רומז, עדיין לא מכריז: אובמה יגביל את השימוש בנשק בארה"ב?

הטבח בקונטיקט מסתמן כנקודת מפנה ביחסה של ארה"ב לנשק חם ■ אובמה: "איננו יכולים לסבול זאת יותר. הטרגדיות האלה חייבות להסתיים. וכדי לשים להן קץ, אנו חייבים להשתנות"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, רמז אמש (א'), באופן שאינו משתמע לשני פנים, כי הוא עומד להקדיש חלק מתקופת כהונתו השנייה לייזום מהפך ביחסה של החברה האמריקנית לנשק חם ולהובלת קמפיין שיגביל השימוש בכלי נשק, בעקבות הטבח בבית-ספר לילדים בגיל הרך בעיירה ניוטון, קונטיקט, שבו נרצחו 20 ילדים, בני שש ושבע, ושישה ממוריהם, בסוף השבוע שעבר.

בטקס אזכרה מרגש בעיירה לבש אובמה שוב את איצטלת המנחם הלאומי, שבא לחזק ידיה של קהילה מוכת יגון בשם האומה כולה. זו היתה עצרת התייחדות, לא כנס פוליטי, והנשיא נזהר לא לגעת במישרין במחלוקת הנצחית בין חסידי החירות לשאת נשק ללא הגבלות, לבין המתנגדים לחירות האבסולוטית הזו.

אובמה לא רצה לטמא את הדקות שלו בניוטון בפוליטיקה, אבל הוא הניח מקדמה על השולחן, ואת היתרה, שתשולם במטבעות פוליטיות בוושינגטון, נראה בשבועות הקרובים. ההערכה היא, שבעקבות הטבח קיבל הנשיא החלטה: נשק חם שוב לא יהיה מצרך זמין לכל כמו שישיית פחיות בירה.

"איננו יכולים לסבול זאת יותר", אמר אובמה. "הטרגדיות האלה חייבות להסתיים. וכדי לשים להן קץ, אנו חייבים להשתנות". הוא צייין, כי זו הפעם הרביעית בארבע שנות כהונתו שהוא בא לנחם קהילה שנפלה קרבן לפיגוע ירי המוני.

הנשיא, שנראה נוגה אך נחוש החלטה, הכריז שהוא ישתמש בכל האמצעים שהמשרה מעמידה לרשותו כדי לסכור את פרצי אלימות הירי, שגבו חיים רבים כל כך. כאמור, הוא נמנע מלפרט טקטיקות פוליטיות, אך הוא הבהיר, שיפעל לחולל שינוי בחומה הבצורה של התנגדות פוליטית לכל הגבלה על רכישת נשק או השימוש בו.

"זו המשימה הראשונה במעלה"

"אעשה שימוש בכל העוצמה הנשיאותית כדי לקיים שיח עם האזרחים במאמץ למנוע טרגדיות נוספות כמו זו שבניוטון, מפני שאיזו אפשרות אחרת זמינה לנו?", אמר אובמה.
הוא אמר שהאומה כשלה בביצוע משימתה החשובה ביותר - הגנה על חיי ילדיה:

"זו המשימה הראשונה במעלה. אם איננו מבצעים את המשימה הזו כהלכה, אז איננו מבצעים שום משימה כהלכה. האם אנו יכולים לומר באמת ובתמים, כאומה, שאנו עומדים בהתחייבויות שלנו? האם אנו יכולים לומר עם יד הלב שאנו עושים מספיק כדי לסוכך על ילדינו, על כל ילדינו, מפני הסכנה? האם אנו יכולים לומר, כאומה, שאנו פותחים לכל ילדינו הזדמנות לחיים מאושרים, חיים עם מטרה"? אם נהיה ישרים עם עצמנו, התשובה היא 'לא'", אמר אובמה. "אנחנו לא עושים די, וזה חייב להשתנות".

"האם אנו באמת מוכנים לומר, שאנו חסרי אונים לנוכח שפיכות דמים כזו? שהמהלכים הפוליטיים קשים מדי? האם אנו מוכנים לומר שאלימות כזו, שפוגעת בילדינו שנה אחר שנה, היא, פשוט, חלק מהמחיר שיש לשלם בעד החירויות שלנו"? - שאל הנשיא. התשובה היא, כמובן, לא. וכך, ואחרי תקופת החגים, בתחילת ינואר, תהיה וושינגטון עדה לפתיחת זירת מאבק חדשה בצד זירת ההתגוששות על הצוק הפיסקלי: המאבק על הגבלת חירויות רכישת נשק חם והשימוש בו.

לפי כל ההערכות, המטרה הראשונה של ממשל אובמה תהיה חידוש האיסור על מכירות כלי נשק חצי אוטומטיים, שמשמשים את הצבא ורשויות משטרתיות. האיסור הזה בוטל לפני כמה שנים, וכל המאמצים לחדשו כשלו בגלל התנגדות של מחוקקים רפובליקניים (שהסתייעו במעט מעמיתיהם הדמוקרטיים).

אבלה של ניוטון, שמסוקר נון-סטופ בערוצי החדשות בטלוויזיה, נותן דחיפה חזקה לקמפיין הצפוי של אובמה, והוא קיבל תמיכה נוספת מראש עיריית ניו-יורק, מייקל בלומברג. בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות", ברשת NBC, הכריז בלומברג שאובמה חייב לסכור את שטפון הנשק החם בארה"ב.

"הגיע הזמן שהנשיא יתרומם ויוביל", אמר בלומברג. "זה חייב להיות הנושא מס' 1 באג'נדה שלו. הוא נשיא ארה"ב, ואם הוא לא יעשה דבר בתקופת כהונתו השנייה, כ-48 אלף אמריקנים ייקטלו בירי מכלי-נשק בלתי חוקיים רק בשנה הבאה".

ראש העיר אמר, כי אין די בכך שאובמה יחלוק עם אזרחים את עמדתו שצריך לאסור רובי סער. "הנשיא חייב לתרגם את השקפותיו למעשים. תפקידו אינו רק להיות משופע בכוונות טובות. תפקידו הוא לבצע ולהגן על העם בארה"ב".

הרוב המכריע של מחוקקים רפובליקנים, וגם מחוקקים דמוקרטים לא מעטים סבורים שהתיקון השני לחוקה מעניק לכל אזרח זכות להתחמש בנשק חם ללא הגבלות. הם טוענים, שלמעשה מוטלות עתה מגבלות רבות מיד על השימוש בנשק. כמה מחוקקים רפובליקניים אמרו, שלו מנהלת בית-הספר בניוטון, שרצה להתעמת עם התוקף, היתה חמושה באקדח, היא היתה יכולה לירות בו ואולי להציל את תלמידיה. והסקרים מראים, שהציבור עדיין אינו מוכן להגבלות על רכישת נשק. 53% מהנשאלים בסקר גאלופ מאוקטובר 2011 אמרו, כי הם מתנגדים להגבלות על קניה של רובי סער.