אקזיט ענק לדן גרטלר: מוכר חלקו במכרות בקונגו ב-550 מ' ד'

ENRC, ענקית הכרייה של משקביץ', תרכוש את יתרת המניות ב-Camrose, שאינה ברשותה, כשנתיים לאחר שרכשה 50.5% מגרטלר תמורת 175 מ' ד'

במקרה או שלא, יממה לאחר שמגזין ה"בלומברג" הוציא לאור כתבת תחקיר מקיפה על עסקיו של דן גרטלר, היהלומן הישראלי, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, מתברר כי גרטלר עשה את דרכו לעוד אקזיט מוצלח של עסקיו בה.

מהודעת ענקית הכרייה ENRC עולה כי זו תרכוש מגרטלר את יתרת המניות שעדיין לא ברשותה (49.5%) בחברת Camrose Resources תמורת 550 מיליון דולר במזומן. את המניות שכבר ברשותה, 50.5%, רכשה ENRC מגרטלר לפני קצת יותר משנתיים תמורת 175 מיליון דולר. במסגרת אותה עסקה, העניקה ENRC ל- Camrose הלוואת בעלים בשווי של 400 מיליון דולר כדי לסייע לה להתחיל בעבודות כרייה הנדרשות לפיתוח המכרות שבבעלותה. את התמורה בעסקה הראשונה קיבל גרטלר בשני חלקים: 50 מיליון דולר במזומן, והיתר - 125 מיליון דולר - בשטרי חוב שנפרעו לאחר 9 עד 24 חודשים מיום הנפקתם.

כך, בתוך קצת יותר משנתיים, קיבל גרטלר מ-ENRC סכום יותר ממכובד של 725 מיליון דולר, ואפשר להבין מדוע "בלומברג" הגיע למסקנה כי מדובר באחד המיליארדרים הישראלים הבודדים שיש בעולם.

ENRC היא ענקית כרייה בעלת זווית ישראלית. אחד מבעלי השליטה בה הוא המיליארדר אלכסנדר משקביץ', אוליגרך יהודי יליד קירגיסטן, אזרח קזחסטן וישראל. החברה נסחרת בבורסה הראשית של לונדון לפי שווי של 5.8 מיליארד דולר לאחר שאיבדה כמחצית שוויה במהלך השנה האחרונה. נפילת המניה נוצרה, בין היתר, על רקע אי סדרים שהתגלו בחברה, וביקורת שהופנתה כלפיה על אופי פעילותה בקונגו.

רכישת יתרת המניות ב-Camrose נובעת, בין היתר, מרצונה של ENRC לאחד תחת מטרייה אחת את כל פעילות הכרייה של החברה בקונגו. האטרקטיביות של Camrose נובעת מהחזקותיה בחמישה רישיונות כרייה של נחושת וקובלט במכרות מהגדולים בקונגו.

תגובת גרטלר: "פלורט, קרן שהוקמה עבור בני משפחת גרטלר, סיכמה על מכירת יתרת חלקה בקמרוז לחברה הציבורית ENRC. מדובר בהשלמת מהלך שירכז את השליטה המלאה בנכס בידי חברה ציבורית. הקרן תמשיך לפעול בקונגו להשבחת הנכסים המגוונים שיש לה במדינה על מנת להעלות את שווים ולהרחיב את התפוקה בהם, כפי שעשתה בכל נכסיה במדינה עד היום.

מדובר בעסקה חשובה המשקפת את ההשבחה שבוצעה בנכס ואת היתרונות הגלומים בו. פלורט ממשיכה להרחיב את השקעותיה במדינה באמצעותה ובאמצעות שותפיה. קרן פלורט והעסקים הקשורים בה הם משלמי המיסים הגדולים במדינה והאחראים למרבית ההשקעות הזרות הישירות והעקיפות בה".

מפלורט נמסר בתגובה: "פלורט, קרן שהוקמה עבור בני משפחת גרטלר, סיכמה על מכירת יתרת חלקה בקמרוז לחברה הציבורית ENRC. מדובר בהשלמת מהלך שירכז את השליטה המלאה בנכס בידי חברה ציבורית. הקרן תמשיך לפעול בקונגו להשבחת הנכסים המגוונים שיש לה במדינה על מנת להעלות את שווים ולהרחיב את התפוקה בהם, כפי שעשתה בכל נכסיה במדינה עד היום. מדובר בעסקה חשובה המשקפת את ההשבחה שבוצעה בנכס ואת היתרונות הגלומים בו. פלורט ממשיכה להרחיב את השקעותיה במדינה באמצעותה ובאמצעות שותפיה. קרן פלורט והעסקים הקשורים בה הם משלמי המיסים הגדולים במדינה והאחראים למרבית ההשקעות הזרות הישירות והעקיפות בה".