ענקית דפוס נולדה: שווי אובג'ט הישראלית הוכפל ב-7 חודשים

מניית החברה הממוזגת החלה להיסחר היום בנאסד"ק ■ הכנסות החברה הממוזגת, שתהפוך למובילה עולמית של מדפסות תלת-ממד ותוגדר כישראלית לכל דבר, צפויות לגדול ב-20% מדי שנה

בסוף השבוע האחרון נראה היה כי מכירת ריטליקס ל-NCR האמריקנית הוא האקזיט הישראלי הגדול ביותר של 2012, עם עסקה שהתבצעה לפי שווי של 800 מיליון דולר, אך הבוקר התברר כי יש מי שעקפה אותה בסיבוב. אובג'ט (Objet) הישראלית, יצרנית של מדפסות תלת-ממד, ומתחרתה האמריקנית Stratasys הודיעו הבוקר (ב') על השלמת המיזוג ביניהן, שייצור חברה ששווה 3 מיליארד דולר, ובסיסה יהיה בישראל.

תזכורת קצרה: באפריל האחרון הודיעו השתיים כי יתמזגו לחברה אחת במה שנקרא בעגה המקצועית מיזוג הופכי משולש. דהיינו, מיזוג במניות של חברה פרטית (אובג'ט) לתוך חברה ציבורית (Stratasys), ויצירת חברה חדשה, ישראלית בהגדרתה, שתמשיך להיקרא Stratasys. לפי תנאי המיזוג, בעלי המניות הקיימים של Stratasys הציבורית יחזיקו ב-55% מהחברה הממוזגת, ואילו בעלי המניות הקיימים של אובג'ט יחזיקו ב-45%, על בסיס דילול מלא. באותה העת, שווי החברה הממוזגת עמד על 1.4 מיליארד דולר, ומכיוון ש- Stratasys הייתה שווה אז בשוק 766 מיליון דולר, לאובג'ט נגזר שווי של 634 מיליון דולר.

שבעה חודשים עברו, והשווי של השתיים צמח בצורה חדה. מניית Stratasys (נסחרת בנאסד"ק תחת הסימול SSYS) הכפילה במהלך תקופה זו את שוויה (הן על רקע שיפור בתוצאותיה הנפרדות והן על רקע תוצאותיה כחברה ממוזגת), וכך קרה שהיא שווה כעת 1.6 מיליארד דולר. מכיוון שלפי הודעת החברה, החברה הממוזגת תהיה שווה 3 מיליארד דולר, הרי שאובג'ט שווה 1.4 מיליארד דולר - יותר מפי שניים מהשווי שהוצמד לה באפריל האחרון.

"זה לא אירוע נורמלי!"

ואיך זה יתבטא ביום המסחר הראשון של המניה החדשה? ובכן, מחיר הסגירה של מניית Stratasys מיום שישי יהווה היום אחה"צ בסיס לפתיחת המסחר במניה החדשה, ומכיוון שסך המניות המונפקות של החברה הציבורית יגדל (כמעט יוכפל), שווי החברה אמור להתאים עצמו.

כך, למעשה, הופך המיזוג המעט מורכב הזה למעין אקזיט ישראלי , שהוא, כאמור, גם הגדול ביותר שבוצע השנה. "מדובר באירוע שהוא יוצא דופן בעולם ההייטק הישראלי", אומר ל"גלובס" דוד רייס, מנכ"ל אובג'ט, ומי שימשיך לכהן כמנכ"ל החברה הממוזגת. "זה לא אירוע נורמלי!", הוא אומר בהתרגשות.

כיו"ר החברה הממוזגת יכהן סקוט קראמפ, מייסד ומנכ"ל לשעבר של Stratasys. אלחנן יגלום, מבעלי המניות באובג'ט ומי שהיה עד כה יו"ר החברה, יכהן כיו"ר הוועדה המנהלת של החברה. Stratasys החדשה, כאמור, תהיה חברה ישראלית לכל דבר ועניין, ותפעל משני מוקדי פעילות עיקריים, זה שבמינסוטה (ארה"ב), וזה שברחובות.

לדברי רייס, עכשיו כשהמיזוג הושלם, תתרכז Stratasys החדשה בשני מישורי פעילות: שיווק ומכירות, ומו"פ. "לחברה המשולבת יש פורטפוליו רחב של מדפסות שונות, כמעט 20 סוגים, ואנו מקווים שהמגוון הזה יענה על הצרכים של הלקוחות של שתי החברות". לדבריו, כתוצאה מהמיזוג, ערוצי השיווק יוכפלו. "בנוסף, ייווצר גוף פיתוח מאוד גדול שאנו מקווים שיפתח מוצרים חדשים בקצב מהיר יותר מהקצב של כל חברה בנפרד".

