ביסקר מקדם מכירת קניון - שופרסל השוכרת המרכזית

ביסקר מקדם עבור חברת גנדן של נוחי דנקנר מהלך למכירת קניון לב תלפיות תמורת כ-130 מיליון שקל ■ מחיר הנכס עלה באחרונה לאור כוונת רשת שופרסל, גם היא בשליטת דנקנר, להאריך את חוזה השכירות ל-10 שנים נוספות

המרוץ של נוחי דנקנר אחר מזומנים נמשך. בזמן שדנקנר פועל בארגנטינה לקדם מימוש אופציה שניתנה לאדוארדו אלשטיין להשקעה של 75 מיליון דולר נוספים בחברת גנדן הפרטית שבשליטתו, מנסה אותה גנדן (בעלת השליטה באי.די.בי) למכור נכס נדל"ן מניב בירושלים.

מדובר בקניון לב תלפיות, שבו מחזיקה גנדן ב-40%, בדומה להחזקתה של אפריקה ישראל בנכס. המו"מ למכירת הנכס מתנהל מול קרן ריט 1 ורמי לוי, והמחיר המבוקש הוא כ-130 מיליון שקל. את מהלך המכירה מוביל רפי ביסקר, הממונה על פעילות הנדל"ן בגנדן שמחזיק ב-3% ממניותיה.

בנוסף, משמש ביסקר, הנחשב לאיש אמונו של דנקנר, כיו"ר זרוע הנדל"ן של נכסים ובניין וכיו"ר רשת שופרסל, שתיהן מקבוצת אי.די.בי. בשנים האחרונות גרף ביסקר שכר בעלות של כ-30 מיליון שקל בשתי החברות.

שופרסל היא גם דייר עוגן בקניון תלפיות, עם חוזה מובטח לעוד 5 שנים. ל"גלובס" נודע כי הרשת שוקלת כעת להאריך את חוזה השכירות שלה בנכס בעוד 10 שנים, מה שתורם לאטרקטיביות של הקניון בעיני רוכשים פוטנציאליים.

השכירות הנוכחית של סניף שופרסל דיל במתחם היא עד שנת 2017, ובהתאם לחוזה זה שווי הקניון עמד על כ-120 מיליון שקל במהלך מגעים שהתנהלו למכירתו בחודשים האחרונים.

דובר גנדן מסר בתגובה לידיעה כי, "אכן קיבלנו הצעות מכמה גורמים בנושא, אך עדיין אין החלטה אם למכור את הנכס". מריט 1 נמסר בתגובה כי "כחברה ציבורית אנו מדווחים על מהלך עסקנו לפי החוק'".

נבנה בהשקעה של 130 מיליון שקל

מלבד גנדן ואפריקה ישראל מחזיקים בקניון לב תלפיות גם פיני צרפתי וצבי קופר (10% כ"א). בדוחות השנתיים של אפריקה ישראל דווח כי "בין החברה לחלק מהשותפים בעסקה, אשר חלקם הוא 20%, נתגלעו חילוקי דעות". אפריקה ישראל דורשת שהללו ישתתפו בעלויות מסוימות בגין הקמת הפרויקט והפעלתו בגובה של 11.4 מיליון שקל.

קניון לב תלפיות ממוקם בלב אזור העסקים והבילוי של שכונת תלפיות שבירושלים. הקניון, ששטחו 17 אלף מ"ר (על קרקע של כ-9 דונם), נבנה בהשקעה של 130 מיליון שקל, ונפתח לציבור בשנת 2003. מדוחות אפריקה ישראל עולה שכנגד הנכס נותרו הלוואות של כ-40 מיליון שקל.

ריט 1: דיבידנדים של 200 מיליון ש'

ריט 1, בניהולו של שמואל סייד, הוקמה בשנת 2006 כקרן השקעות בנדל"ן הראשונה בישראל (נהנית מפטור ממס חברות). מאז הקמתה רכשה 21 נכסים מניבים בשווי של 1.9 מיליארד שקל, ובשטח של 224 אלף מ"ר בתפוסה של 97%. מאז הקמתה חילקה הקרן דיבידנדים בגובה של 200 מיליון שקל.

בחודש שעבר חתמה ריט 1 על עסקה לרכישת 50% מהזכויות במרכז מסחרי שעתיד להיבנות בגן יבנה, על מגרש בשטח של 13.5 דונם. במסגרת העסקה תרכוש הקרן מקבוצת ההשקעות JTLV של עמיר בירם, מחצית מהזכויות בנכס העתידי תמורת 65 מיליון שקל. מחיר זה משקף שווי של 130 מיליון שקל למרכז המסחרי כולו. במסגרת שיתוף הפעולה בין החברות סוכם, כי JTLV תספק את שירותי הניהול לפרויקט. המרכז המסחרי עתיד לכלול 11 אלף מ"ר בנוי, ובנייתו צפויה להסתיים בספטמבר 2014.

בחודש שעבר השלימה ריט 1 עסקה לרכישת 49% מהחזקותיה של גזית גלוב ב-3 מרכזים פעילים. העסקה בוצעה בשני שלבים - בשלב הראשון נרכשו 49% ממרכז G רוטשילד ו-G בעמק, ובשלב השני נרכשו 49% ממתחםG ביוקנעם.

ריט 1 סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם הכנסות של 114 מיליון שקל ורווח נקי של 47 מיליון שקל. מניית הקרן עלתה ב-16% מתחילת השנה, למחיר המשקף לה שווי של כ-700 מיליון שקל.

עלויות השכר
 עלויות השכר