שביתת האחיות: המאבק צפוי להסלים בהשראת המתמחים

בדיקת "גלובס": אף שהאוצר טוען כי בתקופת בחירות מטפלים רק במינימום ההכרחי, הועברו תקציבים רבים למטרות מגוונות

שביתת האחיות נכנסה היום (ג') ליומה השני, ובמשרד האוצר ממשיכים לטעון כי לא ניתן לחתום על הסכם שכר משמעותי בתקופת בחירות. "להסכם כזה, כפי שמצפים לו בהסתדרות האחיות, יש השלכות רוחב על סקטורים נוספים במשק ועלויות גבוהות מאוד", מסבירים באוצר. במשרד חוזרים על כך שבתקופת בחירות יש לבצע רק את המינימום ההכרחי, לא יותר ממה שהם מכנים "תיקון צינור דולף".

ואולם, על-פי בדיקת "גלובס", במהלך תקופת הבחירות אושרה שורה של החלטות בעלות משמעות כלכלית אף שלא מדובר ב"תיקון צינור דולף" לכל הדעות. כך למשל, אושרה העברת תקציב של 10 מיליון שקל לטובת שדרוג הארכיון של רשות השידור, כך שיהפוך לדיגיטלי לחלוטין. משרד ראש הממשלה והמדען הראשי במשרד התמ"ת השיקו תוכנית חדשה בעלות 80 מיליון שקל ל"הגנת סייבר" שנועדה להגן על מערכות מחשוב ואתרים חשובים מפני התקפות של האקרים. כן אושרה הארכת תוקף ההטבות במס שניתנות לתושבי שדרות ועוטף עזה, ואושרו שתי תוכניות למיגון ישובים בדרום בעלות כוללת של 300 מיליון שקל.

אתמול הודיע שר האוצר יובל שטייניץ על דחיית המהלך להעלאת מחירי מוצרי החלב, וגם ההחלטה לבנות כ-3,000 יחידות דיור בשטחים יכולה להתפרש כבעלת "השלכות רוחב" ובוודאי לא כ"תיקון ברז דולף". באוצר טוענים בתגובה כי לפחות חלק מההחלטות שמנינו התקבלו כבר לפני ההודעה על הקדמת הבחירות, ואילו לאחרונה רק אושרו פורמלית.

למעשה, רק היום חתם משרד האוצר באופן רשמי על הסכם קיבוצי לשיפור תנאי העסקתם של עובדי הקבלן במגזר הציבורי (ראו ידיעה נפרדת). באוצר מסבירים כי מדובר בחתימה פורמלית על הסכם שגובש לפני חודשים ארוכים, אולם התמונה מורכבת יותר: הסכם מסגרת בעניין גובש אמנם כבר בפברואר, אולם מאז התגלעו בין הצדדים מחלוקות רבות, חלקן מהותיות. אם למשרד האוצר כל כך עקרוני לא לחתום על הסכמי שכר לפני הבחירות, תמוה מדוע לא דרש דחייה גם במקרה הזה. גם האחיות, צריך לומר, זכו למסמך מחייב כבר בחודש מארס, החתום על ידי הממונה לשעבר על השכר באוצר, אילן לוין, ולפיו המו"מ על הסכם עבודה חדש יחל בספטמבר.

ל"גלובס" נודע כי הסתדרות האחיות נערכת לקמפיין ממושך, לרבות "הפתעות" שונות כדי להסלים את המאבק במידת הצורך. העובדה שמנהל הקמפיין הוא רונן צור, מי שליווה את המאבק של הרופאים המתמחים בשנה שעברה, יכולה לרמוז במעט על הכיוון האפשרי. המתמחים, נזכיר, השתמשו בין היתר בהתפטרות קולקטיבית בזמן מאבקם, בנטישת מחלקות ובמקרים בודדים גם בשביתות רעב.

"אני לא יכולה לספר איזה שפנים יש לנו בכובע, אבל אני כל הזמן אומרת לאנשי האוצר: אל תקצינו את האחיות", אומרת אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות. לדבריה, במשרד האוצר מדברים בעיקר על תוספות שכר קטנות לחלק מהמשמרות בבתי החולים, אולם היא מתעקשת על תוספת שכר משמעותית לשכר הבסיס שקובע לפנסיה. "אין לי שום כוונה להסתפק בתוספות הקטנות שמציעים, ומצידי נשבות שנה שלמה אם אלה הדברים".