עוקף בג"ץ: הממשלה אישרה הפטור לחרדים מגיוס לצה"ל

(עדכון) - זאת, כחלופה לחוק טל ■ במערכת הפוליטית סערו הרוחות לאחר ההחלטה

בצעד שנועד לעקוף את פסיקת בג"ץ, אישרה הבוקר הממשלה להמשיך את מסלול השירות האזרחי במגזר החרדי במקום לגייסם לצבא. ההחלטה מנוגדת לפסיקת בג"ץ המחייבת למצוא חלופה לחוק טל שבוטל באוגוסט. בעקבות החלטת הממשלה, החל מהבוקר תוכל מנהלת השירות האזרחי-לאומי להמשיך ולקלוט מתנדבים חרדים לשירות האזרחי במסלול זמני שיקרא "שירות אזרחי משמר". במסגרת המסלול, עד אוגוסט 2013, או עד להסדרת הנושא בחוק, יגוייסו כ-1,300 אברכים לשירות האזרחי.

המתנדבים שיתגייסו למסלול וישלימו את תקופת השירות יקבלו פטור מהשירות הצבאי ויהיו זכאים למענק שחרור חד פעמי, בדומה למענק הכספי שלו זכאים חיילים משוחררים מצה"ל. המתנדבים אף יהיו זכאים להטבות נוספות כגון דמי כלכלה חודשיים והנחה בארנונה והטבות נוספות שיבחנו על ידי מנהלת השירות האזרחי-לאומי. עם זאת, המתנדבים לא יקבלו הטבות אחרות אשר ניתנו עד כה למתנדבים בדומה להטבות אותן קיבלו יוצאי צבא, שכן חוק קליטת חיילים משוחררים כבר אינו חל עליהם.

במשרד המדע טענו היום כי החלטת הממשלה מהווה פיתרון זמני בהעדר חוק חלופי ל"חוק טל" והיא "נועדה למנוע את הפגיעה הקשה במסלול השירות האזרחי ולשמר את רצף ההתגייסות לשירות האזרחי ומנגנון קליטת המתנדבים לשורותיו ובעיקר לשמור ולשמר את מערכת האמון שנוצרה בין מנהלת השירות האזרחי-לאומי לציבור החרדי ולהנהגה החרדית".

במערכת הפוליטית סערו הרוחות לאחר ההחלטה. במפלגת יש עתיד של יאיר לפיד תקפו את המהלך ואמרו כי "כוונת הממשלה להמשיך לאשר את הפטור לחרדים משירות צבאי במסווה של גיוס מספר זעום לשירות אזרחי בלתי מוגדר היא הולכת שולל של בג"צ וזריית חול בעיני הציבור. חוק טל בטל למעשה מזה ארבעה וחצי חודשים ועכשיו מבקשת ממשלת נתניהו להמשיך את המצב הבלתי נסבל שבו ציבור שלם איננו נושא בנטל. יש עתיד לא תשב בממשלה שלא תביא לשירות לכל ולהשתלבות מלאה בשוק העבודה על פי תוכנית המפלגה".

איציק שמולי, ראש מטה סטודנטים, חיילים ומילואימניקים במפלגת העבודה התייחס גם הוא לחלופה שאושרה בממשלה ואמר כי "בניגוד לממשלת נתניהו המאופיינת לאורך כל שנות שלטונה באי עשייה ובחוסר יכולת לקבל החלטות מעמיקות, מפלגת העבודה הציגה כבר במושב הכנסת האחרון פתרון הוגן וריאלי המציג מדיניות אלטרנטיבית בנושא חוק טל. הצעת החוק של מפלגת העבודה, תבטיח כי בדומה למתווה אותו הציע בן גוריון, בכל שנה ינתן פטור לאחוז מסוים מהמגזר החרדי, צעד שנועד להבטיח גיוס אמיתי ולא ספינים אליהם רגיל נתניהו, המהווים רק מס שפתיים לכבו ד הבחירות הקרבות".

ראשי מחנה הפראיירים וחברי "התנועה" בועז נול ועידן מילר אמרו כי "מדובר במהלך פופוליסטי נוסף של נתניהו, שמבקש לרצות את ש"ס על חשבון האינטרס הציבורי.ממשלת נתניהו איבדה היום את מעט הבושה שעוד הייתה לה, עקפה את בג"צ ובדיל מסריח עם ש"ס מכרה את טובת הציבור למען הישרדות פוליטית. ביבי ממשיך לצפצף על כולנו - על מאות האלפים שחתמו עד היום על עצומה הקוראת לשוויון בנטל ועל עשרות האלפים שהגיעו להפגנה בנושא".