מה אומר הכלכלן המוערך על אחד הגרפים החשובים בעולם?

יאן האציוס, כלכלן בכיר בגולדמן זאקס, מצייר תמונה אופטימית ביותר כל כלכלת ארה"ב במחצית השנייה של 2013 ■ האציוס מסתמך על אחד הגרפים המציגים את אחד מהתיאוריות הכלכליות החשובות

בדוח האחרון שפרסם יאן האציוס, כלכלן בכיר בגולדמן זאקס, הוא מצייר תמונה אופטימית ביותר לגבי כלכלת ארה"ב במחצית השנייה של 2013. אז מדוע כדאי להקשיב למה שהוא אומר? הן משום שהוא חזה את משבר הסאבפריים בשלהי 2007 והן משום שהיו לו עוד הרבה תחזיות מוצלחות לגבי עתיד הכלכלה הגלובלית.

האציוס מבסס את הדוח שכתב, הנקרא כלכלת ארה"ב בין השנים 2013-2016, על אחד הגרפים החשובים בעולם המציג את רמת החיסכון של הסקטור העסקי מול הגרעון הממשלתי.

גרף מס 5
 גרף מס 5

הגרף מדגים רעיון כלכלי ידוע: הגרעון הממשלתי הוא למעשה תמונת ראי של חסכונות הסקטור הפרטי. כאשר האחרון מגדיל את החיסכון שלו בצורה קיצונית, (כפי שקרה במהלך המשבר של 2008) הגרעון הממשלתי בסוף של דבר "יתפוצץ" מעלה.

ההיגיון הזה נכון גם לתקופות של שגשוג כלכלי כגון שנות ה-90', אז הסקטור העסקי הקטין בצורה דרסטית את החסכונות והגרעון הממשלתי היה נמוך. "המפתח להבין את הכלכלה ולנסות לנבא את שיעור הצמיחה היא לנסות להבין אילו סקטורים מגדילים או מקטינים את החסכונות שלהם", כותב האציוס בדוח שלו.

למעשה, האציוס הוא שורי מאוד על כלכלת ארה"ב, אך הוא צופה כי הסקטור הפרטי יתחיל להתאושש ולהקטין את החסכונות רק במחצית השנייה של 2013 ולכן נראה שיפור מהותי בצמיחה של המדינה. "הסקטור הפרטי מנסה להקטין את החסכונות שלו מהר יותר מאשר הממשלה מנסה להפחית את הגרעון שלה", הוא מציין.

עם זאת, חשוב לציין שההנחה של האציוס מבוססת על הערכתו כי לבסוף תושג הסכמה בין הרפובליקנים לדמוקרטים בכל הנוגע לצוק הפיסקלי, כך שפקיעת הטבות המס ושורת הקיצוצים הרוחביים לא ייצאו לבסוף לפועל.