קסם תעודות סל: 2012 מסתמנת כשנת האג"ח

כרגע מסתמן שהמשקיעים במדדי האג"ח יציגו את אחת השנים הטובות מבחינת תשואות, למרות כל הטלטלות שחווינו במהלך השנה

שבוע המסחר החולף סיכם את חודש נובמבר והסתיים במגמה חיובית. השבוע פרסם בנק ישראל את הריבית לחודש דצמבר, אשר נותרה ללא שינוי, ברמה של 2%. ציפיית המשקיעים להורדת ריבית נוספת בחודשים הקרובים ולירידה באינפלציה נתנו החודש את הטון.

בסיכום חודשי במדדים הקונצרניים, מדד תל בונד 40 ומדד תל בונד שקלי הניבו תשואה חיובית של 0.36% ו-1.23% בהתאמה. במדדים הממשלתיים, מדד גליל 2-5 הניב החודש תשואה שלילית של 0.39%, ומנגד, מדד שחר כללי הניב תשואה חיובית של 0.64%. מדד אג"ח כללי סיכם את החודש עם תשואה חיובית של 0.82%, ובשער של 291.81 נקודות. מדד זה נחשב למדד בנצ'מרק, כלומר מדד שניתן להשוות אליו את התשואות של הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות.

סומכים על ארה"ב

אירופה ממשיכה לשבור שיאים שלילים, והשבוע מכיוון נתוני שוק העבודה. האבטלה בגוש האירו טיפסה בחודש אוקטובר ל-11.7%, שיא המובטלים מתחילת איחוד הגוש. כל מנהיגי אירופה עושים כל שביכולתם לייצב את המצב הנוכחי על-ידי הקמת קרנות שיזרימו כספים למדינות "הבעייתיות".

אך יש מי שמפקפק בקרנות אלו. סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של קרנות הסיוע של האיחוד האירופי בדרגה אחת, עם תחזית "שלילית" של הדירוג. אחת הטענות היא הקשר הישיר בין סיכון האשראי של קרנות הסיוע לבין המשתתפות הכי גדולות בהן. צרפת, הכלכלה השנייה בגודלה בגוש, נמנית עם המדינות התומכות בקרנות הסיוע, ודירוג האשראי שלה ירד ממושלם באחרונה, והיא אחת הסיבות העיקריות להורדה.

במקביל לנעשה באירופה תולים המשקיעים תקווה בארה"ב. המצוק הפיסקאלי לא יורד מהכותרות, ובצדק. ישנם פחד ודאגה רבה בנושא, אך יש מי שדואג להרגיע את הרוחות. נשיא ארה"ב אובמה אמר במסיבת עיתונאים: "אני מקווה לסיים את השיחות עוד לפני חג המולד".

בינתיים ממשיכים להתפרסם נתונים מעורבים באשר לכלכלת ארה"ב. מצד אחד, אמון הצרכנים לחודש נובמבר טיפס לרמתו הגבוהה ביותר זה ארבע שנים. שוק העבודה במגמת שיפור, לאחר שהדרישות לדמי אבטלה ירדו ב-23 אלף מועסקים.

מנגד, הנתונים משוק הדיור הפתיעו לרעה, לאחר ירידה במכירת בתים חדשים בחודש אוקטובר בשיעור של 0.3%, בניגוד לתחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה בשיעור דומה. נוסף על כך, גם הצריכה הפרטית ירדה בחודש אוקטובר ב-0.2%, בעוד שאנליסטים ציפו לעלייה של 0.1%. מדובר בירידה החדה ביותר בחצי שנה האחרונה. למרות אלו, המשקיעים מאמינים שמאחורי הקלעים נערכים דיונים ושיחות במטרה לפתור את הבעיות העיקריות לפני סוף השנה.

גאווה לאומית

אצלנו המצב נראה הרבה יותר טוב. למרות שהמצב הביטחוני לא מפסיק לנשוף בעורפנו, מבחינה כלכלית ישנה יציבות. מריל לינץ', חטיבת ניהול ההון של בנק אוף אמריקה, פרסמה השבוע דוח שעל פיו: "ארה"ב ואירופה יכולות רק לקנא בשיעור הצמיחה בישראל".

בשל הקרבה לסוף השנה, ארגון ה-OECD פרסם תחזיות צמיחה לשנה הנוכחית ולשנים הבאות, שלפיהן הצמיחה צפויה להתחיל שוב כבר במחצית הראשונה של 2013, בעיקר בגלל התאוששות של ביקושים חיצוניים.

כלכלני הארגון מורידים את תחזית הצמיחה של ישראל לרמה של 3.1% ב-2012 ולרמה של 2.9% בשנת 2013. עם זאת, צפויה התאוששות משמעותית וצמיחה בשיעור של כמעט 4% ב-2014.

בינתיים, הירידה בצמיחה חופפת לירידת המחזורים בבורסה בשבוע החולף. במדדים הקונצרניים נרשמה ירידה של 20% בהיקף המסחר, עם מחזור יומי ממוצע של 240 מיליון שקל במדד תל בונד 60. במדדים הממשלתיים נרשמה ירידה מינורית של כ-5%, עם מחזור יומי ממוצע של 800 מיליון שקל במדד גליל כללי.

בשל פרשת "התרמית", אג"ח של קבוצת אי.די.בי ירדו השבוע ביותר מ-20%. אך המשקיעים במדדים ניצלו השבוע מירידה חדה בתשואות, בשל יציאת אג"ח של קבוצת אי.די.בי מהמדדים בעדכון המדדים האחרון.

אנו בתחילת חודש דצמבר, אשר מסכם את שנת 2012. כרגע מסתמן שהמשקיעים במדדי האג"ח יציגו את אחת השנים הטובות מבחינת תשואות, למרות כל הטלטלות שחווינו במהלך השנה.

הכותב מכהן כמנהל דסק אג"ח בקסם תעודות סל. קסם עשויה להיחשב בעלת ענין אישי בנושא הכתבה, לנוכח השקעתה בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים הנזכרים בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

Shimron.Rozentzvaig @xnes.co.il