חברה בת של תיא עשויה לקבל פיצוי של 60 מיליון דולר

Avesco הבריטית, בה מחזיקה תיא ב-29.9%, צפויה ליהנות מדחיית ערעור של וולט דיסני

נדיר שחברת ענק, מעין מונופול בתחומה - כמו גוגל או וולט דיסני, נאלצת לפצות חברות הרבה יותר קטנות ממנה בגין הפרת זכויות יוצר וכדומה. בדרך כלל לחברות אלו יש סוללה של עורכי דין, שיעשו הכול כדי להצדיק את התנהגות לקוחותיהן ולפסול את טענות הצד השני. זה נדיר אך קורה, וייתכן שמאחד ממקרים אלו תרוויח דווקא חברה ישראלית ותיקה.

סיפור שהיה כך היה. תיא השקעות , חברת המדיה שבבעלות עמי גניגר (31.1%), השקיעה לפני כמעט שלוש שנים בחברה בריטית קטנה, Avesco שמה, והגיעה ברבות הימים להחזקה של 29.9% בחברה. זמן קצר לאחר שבוצעה ההשקעה התברר כי Avesco, המספקת ציוד אודיו ויזואלי ושירותים לאירועים ולענפי השידור והבידור, מעורבת בתביעת ענק - לפחות במונחיה - נגד ענקית המדיה האמריקנית וולט דיסני.

Avesco, שנסחרת בבורסת המשנה של אנגליה (AIM), נמנית עם בעלי המניות בחברה הפרטית Celador International (שלמעשה פוצלה ממנה), וזו תבעה את וולט דיסני בגין הפרת זכויות יוצר. Celador מוכרת זכויות שידור של תוכניות טלוויזיה, והיא היוצרת של שעשועון הטלוויזיה הפופולרי "מי רוצה להיות מיליונר". החברה מכרה זכויות אלו לוולט דיסני, ובתביעתה טענה כי האחרונה לא שיתפה אותה ברווחיה משידור התוכנית בארה"ב, כפי שקבע החוזה ביניהן.

השוק החל לגלם את תוצאת הערעור

בקיץ 2010 קבע בית המשפט המחוזי בקליפורניה כי וולט דיסני אכן הפרה את תנאי החוזה, ופסק פיצוי בסך 269 מיליון דולר ל-Celador. וולט דיסני, איך לא, ערערה, אך זה לא עזר.

מהודעות Avesco ותיא שפורסמו הבוקר עולה כי הערעור נדחה, ולכן - בתנאי שוולט דיסני לא תנסה לערער על החלטת בית המשפט באופן אחר - זכאית Celador לפיצוי שנקבע במקור, שחלקה של Avesco בו יעמוד על 60 מיליון דולר (לאחר הוצאות, כולל ריבית).

Avesco נסחרת כרגע לפי שווי של 74 מיליון דולר (עלייה של 29% מתחילת השנה), ולכן פיצוי במזומן של 60 מיליון דולר אמור לשפר - לפחות באופן תיאורטי - את שוויה בשוק ההון, וכפועל יוצא את השווי של תיא השקעות.

במקרה של Avesco, כך נראה, השוק כבר החל לגלם את תוצאת הערעור, ומניית החברה יותר מהכפילה את שוויה בשנתיים האחרונות. מנגד, תיא השקעות איבדה 21% מתחילת השנה (17% בשנתיים האחרונות), והיא נסחרת לפי שווי של 13 מיליון דולר. הסיבה לביצועי המניה החלשים נעוצה בירידה חדה בהכנסות החברה, בשל חשיפתה הגבוהה ל"ערוץ 10".

תיא השקיעה ברכישת מניות Avesco 19 מיליון שקל, והחזקתה שווה כרגע 84 מיליון שקל, דהיינו רווח "על הנייר" די משמעותי.