"בטוח שהמצוק הפיסקלי בארה"ב ייפתר - אין לי ספק"

בכיר בקרן המטבע, הכלכלן הראשי של סוכנות האנרגיה ומנכ"ל BCG מסמנים את הכיוון ל-2013 ■ על הצוק הפיסקלי: "קודם נראה פתרון קצר-טווח, אחר כך פתרון לטווח ארוך" ■ האם בשנה הבאה נראה ראלי בשווקים?

"מסמנים את הכיוון ל-2013 - הערכת סיכונים והזדמנויות" - כך נקרא הפאנל הראשון בוועידת ישראל לעסקים 2012, שיצאה היום (א'), לדרך במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בת"א. בפאנל השתתפו ד"ר פאתיח בירול, הכלכלן הראשי של סוכנות האנרגיה הבינלאומית; ד"ר הנס פול בורקנר, מנכ"ל בוסטון קונסלטינג גרופ, מחברות הייעוץ הגלובליות הגדולות בעולם; ד"ר חוסה וינאלס, היועץ הפיננסי הראשי של קרן המטבע הבינ"ל (IMF). מנחה הפאנל היה ריצ'רד קווסט, פרשן בכיר ברשת CNN.

המשתתפים נשאלו לגבי המיתון באירופה והחולשה בכלכלות העולם ומה הם צופים לשנת 2013. לדברי בורקנר, "אין פתרונות קסם וצריך להמשיך לעבוד קשה ולעשות שינויים הכרחיים ולפעמים כואבים - אבל אני אופטימי".

וינאלס אמר כי "בקרוב מאוד ההחלטות שנלקחו בשנה האחרונה ייתנו את אותותיהן וישפיעו לחיוב על השווקים. אין לדעתי החלטות שצפויות להתקבל בשבועות הקרובים, אם כי הדיבורים על מה צריך לעשות יתגברו. יחד עם זאת, ישנם דברים שקורים ומשפיעים עכשיו - היוזמה של הבנק המרכזי האירופי להקל על השווקים, למשל. זה לא יהיה מקל קסם שיפעל מיידית, אבל זה בהחלט מושך לכיוון הנכון".

בפאנל דנו השלושה גם בסוגיה שמטרידה יותר מכל את השווקים בימים אלה - המצוק הפיסקלי בארה"ב. וינאלס אמר: "ארה"ב צריכה לפתור את הבעיות ולא לגלוש מהצוק. זה ישפיע לא רק על כלכלת ארה"ב, אלא על הכלכלה הגלובלית כולה. הבעיה היא שאין הסכמות בין הרפובליקנים לדמוקרטים".

בורקנר הביע אופטימיות: "אני בטוח שיגיעו לפתרון בארה"ב - אין לי ספק. לוקח לפחות שנה-שנתיים כדי למצוא פתרון ארוך טווח ולכן אני מאמין שנראה פתרון מיידי קודם כל, ורק אחרי כן פתרון לטווח הארוך".

בירול נשאל לגבי שוק הגז בישראל ואמר כי תגליות הגז הן "חדשות טובות מאוד לישראל, אך לא מדובר ב'גיים צ'יננג'ר' ברמה בינלאומית".

המשתתפים נשאלו על שיתוף פעולה בין ישראל לשכנותיה, שעשוי לעודד תעסוקה באזור. וינאלס אמר כי "מדובר במהלך מאתגר מאוד. צמיחה כלכלית במדינות ערב כיום קשה להשגה בתנאים הנוכחיים - מדינה ערבית אחת (סוריה) נמצאת עכשיו במלחמת אזרחים. מדינה שנייה עדין לא סיימה את המהפכה (מצרים) ולכן מדובר באתגר גדול". בכל מקרה, לדברי וינאלס, "שלום הוא הדבר שמעודד צמיחה בין מדינות שכנות. אם יהיה שקט והיעדר מתיחות, כל הצדדים ייהנו מזה מבחינה כלכלית".

המשתתפים נשאלו גם על תוחלת החיים בעולם והזדקנות האוכלוסיה, והשפתעם על הכלכלה הגלובלית. לדברי בורקנר, "זה משפיע על התמיכה בשינויים הכרחיים וקשים שצריכים להיעשות, למשל ביוון וספרד שנדרשות לקיצוצים משמעותייים. האנשים האלה רוצים לשמר את הסטטוס-קוו וזה מקשה על הסיוע הבינלאומי".