137 אולמות קולנוע חדשים צפויים לקום בארץ עד סוף 2014

לאון אדרי, מבעלי סינמה סיטי: "אנחנו מוכרים חוויה ובילוי" ■ בנט קפלן, מבעלי גלובוס מקס: "בתי הקולנוע שלנו לא רועשים, לא 'שכונה'" ■ מוקי גרידינגר, מבעלי תאטראות ישראל: "תחרות היא טובה, למרות שתמיד יש סכנה של בניית יתר"

המלחמה בין רשתות בתי הקולנוע הגדולים העלתה הילוך עם ההכרזה על הקמת מתחם בתי הקולנוע החדשים בבאר-שבע. לא פחות מ-137 אולמות קולנוע חדשים צפויים לקום עד סוף 2014 על-ידי 3 השחקנים הבולטים בשוק בתי הקולנוע: רשת הסינמה סיטי בבעלות האחים משה ולאון אדרי; רשת יס פלאנט של חברת תיאטראות ישראל בשליטת משפחת גרידינגר; וגלובוס מקס בשליטת יורם גלובוס ובנט קפלן.

השאלה המתבקשת היא האם קיימת היתכנות כלכלית לכל שטחי אולמות הקולנוע המתוכננים, על רקע תקופה שבה חלופות טכנולוגיות לצפייה בסרטי קולנוע קיימות בסלון הבית של הצרכנים.

אחת הערים שבהן ניתן כבר לבחון תחרות קיימת היא ראשון-לציון, שבה הקימה רשת סינמה סיטי את מתחם בתי קולנוע השני שלה, בשיתוף רשת גזית גלוב, הפועל כבר 3 שנים. לפני חצי שנה חנכה רשת תיאטראות ישראל מתחם בתי קולנוע נוסף בעיר הפועל זה חצי שנה כמתחם יס פלאנט.

ראש עיריית ראשון-לציון, שעודף שטחי מסחר הלם בה בשנות ה-90 והביא לסגירת קניונים שנבנו בעיר ללא היתכנות כלכלית, מספר כי טרם כניסתה של יס פלאנט לעיר, אישור המתחם היה כרוך בחשש רב.

"כשנכנסתי לתפקיד, מתחם הסינמה סיטי היה כבר בשלבים סופיים של הקמה ולמעשה עובדה מוגמרת. כשהגיעה פניית תיאטראות ישראל חששתי, למרות שזו השקעה פרטית", מספר צור בשיחה עם "גלובס". "ביקשתי להבין מאיפה הצורך שלהם להקים עוד מתחם כזה בראשון והאם יש בו היתכנות כלכלית. הם היו משוכנעים שכן ושכנעו גם אותי שבסדר להקים עוד מתחם, עם צפי מכירה של 1.5 מיליון כרטיסים בשנה. בפועל בסינמה סיטי נמכרו יותר כרטיסים, ונכון להיום נראה שצדקו".

צור סבור כי אחת הסיבות להצדקת קיומם של שני המתחמים היא גם השונות ביניהם: "שני המתחמים מאוד שונים זה מזה. חוץ מהעובדה ששניהם מכילים מעל 20 אולמות קולנוע כל אחד, אי-אפשר להתעלם מכך שאחד פועל בתוך מתחם מסחרי אינטנסיבי - הסינמה סיטי - והאחר באוריינטציה יותר רגועה, משתלב בטבע עירוני, יותר מנותק ופחות הומה. ולכן מגיע לכל אחד קהל שונה ושניהם מצליחים לחיות בעיר הזאת.

"יחד עם זאת, צריך לזכור שהמבחן הוא לא בשנה הראשונה אלא בעוד כמה שנים. אם מחר תגיע אליי רשת נוספת שמעוניינת לפתוח מתחם קולנוע בעיר, אני אמנם לא יכול למנוע בעדה, כי מתחם קולנוע עונה על ייעוד מסחר, אבל אני מאוד אמליץ לשכנע שאין צורך בעוד מתחם כזה".

"לא רק קולנוע, גם בילוי"

לדברי לאון אדרי, מבעלי רשת הסינמה סיטי, "כשפתחו לידנו בראשון-לציון מתחם בתי קולנוע, כלכלית זה לא השפיע עלינו במילימטר. המכירות שלנו אפילו עלו. הם פתחו אמנם בתי קולנוע מאוד יפים, אבל רק בתי קולנוע. אנחנו לא בונים מתחמי קולנוע, אנחנו בונים מתחמי בילוי. כל בתי הקולנוע בארץ ובעולם חוו התמוטטות טוטאלית. כל בתי הקולנוע בארץ קרסו, ונשארנו 3 שחקנים. אם היית צריך להקים רק בתי קולנוע לא הייתי מקים אותם, כי היום לא כלכלי להקים בית קולנוע רק לשם קולנוע.

