למרות הלחץ הערבי: ישראל העבירה החלטה באו"ם

העצרת הכללית אישרה החלטה ישראלית ליזמות פיתוח בעולם השלישי ■ למרות לחץ ערבי חזק, הצביעו 129 מדינות בעד ההחלטה; רק 31 הצביעו נגד

העצרת הכללית של האו"ם סמכה ידה בסוף השבוע על הצעת החלטה של ישראל, שמדגישה עידוד יזמות, במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי, כדרך מועדפת להתמודדות עם אתגרי העוני ויצירת מקומות עבודה חדשים. למרות לחצים ערביים כבדים, שנמשכו עד הרגע האחרון לפני ההצבעה, התקבלה ההחלטה ברוב של 129 מדינות. רק 31 הצביעו נגד ותשע נמנעו. אישור ההחלטה הישראלית, כמה שבועות לאחר התבוסה שספגה ישראל עם הכרת העצרת ברשות הפלסטינית כ"מדינה משקיפה, אך לא חברה" באו"ם, נחשב ניצחון דיפלומטי משמעותי לישראל.

להצבעה קדם קמפיין דיפלומטי אינטנסיבי של נציגות ישראל באו"ם, משרד החוץ בירושלים והמחלקה לשיתוף פעולה בינלאומי במשרד (מש"ב), שנמשך כמה חודשים. "רוח היזמה והיצירתיות של ישראל ניצחה באו"ם", אמר שגריר ישראל בארגון, רון פרושאור. "כמדינה שנולדה בתנאים קשים, הצליחה ישראל ליצור הזדמנויות לאנשים מוכשרים ונהפכה למעצמת יזמות בינלאומית. יצירת תרבות של יזמות עשויה לחולל פלאים ולקדם כלכלות. השקעה בהון אנושי היא הבשורה שמביאה ישראל לעולם המתפתח".

בדיקה שערכו נציגות ישראל באו"ם ומש"ב העלתה, כי במדינות מתפתחות רבות נתקלים יזמים צעירים בקשיים ביורוקרטיים, בחסמים חברתיים ובהיעדר מימון, למרות שיזמות היא כלי חשוב לעידוד צמיחה, לשיפור רמת המחיה ולקידום איכות הסביבה. זו הפעם הראשונה בתולדות או"ם שהארגון סומך ידו על החלטה שמדגישה יזמות כדרך להתמודד עם אתגרי עוני. בנציגות אומרים, כי ההצבעה בעצרת מצביעה על הצלחת האסטרטגיה שלה ושל משרד החוץ למיצוב ישראל כמקור של ידע, מומחיות ויצירתיות בזירה הגלובלית.

ההחלטה "מעודדת ממשלות לנקוט גישה מתואמת וכוללנית לקידום יזמות, גישה שתכרוך את כל בעלי העניין... ולפתח קווי מדיניות שמביאים בחשבון קדימויות לאומיות ונסיבות מיוחדות". הנוסח מדגיש, כי שותפויות בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי ממלאות תפקיד חשוב בקידום יזמות, יצירת מקומות תעסוקה חדשים וקידום השקעות; מגדילות את פוטנציאל ההכנסות של המדינה; תורמות לפיתוח טכנולוגיות חדשות ומודלים עסקיים חדשניים; ומקדמות צמיחה כלכלית".

ההחלטה אף קוראת לממשלת המדינות החברות לחזק את יכולתם של מוסדות פיננסיים מקומיים להושיט יד לאזרחים שאין להם גישה לשירותים בנקאיים, ומעודדת מדינות אלה לאמץ מסגרות ניהוליות ורגולטוריות שיסדירו מתן שירותים פיננסיים לאוכלוסיות כאלה, ובייחוד לנשים.

בנאום לאחר ההצבעה תקף פרושאור את הגוש הערבי בגלל התנגדותו להחלטה: "מדינות ערב העדיפו פעם נוספת לכרות לעצמן בור ולהיאבק במהלך שנועד לסייע גם להן רק מפני שישראל ניצבת מאחוריו. האביב הערבי נתן ביטוי לשאיפת אזרחי מדינות ערב לשינוי כלכלי וחברתי, אך מדינות ערב הפגינו היום שוב חוסר אחריות והפנו עורף לתקוות אזרחיהן. בעוד שישראל מחפשת דרכים יצירתיות לעידוד פיתוח אנושי ברחבי תבל, מנציחות מדינות ערב עוני, בערות ודיכוי".