גלטן רכשה מכונה להפקת שמן ג'אטרופה: תחל בהפקת שמן צמחי

היו"ר דורון לוי: "באמצעות המכונה שרכשנו תהיה לנו האפשרות לייצר שמן איכותי בהיקף צפוי של כ–20 אלף ליטר בחודש"

חברת גלטן , הפועלת בשוק הבינלאומי של תחום הביודיזל ופועלת לגידול והפקה של שמן מצמח הג'אטורפה, הודיעה על רכישת מכונה למיצוי השמן מגרעיני הג'אטרופה אשר תאפשר לחברה להחל בשלב ההפקה והמיצוי של שמן הג'אטרופה בשטחים השתולים שהחברה חוכרת בגאנה, אפריקה.

"שטחי הג'אטרופה הקיימים בגאנה כבר היום מניבים לנו פירות כך שבאמצעות המכונה שרכשנו תהיה לנו האפשרות לייצר שמן איכותי בהיקף צפוי של כ-20 אלף ליטר בחודש", מסר דורון לוי, יו"ר גלטן. "שמן זה מיועד למכירה בעתיד, בין היתר, ללקוחות המייצרים חשמל באמצעות טורבינות המונעות מסולר, אשר יוכלו, על ידי שימוש בשמן שיופק מצמח הג'אטרופה, להוזיל את עלויות ייצור החשמל שלהם. התוכנית העסקית שלנו לשנים הקרובות כוללת הגדלת השטחים המניבים של עצי הג'אטרופה, בכפוף לכך שנגייס את ההון הדרוש לשם כך, כמו גם חתימת הסכמים לאספקת שמן צמחי ללקוחות".

המכונה שנרכשה הינה מתוצרת Gobind Expeller, המתמחה בייצור מכונות וציוד תעשייתי מתקדם למכוני מיצוי שמן והינה בעלת נסיון נצבר, טכנולוגיה וידע רב במיכון חקלאי.

בארבע השנים האחרונות, גלטן שקדה על הקמת אופרציה עובדת באזורים בהם צמח הג'אטרופה גדל בצורה טבעית. לצמח הג'אטרופה יתרונות ברורים על פני שמן צמחי המיועד לתעשיית הביו-דיזל כגון שמן קנולה, סויה ותירס, כגון העובדה שפירותיו של הג'אטרופה אינם ראויים למאכל ולפיכך השימושים בו אינם צפויים לגרום למחסור במוצרי מזון או להשפעה על מחיריהם. החברה חתמה על חוזה חכירה ארוך טווח של מיליון דונם ובנוסף חוכרת חווה פעילה הכוללת כ-4,000 דונם של מטע שתול ואופרציה עובדת אשר בה משולבים מספר דברים עיקריים: ידע אגרונומי מחוקרים גרמנים בעלי מומחיות בוטאנית בקשר עם צמח הג'אטרופה, ידע חקלאי ישראלי אשר משלב טכנולוגיות חקלאיות ישראליות בגידול הצמח, וכן חקלאות מקומית הנהוגה ומתאימה למקום.

בשנים האחרונות מתפתחת רגולציה באיחוד האירופי (בהן צפויה החברה לשווק את מוצריה), שמטרתה לעודד את השימוש בביודיזל ואשר משפיעה במידה ניכרת על חדירת הביו-דלקים לשוק התחבורה ועל רמות הביקושים להם. אירופה אימצה את פרוטוקול קיוטו והפכה אותו לדירקטיבה מחייבת אשר בקצב עולה עד שנת 2020 ישתמשו בדלקים צמחיים ב-20% מסך הדלקים. לשם השוואה, הגידול בשיעור הביודיזל מתוך סך הדלקים בשנים 2005-2012 נאמד בכ-5 מיליארד דולר.