הכירו את המיזם המנהל פרויקטים חברתיים: ככה ze.ze עובד

ze.ze היא עמותה ללא מטרות רווח, שמופעלת על-ידי צעירים נטולי אמצעים כלכליים

לפני כשנתיים, הגו האחים יהונתן ודניאל וינקלר וחברתם נרקיס אלון לראשונה את מיזם ze.ze, שאותו הם מכנים "יצירת פרויקטים חברתיים בקרב צעירים". באתר הרשמי של המיזם (ze-ze.org) הם דוחסים את התורה למשפט אחד: "תספר לנו מה אתה יודע לעשות ואנחנו כבר נדאג שזה יהיה למטרה טובה". כיום, ze.ze מתפקדת כעמותה ללא מטרות רווח שבה פעילים באופן שוטף יותר ממאה איש, רובם המכריע צעירים נטולי אמצעים כלכליים אבל עם הרבה רצון לתרום ולשנות.

אלון, כמו גם האחים וינקלר, הם סטודנטים הגרים בשכירות עם שותפים ומתפרנסים מעבודות מזדמנות. אלון: "יהונתן ממלצר, ובעבר שיחק בסדרה 'אדומות' בערוץ הילדים, ולי יש רקע ביחסי ציבור ובהדרכה במוסדות תרבות. הכי פשוט ולא זוהר. אבל הרגשנו, בעקבות שיחות עם חברים בני גילנו, שיש לאנשים הרבה רצון לתרום ולשנות לא בהכרח ברמה חברתית-פוליטית אלא בדברים הקטנים והפשוטים לכאורה, המשפרים מיידית את חיי היומיום של אנשים.

"ידענו שהדרך הכי טובה לקבץ יחד צעירים זה במסיבות, אז ארגנו אירוע ומכרנו כרטיסים ב-30 שקל לכיסוי ההוצאות. כל מי שבא נהנה ממסיבה טובה, אבל גם שמע רעיונות והעלה יוזמות משלו ומשם זה התגלגל מהר מאוד. גילינו שמתחת לציניות אנשים באמת רוצים לתת מעצמם למען אחרים. נכון לעכשיו המיזם פועל למען מגוון רחב של מטרות".

- מה למשל?

"אנחנו פונים בכל דרך אפשרית, משיחות דרך רשתות חברתיות ועד האתר שלנו, לכל מי שיש לו יוזמה לקדם משהו".

בין המיזמים שאותם כבר מפעיל מיזם ze.ze: פרויקט הכשרת מדריכים לקייטנות שיפעלו בקרב אוכלוסיות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך (מתקיים בשיתוף פעולה עם תנועת צופי תל-אביב); ארגון והפקת מפגשים בין בני נוער מתנועות וממסגרות שונות (מכינות קדם-צבאיות, שנות שירות, פרויקט תגלית), לרבי שיח אודות קהילות ומציאת דרכים יצירתיות לשיפור החיים בהן; סיוע בתפעול היומי של שני מרכזי יום לקשיש בתל-אביב, כולל ארגון חוגים, טיולים ופעילויות ועוד. בימים אלה החלו מגעים בין מיזם ze.ze ובין תוכנית "תפוח" המתמקדת בלימוד מיומנויות המחשב ברמה גבוהה לילדים ובני נוער מאוכלוסיות נזקקות.