הבהלה למתנה: מה הן 5 המתנות הכי מבוקשות לכריסמס?

מ"יום שישי השחור" עד ראש השנה הנוצרי אחוז המערב בקדחת קניות ■ מה הסכום שמוציאה משפחה על מתנות? ■ כמה פסולת מופקת בחגים? ■ ומיהי המרוויחה הגדולה מהמרדף אחר המתנה המושלמת?

1. מה הקשר בין ישו לקניות?

למנהג להעניק מתנות בחג המולד יש שורשים כבר בתקופה הקדם-נוצרית, ברומא העתיקה. שם נהגו בתקופה הזאת של השנה לקיים חגיגה לכבוד האלים סאטורן ומיתרס. אנשים נהגו לקשט את הבתים ולהעניק זה לזה מתנות - בעיקר מטעמים שהוכנו במיוחד לכבוד האירוע. יש הטוענים שהמנהג להעניק מתנות בנצרות מקורו במתנות שהעניקו שלושת המבקרים לישו מיד לאחר שנולד: זהב (משום שנועד להיות מלך היהודים), קטורת (מתנה המיועדת לכומר) ומור (סוג שמן שמושחים על מי שעומד למות). המתנות שאנשים נוהגים היום לתת זה לזה נועדו להזכיר את המתנות שישו קיבל.

2. כמה מוציאה משפחה ממוצעת על מתנות?

ההוצאה הכללית בחגים בארה"ב עומדת על 1,643 דולר (כולל מתנות, קישוטים, חופשות וארוחות חג), וההוצאה הממוצעת על מתנות עומדת על 854 דולר למשפחה, לפי American Research Group. האוסטרלים יוציאו בממוצע 475 דולר אוסטרלי על מתנות - מחצית הסכום הכולל שישקיעו בחג המולד. שאר הכסף יושקע באירוח, בחופשות (באוסטרליה קיץ עכשיו), ועוד. בבריטניה יעמוד הסכום הממוצע על 325 ליש"ט, ועשירית מהאנשים יוציאו יותר מ-600 ליש"ט.

3. כמה טיפ מקבלים עובדי הזבל בחג?

נוסף על מתנות, שנהוג לקנות לכל מי שפוגשים בחג ולמי שמתארחים אצלו, במקומות רבים בעולם מקובל גם להעניק טיפים לנותני שירותים קבועים. בארה"ב בלבד, 40% בקירוב מהאוכלוסייה נוהגים לעשות זאת, וכך מקבלים מפני הזבל, ספרים ומטפלים בחיות מחמד טיפים בגובה ממוצע של 20 דולר.

בניגוד למתנות, הטיפים הם מההוצאות הקשיחות ביותר, שאינן מתכווצות גם בזמן מיתון.

4. איפה אפשר לרכוש כרטיס מתנה מיד שנייה?

התאחדות האלקטרוניקה הצרכנית בארה"ב (CEA) מצאה שגאדג'טים ומכשירים אלקטרוניים הם עדיין מהמתנות המבוקשות ביותר לחג, וההוצאה הממוצעת בתחום זה עומדת על 252 דולר. הכי מבוקשים - כנראה לא ראו שם את המערכון של "ארץ נהדרת" בעונה שעברה - הם הטאבלטים.

גם כרטיסי מתנה נותרו מבוקשים - 77% מהאוכלוסייה מתכננים לתת מתנות בכרטיס. 26% יתנו כרטיס לרכישת מוזיקה דיגיטלית, 20% לרכישת ספר דיגיטלי, 16% לרכישת אפליקציות למכשיר נייד ו-15% לגיימינג אונליין.

בארה"ב נחקק חוק שלפיו תוקפם של כרטיסי מתנה שהונפקו מאז אוגוסט 2010 יהיה לפחות חמש שנים, אך בעלי העסקים מחפשים ומוצאים דרכים שונות ומשונות להרוויח מהם, כמו גביית דמי רכישה בגובה 3-7 דולרים, הפחתה של 3 דולרים מערך הכרטיס על כל חודש שעובר לאחר השנה הראשונה מאז רכישתו ועוד. כנראה זאת הסיבה שבגללה התפתחה בארה"ב תעשייה ענפה של רכישת כרטיסי מתנה מיד שנייה. באי-ביי לבדה יש עשרות אלפי הצעות לרכישת כרטיסים (אוכל לחיות המחמד? 60 דולר במחיר של 50, וכן הלאה), ואתרים אחרים מתמחים רק בכרטיסים כאלה.

5. וכמה ישלמו האמריקנים על שיגור ברכה?

