"ם, כותב היום (שבת) "ניו יורק טיימס". עיתוי ההחלטה בירושלים נועד כנראה לאותת שידם של הניצים בממשלה היתה על העליונה, לפי העיתון.

פקידים בכירים בממשל אובמה, שמצוטטים הבוקר ב"טיימס", הביעו תסכול מההחלטה על הרחבת הבניה בשטחים לאחר שפקידים ישראליים המעיטו בחשיבות הפניה הפלסינית לאו"ם. יתר על כן, הפקידים הישראליים רמזו, שישראל תנקוט צעדי גמול חריפים נגד הפלסטינים רק אם הפלסטינים ינצלו לרעה את מעמדם המשודרג ויגישו קובלנות נגד אזרחים ישראליים בבית-הדין הבינלאומי בהאג.

ישראל נתנה לממשל אובמה התרעה של כמה שעות בלבד לפני פרסום החלטה, אמר פקיד בכיר בוושינגטון. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בחר שלא להתקשר טלפונית לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בכל אופן, הודעת הממשל היתה צפויה ולשון הגינוי היא סטנדרטית. מאז 1967, גינו כל הממשלים בארה"ב, דמוקרטיים ורפובליקניים, את מה שמכנים בוושינגטון "פעילויות ההתנחלות". בעבר נשמעו ביקורות חריפות הרבה יותר.