נעילה חיובית באירופה; תשואות האג"ח בשפל שלא נראה שנים

מדד מנהלי הרכש של גוש האירו התכווץ זה החודש ה-16 ברציפות ורשם קריאה של 46.2 נקודות ■ עיתון גרמני: מרקל מוכנה לשקול אפשרות לתספורת בחוב היווני ■ יוון הודיעה על תוכנית לרכישה עצמית של האג"ח שלה

המסחר באירופה ננעל היום (ב') במגמה חיובית במרבית הבורסות ביבשת, כאשר המשקיעים הגיבו מחד לנתונים הכלכליים השליליים שפורסמו היום, בהמשך לנתונים המאכזבים שפורסמו ברחבי גוש האירו. מנגד, המשקיעים התעודדו מהנתונים המפתיעים שפורסמו בסין (על כך בהמשך) וכן מהתוכנית היוונית לרכישת האג"ח שלה.

בצרפת המשקיעים מגיבים להורדת דירוג האשראי של המדינה ע"י מוד'יס לפני מספר ימים, אולם חשוב לציין שמדד הבנצ'מרק האירופי, ה- Stoxx Europe 600 עלה בכ-18% מאז השפל שרשם בתחילת יוני, אז ראשי הבנקים המרכזיים הכריזו על תוכניות להרחבה כמותית והקפיצו את השווקים.

בעקבות הורדת הדירוג של צרפת, סוכנות הדירוג מודי'ס החליטה לחתוך בסוף השבוע את דירוג האשראי של קרנות החילוץ האירופיות, המבוטחות ע"י צרפת. מעבר לכך, שיעור האבטלה בגוש האירו שבר שיא חדש בנובמבר ועמד על 11.7%.

כעת, עיני המשקיעים נשואות לעבר נתוני ה-PMI שהתפרסמו היום ברחבי היבשת. בספרד וצרפת הנתון הפתיע ועלה אך הנתון הכללי של גוש האירו רשם קריאה של 46.2 נקודות בנובמבר, בהתאם לתחזיות בשוק. אנליסטים מציינים כי הנתונים מעידים על הקיפאון המתמשך בכלכלה האירופית שממאנת לצמוח, שכן מדובר בהתכווצות מתמשכת זה החודש ה-16 ברציפות. נזכיר כי קריאה של מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות כלכלית ואילו קריאה מעל 50 נקודות מעידה על צמיחה.

מעבר לנתונים הכלכליים, כיוון המסחר מושפע היום גם מהפגישה השבועית של שרי האוצר האירופים בבריסל, כאשר המשקיעים יחכו לבשורות חדשות בכל הנוגע לפתרונות חדשים הנוגעים למשבר החוב ובפרט למצבה של יוון, שצפויה לקבל בהמשך החודש את הנתח השני של חבילת החילוץ בהיקף של 44 מיליארד אירו.

בתוך כך, העיתון הגרמני "בילד" חשף היום כי קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל רמזה כי תשקול את האפשרות לתספורת נוספת של החוב היווני. בראיון לעיתון מרקל אמרה כי יוון תוכל להסתמך על ההכנסות שלה בלבד מבלי להלוות ממדינות אחרות, אז יש לשקול את האפשרות של חיתוך החובות שלה.

יוון הודיעה היום כי תוציא לפועל תוכנית לרכישה עצמית של האג"ח שלה, זאת בהתאם ליעדי החוב שהציבו לה נציגי הטרויקה וכדי שתוכל לקבל את הנתח הנוסף בחבילת החילוץ שהיקפו נאמד בכ-35 מיליארד אירו.

בעקבות ההודעות החיוביות וחרף הנתונים השליליים שפורסמו היום ובסוף השבוע, תשואות האג"ח האירופיות נפלו לשפל שלא נראה שנים. כך למשל תשואות האג"ח ל-10 שנים של ממשלת איטליה ירדו לרמה של 4.4%, שפל שלא נראה מאז שלהי 2010. האג"ח של ספרד ירדו לרמה של 5.2%, שפל של כמעט שנה, ואלו של פורטוגל צנחו לרמה של 7.2%, רמה שלא נראתה מאז פברואר 2011.

סנטימנט מעורב באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום במגמה מעורבת, כאשר מחד המשקיעים התעודדו מנתוני מאקרו חיוביים בסין ומנגד עדיין הביעו חשש ממשבר החוב בגוש האירו, שם שיעור האבטלה זינק בסוף השבוע לשיא חדש וכן מהצוק הפיסקלי הקרב ובא בארה"ב.

כאמור, כיוון המסחר הושפע בין היתר מנתוני המאקרו בסין, שם פורסם היום האומדן האחרון של מדד מנהלי הרכש לחודש נובמבר של HSBC, שהצביע על קריאה של 50.5 נקודות, לעומת קריאה של 49.5 באוקטובר. למעשה זוהי הקריאה הראשונה מזה כשנה המעידה על צמיחה, כלומר קריאה מעל 50 נקודות.

המגמה החיובית נמשכה גם בנתונים הרשמיים שפרסמה ממשלת סין. מדד מנלהי הרכש בסקטור הייצור עלה לרמה של 50.6 נקודות בנובמבר, לעומת 50.2 נקודות באוקטובר. הנתון אומנם היה מתחת לציפיות האנליסטים אך מעל רמה המעידה על צמיחה - 50 נקודות.

"הנתונים מוכיחים כי הכלכלה הסינית ממשיכה להתאושש בהדרגה ואנו מצפים כי התמ"ג יעלה במקביל לרמה של 8% ברבעון הרביעי של 2012, כאשר צעדי ההקלה הממשלתיים עדיין מחלחלים למערכת הכלכלית", אומר הונגבין קיו, כלכלן ראשי ב-HSBC, חטיבת אסיה.

מעבר לנתונים המפתיעים באסיה, המשקיעים נשאו עיניהם להתפתחויות בגוש האירו, שם צפויים להתפרסם היום נתוני ה-PMI (מדד מנהלי הרכש). זאת, לאחר נתונים שליליים שפורסמו בסוך השבוע, במרכזם שיעור האבטלה שכבש שיא חדש של 11.7%. בנוסף, לאחר שהורידה את דירוג האשראי של צרפת, סוכנות הדירוג מודי'ס החליטה לחתוך גם את דירוגן של קרנות החילוץ האירופיות לרמה של Aa1.

בבורסות סין ריכזו עניין חברות הנדל"ן, נציין את Agile Property Holdings וכן את Gemdale Corp. ביפן מרכזות עניין מניות הטכנולוגיה והתעשייה, בכללן Hitachi Construction Machinery .