מחקר שנערך בארה"ב מגלה ש-2.65 מיליארד כרטיסי ברכה לחג המולד נמכרים בארה"ב בכל שנה ושיותר מ-80% מהאמריקנים מתכננים לשלוח איגרת ברכה בחג המולד הקרוב. הם צפויים להוציא על הכרטיסים האלה 156.8 מיליון דולר, לפי התאחדות הקמעונאים הארצית.

6. מי המרוויחה הגדולה מבהלת הקניות?

כרגיל, סין. בתקופה שבין ינואר לספטמבר 2011 יובאו מסין לארה"ב צעצועים בשווי 2.5 מיליארד דולר. זה כולל בובות וחיות פרווה, פאזלים, רכבות חשמליות ועוד, לא כולל בגדים, מוצרי אלקטרוניקה ומוצרים אחרים המיובאים מסין.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב מדווחת שבין המוצרים המיובאים היו רולר בליידס (בהיקף של 24.6 מיליון דולר), נעלי ספורט (253.8 מיליון דולר) וכדורי סל (38.9 מיליון דולר).

7. מי היה מעדיף לוותר על חג המולד?

מחקר שערכה לקראת החג חברת Think Finance, העוסקת במתן הלוואות, מגלה ש-45% מהאמריקנים היו מוותרים השנה על חג המולד - בעיקר משיקולים כלכליים. 41% מהנשאלים בסקר אמרו שהם חיים ממשכורת למשכורת ולא יוכלו להחזיק יותר משבועיים בלעדיה. 25% אמרו שיוכלו להחזיק כחודש, ויותר ממחצית מהנשאלים אמרו שיתחילו את השנה החדשה במשיכת יתר או עם חובות.

8. כמה עולים 6 אווזים, 7 ברבורים ותשע גבירות רוקדות?

מאז 1984, מפרסמת בכל שנה חברת ניהול ההשקעות PNC את מדד חג המולד, כלומר, כמה עולים הפריטים המופיעים במזמור חג המולד ("12 days of christmas") העתיק, שמקורו כנראה במאה ה-18 ויש הסוברים שאף מוקדם יותר. המתנות המופיעות בשיר הן: חוגלה על עץ אגס, שתי יונים, שלוש תרנגולות, ארבעה שחרורים, חמש טבעות זהב, שישה אווזים, שבעה ברבורים, שמונה רפתניות (milking ladies), תשע גבירות רוקדות (המחיר המפורסם במדד הוא לפי השכר של רקדנית בבלט של פילדלפיה), עשרה רקדנים מקפצים, 11 חלילנים ו-12 מתופפים. בשנה שעברה הגיע מחירם של הפריטים ושכרם של העובדים המופיעים בשיר לראשונה לסכום של שש ספרות, ומאז הוא עלה ב-6.1%, לכ-107 אלף דולר, דבר המשקף לדעת עורכי המדד את עליית המחירים במשק האמריקני. עליית המחירים מוסברת בחלקה באינפלציה של כ-2%, וכן בעליית מחיר המזון לאווזים בכ-30%, בגלל הבצורת.

9. למה כדאי לקנות עץ חג מולד בעציץ?

ארגונים שונים בארה"ב הפועלים למען איכות הסביבה מנסים לקדם רעיונות שיפחיתו את ייצור הפסולת הקשורה במתנות החגים: פחות ייצור, פחות שינוע, פחות אריזות שהולכות לפח. ההצלחה היא חלקית ביותר. בין חג ההודיה (בסוף נובמבר) לבין ראש השנה (ב-1 בינואר), כמות הפסולת שמפיק משק בית בארה"ב עולה ב-25%. זה כולל אוכל, וכן עטיפות של מתנות, ניירות אריזה וסרטים - ובסך-הכול עוד כ-100 מיליון טון בשבוע בתקופה זו. בארה"ב לבדה, כמות הפסולת שנוצרת מעטיפות ומשקיות קניות מגיעה ל-4 מיליון טון. כ-61 אלף קילומטר של סרטי קישוט למתנות מושלכים לפח בכל שנה. למעשה, חצי מהנייר באמריקה משמש לאריזה וקישוט של מוצרי צריכה. גורם זיהום נוסף הן הסוללות: בתקופה זו של השנה מתבצעים 40% ממכירות הסוללות.

בין ההמלצות להפחתת הזיהום הסביבתי: לקנות עץ חג מולד בעציץ, כך שאפשר יהיה לשתול אותו אחר כך; להשתמש בשקיות קניות רב-פעמיות, ולקנות מתנות שאינן כרוכות בבזבוז חומרים, כמו כרטיסים להופעה.

10. כמה אפשר לחסוך ממחזור מתנות?