Stratasys החדשה תהפוך לחברה המובילה בעולם בתחומה, שלמעשה משרתת כל מי שמתעסק בעיצוב, לא משנה באיזו תעשייה. "הלקוחות שלנו הם חברות הנעלה, חברות רפואיות, חברות שמייצרות מוצרי אלקטרוניקה צרכנית, חברות שמייצרות אמצעי הגנה ועוד", אומר רייס. לדבריו, אשתקד, כלומר לפני המיזוג, ההכנסות המצרפיות של שתי החברות עמדו על 277 מיליון דולר.

Stratasys מעריכה כי בתוך שנה וחצי מיום השלמת המיזוג, יפחתו הוצאותיה השנתיות ב-7-8 מיליון דולר, לא כולל הפחתת הוצאות מס שנתיות של 3-4 מיליון דולר. מכאן והלאה, צופה החברה כי תצמח מדי שנה ב-20% לפחות, כששיעור הרווח התפעולי (Non GAAP) ינוע בין 20%-25%, ואילו שיעור הרווח הנקי ינוע בין 16%-21%. החברה תעסיק מעל 1,000 עובדים.

- האם המיזוג יגרור פיטורי עובדים?

רייס: "לא ולא. מדובר בשתי חברות בעלות צמיחה מהירה, ואנו כל הזמן רק מגייסים עוד ועוד עובדים. מדי רבעון אנו מגייסים עשרות עובדים".

בני הדודים יגלום יחזיקו מניות ששוות כ-130 מיליון דולר

המיזוג של אובג'ט ו-Stratasys יהפוך את בעלי המניות הפרטיים באובג'ט למיליונרים כבדים, לפחות "על הנייר". כפי שנכתב ב"גלובס" בעבר, בעלת המניות הגדולה באובג'ט היא סמסון קפיטל (Samson Capital), חברה בת של חברת השקעות פרטית אמריקנית, סמסון קפיטל אדווייזרס. החברה, המחזיקה 27.6% מההון של אובג'ט, נמצאת בבעלות משותפת של אלחנן (אלן) יגלום (7.4%), רוי צוקרברג (71.4%) ומיכאל יגלום, בן דוד של אלחנן (18.5%). חברה אחרת, הנקראת הנקוק (Hancock), המחזיקה 3.4% מההון של אובג'ט, נמצאת בבעלות אלחנן יגלום (56.2%) וצוקרברג (43.8%). האחרון מחזיק, באמצעות חברה אחרת שבבעלותו, במניות נוספות, המהוות 0.3% מההון של אובג'ט.

כך הופך צוקרברג, בן 74, לבעל המניות הגדול באובג'ט, ולמרוויח הגדול מהמיזוג עם סטרטסיס. הוא מחזיק באופן עקיף במניות המהוות 22.2% מהונה, ושוות כרגע (לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר) 311 מיליון דולר.

צוקרברג הוא בנקאי השקעות לשעבר, יהודי אוהב ישראל, כך מתברר, שחי בניו יורק, אך מקפיד לשמור על קשר עם ישראל. צוקרברג, שאינו מכהן בתפקיד כלשהו באובג'ט, היה בעברו סגן יו"ר בנק ההשקעות גולדמן זאקס וראש חטיבת האקוויטי בבנק. כיום משמש צוקרברג כיו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת בן גוריון שבנגב.

הישראלים שיהפכו למרוויחים הגדולים מהמיזוג הם כאמור בני הדודים יגלום. אלחנן (אלן) יגלום (70), ששימש כיו"ר אובג'ט, מחזיק באופן עקיף ב-3.9% מההון של אובג'ט, ולכן החזקתו זו שווה 55 מיליון דולר. בן דודו, מיכאל יגלום, מחזיק ב-5.1% מההון, ולכן החזקתו שווה 72 מיליון דולר, ויחד שווים השניים כ-130 מיליון דולר. אלן יגלום גדל במשפחה שהפכה עם השנים לאחת האמידות בישראל, אף ששמה אינו מוכר לכול. יגלום עצמו היה פעיל בשוק ההון המקומי בעיקר בשנות ה-90 המוקדמות, והמשפחה נמנתה עם בעלי השליטה בחברת הנדל"ן אוסיף, לפני שזו נמכרה למשפחת אביב. יגלום מכהן כיום בחבר הנאמנים של מוזיאון תל אביב לאמנות ושל אוניברסיטת בן גוריון.

אחרון חביב הוא דוד רייס, מנכ"ל אובג'ט ומי שיוביל מעתה והלאה את החברה הממוזגת. רייס (50), שנכנס לתפקידו לפני כשלוש שנים וחצי, מחזיק במניות אובג'ט (כולל אופציות) המהוות 4.2% מההון, ולכן החזקתו בחברה שווה כ-60 מיליון דולר ברוטו. לפני שהצטרף לאובג'ט, כיהן רייס כמנכ"ל נור מקרופרינטרס, חברת הדפוס הישראלית שנמכרה ל-HP, ובעברו הרחוק יותר שימש כמנכ"ל ImageID, ספקית פתרונות דטה, וכמנכ"ל סאיטקס ויז'ן.

בעלי המניות
 בעלי המניות