היום: משאל עם על החוקה במצרים; אחוז המשתתפים גבוה

(עדכון) אזרחי מצרים הולכים היום להצביע על הצעת החוקה של הנשיא מורסי, חוקה שקובעת את האופי האסלאמי של מצרים ■ האופוזיציה מתנגדת לאימוץ החוקה החדשה וקוראת להצביע נגד

משאל העם על החוקה החדשה במצרים התחיל היום, על אף התנגדות נחרצת של האופוזיציה במצרים. הקלפיות נפתחו בשעה 8:00 בבוקר, ובשל מספר המצביעים הגבוה החליטה ועדת הבחירות המצרית לדחות את סגירת הקלפיות בשעתיים לשעה 9 בערב במקום 7. המתנגדים מפגינים כבר זמן רב כנגד קיום משאל זה, וראשי האופוזיציה אף טוענים כי לנשיא מורסי אין סמכות לבצע משאל שכזה. החוקה החדשה, אשר חוברה על ידי מועצה מכוננת שאנשיה מונו על ידי הנשיא מורסי, איש האחים המוסלמים שכבר הצביע במשאלה העם, מבססת את החקיקה המצרית על ההלכה האיסלאמית, השריעה, וחלק ניכר מהאוכלוסייה החילונית המתונה במצרים מתנגדת לה.

המתנגדים לחוקה טוענים כי המועצה המכוננת הגישה טיוטה לחוקה בה נקבע כי החקיקה האסלאמית היא המקור לחקיקה החדשה. טיוטה זו עוררה זעם בקרב האוכלוסייה החילונית והליברלית במדינה, שדורשת שהחוקה תהיה מתאימה לכלל הציבור המצרי, ותכבד את זכויות המיעוטים במדינה.

ראש "חזית ההצלה המצרית" ואחד מראשי האופוזיציה, אחמד אחמד, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי כוונתו של הנשיא מורסי לצאת לדרך עם הרפורמות ומשאל העם היא "מזעזעת", ורק תעמיק את המשבר הפוליטי במדינה. "זה הופך את המצב לגרוע בהרבה. אני לא יכול לדמיין שאחרי כל מה שעברנו אנחנו מגבשים חוקה שלא מייצגת את כל המצרים".

חלקו הראשון של משאל העם יחל היום, וחלקו השני ייערך ביום שבת הבא, ה-22 לדצמבר. הסיבה בגללה המשאל לא יכול להיערך ביום אחד היא שחלק גדול מהשופטים שובתים במחאה, ולכן ישנו מחסור בשופטים שיפקחו על ההצבעה. היום נערך המשאל בערים הגדולות, ובשבת הבאה יצביעו האזרחים בשאר חלקי המדינה. האופוזיציה המצרית נערכת להמשך המאבק במשאל העם, והיא אמורה לערוך במהלך היום מסיבת עיתונאים, על מנת להודיע על המשך צעדיה.

למרות שהחוקה החדשה עדיין לא אושרה, היא כבר מעוררת חשש במערב, שם חוששים כי זכויות האדם של אזרחי מצרים הלא מוסלמים ייפגעו כתוצאה מהחקיקה הדתית. ישנם כ-50 מליון בעלי זכות הצבעה במצרים, ורבים ככל הנראה לא ייצאו להצביע בגלל מחלוקת זו. תוצאות המשאל אמורות להתפרסם לכל המוקדם ב-25 לדצמבר.

משאל העם ייערך לאחר שבועיים בהם התרחשו אירועים אלימים ברחבי מצרים, אירועים שהזכירו את אירועי המהפכה שגרמה לנשיא מובארק לוותר על השלטון. תקריות אלימות אלו באו בעקבות צו שחתם הנשיא מורסי, המעניק לו זכויות שלטון כמעט מוחלטות במדינה. האופוזיציה הפגינה נחרצות כנגד הצו, מחשש שהנשיא יקבל את כל כוח השלטון במצרים לידיו, וכך מצרים תחזור לימים בהם הייתה מדינה דיקטטורית. הנשיא החליט לבסוף לבטל את הצו והאלימות ברחובות נחלשה, אך עדיין ניתן לראות מתיחות רבה בעקבות נוסח החוקה החדשה.