סקר שערך אתר Bookoo.com מגלה שיותר מ-92% מהאמריקנים חושבים שסביר לגמרי להעביר הלאה מתנות שקיבלו, ושני שלישים מתכננים להעביר הלאה מתנות כבר השנה. החגים הם התקופה שבה הכי מקובל למחזר מתנות. הסיבות שמנו המשתתפים בסקר: מישהו אחר יעריך את המתנה יותר מהם, אין להם צורך בה וכמובן - זה חוסך כסף. משתתפי הסקר דיווחו שחסכו כך עד 150 דולר לעונת חגים.

11. איך הופכים את יום שישי השחור ליום ללא קניות?

מגזין Adbusters הקנדי החל כבר ב-1992 לנסות להפוך את "יום שישי השחור", יום הקניות שאחרי חג ההודיה, הפותח באופן רשמי את עונת המתנות, ל"יום ללא קניות" בכל רחבי העולם. Buy Nothing Day מצוין מאז בכל שנה, ומשמרות מחאה מתקיימות מול מקדשי צריכה כמו וול מארט או טי.ג'יי מקס. "היום שאחרי חג ההודיה הוא לא הזמן לבזבז את כל הכסף שיש לך, אלא להודות על מה שכבר יש לך", אמרה מפגינה בת 14 ל"רויטרס". בינתיים, השפעת משמרות המחאה על רמת הצריכה שולית לחלוטין, וגם השנה השתרכו התורים בחנויות.

12. למה קניית מתנה היא בזבוז?

הכלכלן ג'ואל וולדפוגל מאוניברסיטת מינסוטה עסק בדיוק בשאלה זו בספרו Scroogenomics:Why You Shouldn't Buy Presents for the Holidays (עשרה דולרים בלבד לעותק בכריכה רכה, מתנה מצוינת לחגים). לטענתו, במונחים כלכליים וחברתיים גם יחד המתנות הניתנות בחגים הן בחלקן הגדול בזבוז מוחלט של כסף, משום שפעמים רבות המקבלים לא ממש אוהבים אותן ומשום שערך המתנה עבור המקבל שווה בדרך כלל 20% פחות מערכה האמיתי. כלומר, אם קניתם מתנה ב-100 שקל, מקבל המתנה יחשוב שהיא שווה רק 80 שקל. "האם בן הדוד שלכם באמת נראה מרוצה כשנתתם לו שעון מעורר מקפץ?" שואל וולדפוגל את קוראיו.

וולדפוגל מעריך כי במדינות ה-OECD מוציאים כ-130 מיליארד דולר בכל שנה על מתנות לחג המולד - וזה אומר שכ-25 מיליארד דולר ברחבי העולם מתבזבזים בכל שנה על מתנות שאיש אינו רוצה בהן. הוא מציע לתרום כסף בשמו של המקבל במקום לקנות מתנה, ובמקרה של כרטיסי מתנה, במקום להגביל את השימוש בהם לתקופה מסוימת, להעביר אחרי פרק זמן מסוים את ערכו כתרומה לצדקה, ליעד שיבחר המקבל.

ואגב, אם נדמה לכם שהיום המסחור בשיאו וימי התום של חג המולד מאחוריו, וולדפוגל יעמיד אתכם על הטעות. בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20, הוא אומר, חלקן של הקניות לחג המולד בסך הקניות השנתי היה גדול עוד יותר מאשר היום.

13. מה משותף ליהודים ולסינים?

וולדפוגל מציין בספרו אנקדוטה נוספת: בעוד הנוצרים נוהגים לתת מתנות, אצל סינים ויהודים התקבע דווקא המנהג לתת מעות. למשל, המנהג לתת דמי חנוכה לילדים הוא עתיק יומין, ויש כמה גרסאות לאופן שבו השתרש. לפי אחד ההסברים, נהגו לתת לילדים כסף כדי שיחלקו אותו לצדקה, ולפי הסבר אחר חילקו דמי חנוכה לכולם כדי שלא לבייש את אלה שאין להם. לפי גרסה אחרת, המטבעות הם זכר לניצחון על היוונים - כך משכו את הילדים ללמוד תורה לאחר שהיוונים אסרו זאת, וכך חזרו היהודים לשלוט ברכושם לאחר שהיוונים החרימו אותו. כך או כך, המנהג של מתן דמי חנוכה הפך אצל חלק מהאוכלוסייה לרכישת צעצועים לילדים: בישראל כ-20% מרכישות הצעצועים השנתיות מתבצעות במהלך החג.

אצל הסינים, הנוהג הוא לתת בראש השנה כסף, בעיקר לילדים, במעטפה אדומה, המסמלת מזל.

כריסמס
 כריסמס