יו"ר התעשייה האווירית: "בסופו של דבר נגיע להפרטה"

נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות יוסי אקרמן: "צריך שבישראל יהיו שתי תעשיות בטחוניות ושהממשלה תרד מ-50% אחזקה ל-20% אחזקה"

"אני היום אופטימי לגבי עתיד מדינת ישראל, מכיוון שישנם יחסים מדהימים, עשיה מרשימה ביותר ופיתוח של מוצרים ויכולות שתומכים בישראל ותורמים לייצוא של 7 מיליארד דולר בשנה".

את הדברים אמר דב בהרב, יו"ר התעשייה האווירית, בפאנל "ביטחון וכלכלה - אסטרטגיית התעשיות הביטחוניות ברמה האזורית המורחבת והסחר הביטחוני העולמי" במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס", בהנחית יובל אזולאי, כתב "גלובס".

בפאנל השתתפו נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות יוסי אקרמן, יו"ר התעשייה האווירית דב בהרב, יו"ר דירקטוריון רפאל אלוף (במיל.) אילן בירן ומנכ"ל התעשיה הצבאית אבי פלדר.

יוסי אקרמן אמר כי "יעדי התעשיה הבטחונית הם לתרום למדינה, לצה"ל ולכלכלה. יש בתעשיה משהו כמו 50 אלף איש, והם עומדים ביעדים בכבוד. אין הרבה תעשיות במשק שמייצרת מקומות עבודה חדשים, והתעשיה עושה זאת יפה מאוד.

"אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם המדינה יכולה לרשות לעצמה להחזיק תעשיה במבנה הזה. אנחנו שולחן גדול מדי. התחרות של התעשיה הזו עם תעשיות אחרות בעולם ולא בינינו לבין עצמנו - היא רק עושה הדים ונעים לדבר על זה. אנחנו מתתחרים על 5% אחד מול השני, התחרות שלנו היא מול התעשיות באירופה ובארה"ב".

דב בהרב התייחס לעניין התחרות ואמר כי "אסור לאבד את אלמנט התחרות. אם התעשיה תהיה שני מונופולים הביצועים יהיו פחות טובים. אני חושב שתחרות היא חיובית, אך צריך להגביל אותה".

אילן בירן אמר כי "אין תעשיה אחרת במדינה שמייצאת 7.5 מיליארד דולר והמדינה צריכה ללמוד מהתעשיה הבטחונית ולקחת דוגמה ולהתמקד בנושא מסוים, ואז יכול להיות שתהיה עוד תעשיה כזו".

אבי פלדר: "מדינת ישראל מוכרת ב-7 מיליארד דולר בעולם, השוק הפוטנציאלי הוא 250 מיליארד דולר - אנחנו רק 3%. הישגינו - כיפת ברזל - אין דבר כזה בעולם".

בירן הוסיף כי "כל אחת מהתעשיות פה היא כמו מחלקה אחת בענקיות כמו לוקהיד מרטין. אני מציע שכל ה-7 מיליארד דולר של הייצוא לצד הביקושים של משרד הבטחון יהיו תחת תעשיה אחת, וגם היא לא תהיה בתוך 10 התעשיות הגדולות בעולם".

בהרב: "חברי לשולחן הם מתחרים קשים ונועזים ואין יום ללא הפתעה ופריצה לתוך תחומים חדשים, ולכן הייתי אומר שכרגע ישנן הצהרות על איחוד, אך ישנה תחרות קשה בתעשיה. בהחלט יכול להיות שהגבלת התחרות יכולה לעזור. האם לאורך זמן התחרות מזיקה? לא יודע".

אקרמן הוסיף ואמר כי "משלמי המסים צריכים להחליט אם הם רוצים לשלם לתעש בשביל התחרות הזו. מישהו יודע מה זה תעש? יודע מה המאזן של תעש? איך אפשר להגיד 'אני רוצה לקנות' כשאין לך מושג מה מצבה כבר 15 שנה. אין שקיפות בכלל, גם בתעשייה האווירית. קח את השקיפות של אלביט ותשווה ואז תראה. בעלי המניות של אלביט זוכים ליותר מידע מאשר בתעשייה האווירית".

פלדר: "דווקא יש דוחות מסודרים כבר הרבה שנים".

בהרב: "הפרטה של התעשיה האווירית היא אפשרית, כמו בארה"ב. זה יעזור מאוד לישראל, לבטחון, לכלכלה, לעובדים ולמנהלי החברה. נכון להיום הנושא הזה הוא בעדיפות נמוכה מכל מני סיבות וכרגע עיקר ההתרכזות שלי זה להוסיף ערך לחברה על ידי בניית האסטרטגיה, כדי להעמיד אותה בתלם של צמיחה וגידול. לא יודע כמה זמן תהיה המשמרת שלי בחברה, אך בסופו של דבר החברה תגיע להפרטה".

אזולאי שאל "איפה תהיו בעוד 10 שנים?"

אקרמן ענה: "עוד 10 שנים? לא יודע מה יהיה מחר. עם הכלכלה הגלובלית כמו שהיא עכשיו אני לא יודע לתת תחזית כזאת. צריך שבישראל יהיו שתי תעשיות בטחוניות ושהממשלה תרד מ-50% אחזקה ל-20% אחזקה".

פלדר: "עוד שנה תעש תהיה מופרטת ואז נוכל לדבר, יישבו המנהלים ונחליט אם הולכים למיזוג".