הפתעה בארה"ב: תוספת של 146 אלף משרות -מעל הצפי

האנליסטים האופטימיים ביותר חזו יצירה של 93 אלף משרות, לאחר 138 אלף באוקטובר ■ שיעור האבטלה ירד ל-7.7% ■ מדובר בדוח הראשון לאחר היבחרו של אובמה לכהונה שנייה בבית הלבן

נתוני התעסוקה לחודש נובמבר שהתפרסמו היום (ו') בארה"ב הם הראשונים לאחר הבחירות האחרונות לנשיאות, בהן קיבל ברק אובמה מנדט לתקופה נוספת בבית הלבן, למרות שיעורי האבטלה הגבוהים וקצב יצירת המשרות הלא מספק. עם זאת, ממשלו של אובמה יכול להיות מרוצה שכן דוח התעסוקה הצביע על כך כי נוספו למשק האמריקני 146 אלף משרות - מעל הצפי בשווקים. כמו כן שיעור האבטלה ירד לרמה של 7.7%, הנמוך ביותר מזה כ-5 שנים.

אנליסטים צפו כי בנובמבר נוספו לשוק העבודה האמריקני בין 80 ל-93 אלף משרות, מספר נמוך ביותר, הרבה מתחת לנתון של חודש אוקטובר - 138 אלף - לאחר שלשכת העבודה האמריקנית עדכנה אותו כלפי מטה (הנתון המקורי עמד על 171 אלף) - שגם הוא נמוך מכדי ליצור שיפור משמעותי. בנוסף, האנלסיטים צפו כי כי שיעור האבטלה יוותר על כנו ברמה של 7.9%.

כלכלנים מציינים כי לשיפור המתמשך במצב התעסוקה קיימת השלכה מהותית על שיפור בצריכה הפרטית, המהווה כ-70% מהכלכלה האמריקנית. עם זאת, אחרים טוענים כי מוקדם מדי לשמוח וחשוב לזכור שההידוק הפיסקלי המתוכנן שנה הבאה עשוי לאיים על הצמיחה ולהחזיר את שיעורי האבטלה הגבוהים, וזאת הסיבה המרכזית לכך שהפדרל ריזרב שוקל להוציא לפועל תמריצים נוספים.

"שוק העבודה מראה סימני התאוששות מהותיים", אמר מייקל גאפן, כלכלן בברקליס עוד לפני פרסום הדוח. "אומנם קצב שכירת העובדים אינו כפי שקובעי המדיניות היו מעוניינים שיהיה, אך הוא עדיין מעיד על שיפו ועל צמיחה בשוק העבודה".

ביום רביעי השבוע פורסם סקר ADP, שהראה כי בנובמבר נוספו לסקטור הפרטי (ללא מגזר החקלאות) 118 אלף משרות, הרבה מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו ליצירת כ-130 אלף משרות.

בחודש ספטמבר הצליח הנשיא להציג ירידה בשיעור האבטלה אל מתחת ל-8% לראשונה מאז נכנס לבית הלבן, כאשר הדוח הצביע על שיעור של 7.8%, אשר עלה בדוח של אוקטובר ל-7.9%.

עם זאת, קצב יצירת המשרות עדיין אינו מספיק על מנת לעמוד ביעדי שוק העבודה אשר ממשיך להוות מכשול גדול בפני התאוששות כלכלית מהירה יותר.