2012/13: לא השנה בה הכדורגל הישראלי כבש את אירופה

זו היתה העונה המקצועית הכי גרועה מאז 2008, מה שהוביל להכנסות נמוכות יותר למועדונים, והידרדרות פוטנציאלית בדירוג אופ"א

1. העונה הכי חלשה של הקבוצות הישראליות באירופה בשנים האחרונות ננעלה ביום חמישי, לאחר שהפועל ת"א ועירוני קרית שמונה סיימו את דרכן בליגה האירופית כששתיהן מדורגות במקום האחרון בבית שלהן. הבשורה המשמחת? למרות התוצאות הרעות, המהלך במסגרתו הגדילה העונה אופ"א בעשרות אחוזים את הבונוסים שהיא מחלקת בגין הישגים במפעליה, הצליח להפוך גם בעונה הכושלת הזאת את ההשתתפות באירופה לכדאית.

נתחיל עם הפועל ת"א: האדומים צברו העונה בונוסים בגובה של כ-1.74 מיליון אירו מאופ"א עבור ההישגים שלהם. בנוסף, צפויה הפועל לקבל מאופ"א סכום שינוע סביב 50 אלף אירו, כחלק מהסכם השידורים הקולקטיבי של הליגה האירופית (‏‏Market Pool‏). כהשוואה, בעונה הקודמת, שבה הצליחה הפועל לצבור שלוש נקודות יותר בשלב הבתים של הליגה האירופית (שבע בסה"כ), היא הכניסה 1.56 מיליון אירו מהבונוסים השונים (כולל ‏Market Pool‏). מעבר להעלאת סך הבונוסים, הפועל תהנה מהעובדה שנתח ה-‏‏Market Pool‏ של הקבוצות הישראליות גבוה יותר לכל קבוצה מאחר שהוא מתחלק העונה בין שני מועדונים בלבד (אשתקד שיחקו שלוש קבוצות בשלב הבתים של הליגה האירופית).

אבל עם כל הכבוד להפועל ת"א, המרוויחה הגדולה השנה מאירופה היא האלופה, עירוני קרית שמונה, שתקבל סך של כ-4.11 מיליון אירו מאופ"א (במלים אחרות: כ-20 מיליון שקל), על-פי המפתח הבא: העפלה לשלב הפלייאוף של האלופות (שם הודחה על-ידי באטה בוריסוב) היתה שווה 2.1 מיליון אירו לקבוצה של איזי שרצקי; השתתפות בשלב הבתים של הליגה האירופית - 1.3 מיליון אירו; 260 אלף אירו בגין מעבר שני שלבי מוקדמות בליגת האלופות; 200 אלף אירו בונוס עבור זכייה באליפות בישראל (סכום שמחלקת אופ"א לכל האלופות באירופה, שאינן מצליחות להעפיל אל ליגת האלופות); 200 אלף אירו עבור שתי תוצאות התיקו שהשיגה בשלב הבתים של הליגה האירופית; כ-50 אלף אירו נוספים עבור ‏‏Market Pool‏.

‏שתי הנציגות הנותרות של ישראל באירופה ב-2012/13 הודחו כבר בשלבי המוקדמות. לא בטוח שבני יהודה הצליחה אפילו להחזיר את ההוצאות עבור שני שלב המוקדמות בהם היא השתתפה (עד שהודחה על-ידי פאוק סלוניקי היוונית), אם לוקחים בחשבון שהכנסתה מאופ"א הסתכמה ב-90 אלף אירו בלבד. מכבי נתניה, שעפה כבר בשלב המוקדמות הראשון שבו התמודדה מול קופס הפינית, לא תקבל העונה מאופ"א אפילו אירו אחד.

כל הישראליות שהשתתפו העונה במפעלים של אופ"א יקבלו העונה מהארגון בונוסים כוללים בסך של כ-5.94 מיליון אירו. חושך? בהחלט. מבדיקה של "גלובספורט" עולה כי זו העונה הכלכלית הרעה ביותר מבין ארבע העונות האחרונות של הנציגות הישראליות באירופה, אחרי שכבר פעמיים הצליחו לחצות רף של 10 מיליון אירו בעונה אחת (2009/10, בה הגיעה מכבי חיפה לשלב הבתים של ליגת האלופות והפועל ת"א ל-32 האחרונות של הליגה האירופית, היתה השיא - 10.71 מיליון אירו).

‏2. לעונה המקצועית החלשה של הישראליות באירופה תהיה משמעות שלילית בכל הקשור לדירוג העתידי של הליגה שלנו בטבלאות אופ"א. למה זה חשוב?‏‎ ‎הדירוג הזה קובע את כמות הנציגות השונות במפעלים האירופיים, ובאיזה שלבים הן מתחילות לשחק. ישראל צברה העונה 3.25 נקודות דירוג בלבד, הנתון החלש ביותר בחמש העונות האחרונות (מאז 2008/09, אז הושגו 1.750 נקודות דירוג בלבד).

המשמעות היא שישראל תסיים את 2012/13 במקום ה-17 ומטה בדירוג המדינות המצטבר של אופ"א (היא תוכל להידרדר עוד כמה מקומות למטה, בהתאם לתוצאות שישיגו בהמשך העונה הקבוצות מרומניה, צ'כיה, ובלארוס שעדיין נותרו במפעלים האירופיים).

על-פי השיטה הנוכחית של אופ"א, טבלאות הדירוג נקבעות לפי כמות ההישגים המצטברת של הקבוצות מכל מדינה במשך חמש עונות, ושנה לאחר תום הספירה נקבעות למעשה כמות הנציגות של כל ליגה. כך למשל חזון ה"נציגה האוטומטית בשלב הבתים של האלופות" מתרחק מישראל - מאחר שהוא מוענק רק למדינות שממוקמות במקומות ה-12 ומעלה בדירוג. נציגה נוספת במוקדמות ניתנת מהמקום ה-15 ומעלה בדירוג.

עונה אירופית טובה במיוחד בעונה הבאה (2013/14) תוכל להעניק לישראל סיכוי מסוים לקבל נציגה נוספת במוקדמות ליגת האלופות החל מ-2015/16, כיוון שבעונה הבאה "יימחקו" ההישגים הלא מחמיאים של הישראליות מ-2008/09.

‏כמו שאפשר להבין גם, ישראל רחוקה גם מלהיות הליגה השישית בטיבה באירופה בכל הקשור לניקוד של אופ"א. בדירוג השנתי (2012/13) שמתעלם מנתוני העונות הקודמות, היא מדורגת רק במקום ה-24 מבחינת צבירת נקודות.

‏טבלאות הניקוד המצטברות של אופ"א יכולות לספק גם תשובה ברורה לגבי שאלת הליגה הטובה ביותר: ספרד מדורגת הרחק למעלה בפסגה, אחריה הפרמיירליג האנגלית, ושלישית הבונדסליגה הגרמנית.