"המניות סופגות, המשקיעים סובלים והאנליסטים מודאגים"

משבר מנהיגות בחברות הטכנולוגיה - HP, אינטל ומיקרוסופט מדגימות כל אחת בדרכה את הזעזוע האסטרטגי שחוות הנהלות ענקיות הטכנולוגיה, במקביל לשינוי המיקוד מהמחשב האישי לאינטרנט והתקני מחשוב ניידים

גם אחרי אינספור ספרי ניהול וטיפים למנהיגות מנצחת, בסופו של דבר ניהול מוצלח נבחן בתקופות קשות. בשווקים הטכנולוגיים ניצבות מספר חברות ענק בצומת דרכים, בעקבות שינוי מיקוד מהמחשב האישי לאינטרנט והתקני מחשוב ניידים.

החברות HP, אינטל ומיקרוסופט מספקות לנו שלוש דוגמאות לעומק הזעזוע האסטרטגי אשר חוות הנהגות ענקיות הטכנולוגיה. מבחינת שוק ההון, ההנהלות והדירקטוריונים בחברות אלו, לא עוברים את המבחן בהצלחה - יעידו על כך תגובות המניות השונות והאזהרות הנשמעות מכיוון בתי ההשקעות המסקרים את החברות הללו, לקראת העתיד לבוא.

HP: מוחקים בלבד

לפני שבועיים הודיעה ענקית המחשוב HP, כי היא מוחקת ממאזנה 8.8 מיליארד דולר בעקבות העסקה לרכישת אוטונומי הבריטית לפני כשנה תמורת כ-11 מיליארד דולר. ב-HP האשימו, כי הנהלת אוטונומי ביצעה "סדרה של דיווחים חשבונאיים בלתי הולמים", שהביאו לשגיאה בהערכת השווי. למי שעוקב אחרי HP, שמחפשת את דרכה בעשור האחרון, המחיקה וההאשמות על כוונות פליליות מצטרפות לרשימת סקנדלים ארוכה.

במשך השנה האחרונה הספיקה HP למחוק כ-19 מיליארד דולר, על שלוש עסקאות ענק שביצעה בשנים האחרונות. לצד זה, נזכיר כי יו"ר החברה בעבר, פטרישה דון, נאלצה לפרוש ב-2006 בעקבות "פרשיית ריגול" בקרב חברי הדירקטוריון. המנכ"ל הקודם, מארק הרד, פוטר מהחברה על רקע האשמות על הטרדה מינית באמצע 2010. המנכ"ל הבא אחריו, ליאו אפוטקר, הודח כ-11 חודשים לאחר שנכנס לתפקיד, ועוד לא אמרנו מילה על המיזוג הבעייתי עם קומפאק ב-2002.

כאשר מצרפים את אלו לדעיכה בשווי החברה - שאיבדה 70% בשנתיים האחרונות, ל-25 מיליארד דולר כעת - עולה שאלה קשה לגבי הנהגת החברה. האצבע המאשימה לא יכולה במקרה הזה להיות מופנית להנהלה, שמתחלפת לעתים קרובות מדי (המנכ"לית הנוכחית היא מג וויטמן), אלא למי שמעליה, הדירקטוריון. עד כמה שוק ההון אינו מרגיש בנוח עם HP, העידה הנפילה ב-12% בשווי החברה עם ההודעה על המחיקה. מחיקות משמעותיות כבר היו בהיסטוריה, אך במקרה הנוכחי סביר שהבעיה טמונה במה שהיא מגלמת - נדבך נוסף בחוסר האמון שמשדרת ההנהגה לשוק.

"רכישת אוטונומי מעלה שאלות לגבי הביקורת הפנימית של HP", מפרט בנק ההשקעות קרדיט סוויס שמוריד את מחיר המניה המומלץ ב-20%, "הרכישה מעלה חששות לגבי הליכי בדיקת הנאותות והמיזוגים והרכישות ב-HP, כמו דאגות לגבי הדירקטוריון עצמו. ספקות כאלו בוודאי לא יועילו למכפילי השווי שבהם נסחרת החברה". בקרדיט סוויס מגדירים את מקרה אוטונומי כ"תזכורת לבעיות הפנימיות ב-HP", עם הכוונה ברורה לדירקטוריון.

