מסתמן: ביהמ"ש יכריע בגורל תשלום האג"ח הקרוב של IDB

נציגות אג"ח ד' מתנגדת למתווה עליו הסכימו עוה"ד של החברה והנציגות ■ באסיפה נדחית ביום א' יצביעו המחזיקים על 3 תרחישים אפשריים ■ נועם שרון, עורך הדין של הנאמנים ונציגות האג"ח: "החברה צריכה לשנות את מבנה המאזן"

"מתקבלת תמונה שהמחזיקים באג"ח אי.די.בי אחזקות מפולגים ביניהם ונמצאים במלחמת גוג ומגוג - הפרטיים רוצים לתת זמן, בעוד שהמוסדיים רוצים לפרק" - כך אמר היום (ה') נועם שרון, עורך הדין של הנאמנים ונציגות מחזיקי האג"ח של החברה. "כמי שמעורב בתהליך, אין שחר לתמונה הזו, והיא לא נכונה מהותית", הדגיש במהלך אסיפת מחזיקי אג"ח ד' של החברה שבשליטת נוחי דנקנר.

נזכיר כי סדרה זו אמורה לקבל ב-24 בדצמבר (לאחר דחייה טכנית של 4 ימים) תשלום ריבית בהיקף 65 מיליון שקל. האופן בו יתבצע תשלום זה עומד במרכז המחלוקת הנוכחית בין אי.די.בי והמחזיקים, ומסתמן כי בית המשפט ייאלץ להכריע בעניין. זאת, לאחר שנציגות האג"ח, המורכבת מפסגות, הראל, אקסלנס וקופות גילעד, הודיעה אתמול (ד') כי היא מתנגדת למתווה אליו הגיעו לאחרונה בהסכמה עורכי הדין של אי.די.בי ושל הנציגות.

האסיפה נערכה במשרד של עורכי הדין מטרי ומאירי, נאמני סדרה ד'. על אף שמספר המשתתפים היה כ-20 איש בלבד, מהר מאוד התברר כי אלה מחזיקים במספר דעות מנוגדות באשר לאופן שבו אמורים הנציגות והנאמן לפעול בנושא.

היות שבאסיפה לא נכח הקוורום הדרוש לקבלת החלטות (נוכחות של לפחות 50% מהיקף האג"ח), הוכרז על אסיפה נדחית ביום ראשון הקרוב, בה יתברר גורל התשלום הקרוב. משכך, הוגדרה האסיפה כ"אסיפת התייעצות".

האסיפה ביום ראשון תיערך על רקע חזרתו של דנקנר מארגנטינה היום, שם ניהל מגעים מול איל ההון אדוארדו אלשטיין, לגבי מימוש אופציה שניתנה לאחרון להשקעה של 75 מיליון דולר נוספים בגנדן, החברה הפרטית שבאמצעותה שולט דנקנר באי.די.בי.

"הנציגות מכוונת להליכה להסדר"

מחזיקי אג"ח ד', שמהוות 75% מהיקף חוב האג"ח הכולל של אי.די.בי אחזקות, העומד על כ-1.7 מיליארד שקל (לעומת מזומנים של כ-200 מיליון שקל בלבד בקופה), יידרשו להצביע ביום ראשון על 3 נושאים: המתווה אליו הגיעו עורכי הדין של החברה והנציגות, לפיו ידחה תשלום הריבית הקרוב לסוף חודש מארס, ואם אכן יממש אלשטיין את אופציית ההשקעה בגנדן, הרי שזו תזרים 120 מיליון שקל לאי.די.בי אחזקות, שיבטיחו את התשלום ויותר מכך.

עו"ד שרון התייחס להצעה זו, שדורשת רוב של 75% מהמחזיקים, ואמר כי "נציגות מחזיקי האג"ח, בהחלטת רוב אך לא פה-אחד, ממליצה להצביע נגד אותו מתווה עקרונות. הנציגות חשופה למידע שאחרים לא חשופים אליו, והיא יכולה להציג את התובנות שלה בצורה של המלצה. הנציגות התבטאה, ואני רוצה לשים את הפוקוס על מה חשוב: מילת המפתח היא ריקברי. המטרה שלשמה יש את הנציגות היא ריקברי מקסימלי. אין כאן אגו או משחקי כוח; אם מישהו חושב שהדרך הנכונה לקבל החזר גבוה היא דרך הסדר - זו זכותו".

בכך הביע שרון את דעתו לגבי ההצעה השנייה שעל סדר היום - ויתור על תשלום הריבית הקרוב והצטרפות של אג"ח ד' לדרישת יתר הסדרות לפתיחה בהליך חדלות פירעון של אי.די.בי. מהלכים אלה יחייבו את החברה לשבת עם מחזיקי האג"ח לדיונים בסוגיית "חיזוק ההון" שלה, קרי הסדר חוב.

"הסדר חוב שנולד בדיאלוג, שיתוף-פעולה ועבודת צוות - זה ההליך הנכון. החברה צריכה לשנות את מבנה המאזן כדי שיהיה כלי קיבול מתאים להתאוששות שתבוא. בלי זה - התוצאות יהיו קשות, ואני מקווה שעל זה יש קונצנזוס".

שרון אף התייחס לאמירות של מחזיקי אג"ח פרטיים באסיפה מראשית השבוע, אשר תמכו בדנקנר. "מי שאומר 'תעזבו את החברה, תנו להם לעבוד' - בעינינו זה מסוכן מדי. צריך ללכת להסדר, ולשם הנציגות מכוונת".

אחד המחזיקים הפרטיים, יאיר שגיא, הגיב באומרו כי "סדרה ד' מהווה את רוב חוב האג"ח, והנאמן צריך להבין שזה לא מיעוט מסכן. אני מציע שהנאמן יעשה כראוי את תפקידו, ויתעקש שהריבית של סדרה ד' תתקבל עכשיו מקופת החברה - לא במארס ולא ממקורות חיצוניים, כי זה האינטרס של הסדרה, והנאמן צריך להבין את זה. אם הסדרות האחרות יתנגדו ויגישו צו מניעה - אני סומך על שיקול-הדעת של בית המשפט, לא פחות מעל דיבוריהם של הנוכחים האחרים שמונעים מאינטרסים שלהם".

בכך נגע שגיא בנושא השלישי שעומד להצבעה - הצטרפות ליתר הסדרות בבקשה להגשת צו מניעה אם התשלום יתבצע מקופת החברה. אם הצעה זו והאחרות לא יאושרו, המשמעות היא שהתשלום יצא מקופת החברה, או ממקור אחר, ומחזיקי אג"ח ד' לא יפנו לבית המשפט.

בתרחיש כזה, סביר להניח כי הנאמנים של סדרות ג' וה' יגישו צו מניעה לבית המשפט, והוא זה שייאלץ להכריע על גורל התשלום, כפי שעשה בתשלום האג"ח האחרון (לסדרה ב'), ששולם בחודש שעבר.

התרחישים
 התרחישים

תוצאות מלונות אפריקה
 תוצאות מלונות אפריקה