אינטל: הדרך הקשה "לתוך" החכמים

ענקית השבבים אינטל מנסה בשנים האחרונות להיכנס לעסקי המובייל באופן הרבה יותר מסיבי ממה שהיה בעבר. לאחר שהמחשב האישי כבר לא מספיק בכדי להבטיח צמיחה, החדירה "לתוך" לטלפונים החכמים והטאבלטים, מחויבת המציאות. בינתיים משתרכת אינטל אחרי המתחרות, כגון קוואלקום, שמבססות את מוצריהן על ארכיטקטורת מחשוב מתחרה, מ-ARM, שמתמחה כבר שנים רבות בעולם הטלפוניה.

למצב הרגיש בחברה, שנסחרת ב-97 מיליארד דולר ואמורה למכור השנה ב-53 מיליארד דולר, מצטרף גם קרב ירושה, לאחר שהמנכ"ל, פול אוטליני, הודיע לפני כשבועיים על פרישה במאי 2013. ההודעה הייתה מפתיעה, אם כי כבר תקופה ארוכה ברור שהיא ברקע. המועמדים להחליפו כוללים חמישה בכירים מתוך החברה, וכן נבחנים מועמדים מבחוץ, מה שיכול להביא גם שינוי מהותי בהתנהלות.

מניית החברה הגיבה בירידה של 4.5% ביומיים לאחר ההודעה, במחזורים גדולים. בבנק ההשקעות ברקליס לא סיפקו המלצה למשקיעים בעקבות ההודעה, אך התריעו כי "היורש עלול להתמודד עם אתגרים שקשורים למאבק של אינטל בתוך שוק ה-PC הדועך, והקשיים במעבר למובייל". דניאל עמיר, מבית ההשקעות לאזארד, היה יותר חד-משמעי: "אנחנו מאמינים שמועמד למנכ"ל שיגיע מחוץ לשוק ה-PC, יכול להוביל לשינוי דרסטי בחברה", כותב עמיר, וממליץ למשקיעים "להישאר על הגדר".

מיקרוסופט: פרופיל של קרבות פנימיים

מערכת ההפעלה החדשה, ה-Windows 8, הושקה על ידי מיקרוסופט בסוף אוקטובר בתרועה רמה. ההשקה היא המשמעותית ביותר בתולדות החברה, מה שהועצם על-ידי הצורך של מיקרוסופט לבשר באמצעות המערכת גם על כניסה למרחב הטאבלטים והטלפונים החכמים, היכן שהיא לא נמצאת כיום. והנה, שבועיים בלבד לאחר ההשקה, הודיעה מיקרוסופט על עזיבתו הפתאומית של סטיבן סינופסקי, נשיא חטיבת Windows בחברה, ומי שהיה האחראי על פיתוח Windows 8.

חשיבות עזיבתו של סינופסקי אינה נובעת רק מהתזמון הרגיש לפרישה, מהיותו מועמד להחלפת המנכ"ל סטיב באלמר, ואי-הוודאות הנגזרת לגבי המערכת החדשה והמדוברת, אלא גם מהפוזיציה המיוחדת שיש למערכת ההפעלה מבחינה פיננסית. חטיבת ה-Windowsהייתה אחראית בשנה הפיסקלית 2012 ל-25% מההכנסות, ול-41% מהרווח התפעולי בחברה כולה. כך, לא פלא שהמניה איבדה כ-4% ממחירה לאחר ההודעה, שמשמעותם מחיקת 10 מיליארד דולר משווי החברה.

"עזיבתו של סינופסקי תעלה שאלות לגבי יכולתה של מיקרוסופט להשיג נתח משמעותי משוק הטאבלטים", כותבים בג'יי.פי. מורגן, "אנחנו מצפים כי אכזבה אפשרית מהשקת ה-Windows 8 תכביד על מניית מיקרוסופט בעתיד הקרוב". בקרדיט סוויס משייכים לעזיבה יותר פרופיל של קרבות פנימיים מאשר מהלך שמעיד כי משהו אינו כשורה, אולם מציינים כי מינוי המחליפה (ג'וליה לרסון-גרין), אחרי הרפורמה המוצלחת שביצע סינופסקי בחטיבה, מהווה "סיכון משמעותי".

תגובת מניות
 תגובת מניות