"הקולנוע מספק לנו רק 40% מסך ההכנסות, בעוד 60% מההכנסות מגיעות מיוזמות נלוות לקולנוע כמו כנסים, ימי עיון, תיאטרון, הופעות וקורסים לילדים שאנחנו מארגנים. גם במתחם בירושלים אנחנו מקימים לא רק קולנוע, אלא גם עיר התנ"ך, מוזיאון קולנוע יהודי, ואנחנו יודעים שאנחנו מוכרים חוויה ובילוי ולא רק קולנוע. בסופו של יום התחרות היא טובה, והקהל לא שוכח איפה הוא ראה סרט ונהנה להיות. הוא יחזור לאן שהרגיש הכי טוב".

לדברי מוקי גרידינגר, מבעלי תאטראות ישראל, שחולשת על נתח נכבד משוק הקולנוע באמצעות יס פלנט, "תחרות היא טובה, למרות שתמיד יש סכנה של בניית יתר. אך לפי התמונה כיום, יש מקום להקמת של מגה קומפלקסים גדולים. אנחנו משוכנעים שבמיקומים טובים קומפלקסים שנבנים על ידי יזמים טובים יצליחו. אני מסכים שהיום לא רק עסק הקולנוע הקלאסי הוא הדבר וניתן לפתח פעילויות עסקיות ולכן גם יס פלאנט מרחיבה את פעילות הקולנוע לארועים לחברות ויחידים שאנחנו מקיימים".

לדברי גרידינגר, העובדה כי המתחם החדש שצפוי להיפתח בבאר שבע, בשיתוף נכסים ובנין שמקצה לכך נכס נדיר, מעידה גם על כך שיזמים מאמינים בשוק הקולנוע, ושטח הקרקע מעניק אופציות רבות להקמה של שטחי מסחר ובילוי בסמוך למתחם בתי הקולנוע".

"אדם מחליט מהלב"

מנגד, בנט קפלן, מבעלי גלובוס מקס, סבור כי השיטה הישנה עובדת. "יש לנו בתי קולנוע באשדוד, בנהריה, בכפר-סבא, בירושלים ובעפולה ללא אירועים נלווים, והם עובדים מצוין, כי המזנון מצליח, וזה כך בכל העולם.

"אנחנו גם מאמינים שהציבור ישוב למתחם שבו הרגיש הכי טוב. אנחנו 3 שחקנים בשוק, וכל אחד מביא טעם אחר. כמו שאדם אוהב לחזור לבית-הקפה האהוב עליו, כך גם למתחם קולנוע. לפני 4 שנים התחיל הבאזז הענק של מתחמי בתי הקולנוע, ומאז הסינמה סיטי גדל ב-3% ויס פלאנט התכווצו. אנחנו לעומת זאת גדלנו ב-60% ובשקט.

"אדם יושב בבית ומחליט מה לעשות, המוח רק חלק קטן בהחלטה, החלק המשמעותי הוא הלב. איפה שירגיש טוב. אנחנו מאמינים שבמקום נקי עם מוזיקה נעימה שאף אחד לא יכעס עליו אם לא ייכנס לקולנוע, הוא ירגיש טוב.

"הקולנוע שלנו מזכיר קולנוע של שנות ה-20. בתי הקולנוע שלנו לא רועשים והומים, ואנחנו לא 'שכונה'. המתחרים שלנו חושבים שכדי להצליח צריך הרבה מסעדות ובלגן, אבל זה לא עובד ככה. אולי 3% הולכים למסעדה. המסעדות ירוויחו, מהקולנוע אבל הקולנוע לא ירוויח מהמסעדה כי אדם בוחר לאכול איפה שבא לו ולא איפה שיש קולנוע. אדם צריך להרגיש שהדם שלו משתנה כשהוא נכנס לקולנוע, ושאם הוא לא מרוצה יחזירו לו את הכסף.

"בתי הקולנוע שלנו לא דומים לאף אחד. במודיעין למשל אנחנו בתחרות של קולנוע אחד מול השני, ולמתחרה יש יתרון מובהק - הוא נמצא בתוך קניון עזריאלי במרכז העיר ונהנה מכל התנועה - ואנחנו בישפרו סנטר במקום קצת יותר מרוחק וממוקמים בתוך מרתף. שנינו פתחנו לפני 4 שנים והוא היה 70% מהשוק. מאז השוק שלו נשאר אותו דבר, ואנחנו גדלנו ב-75% ומובילים שם בשוק. עיצבנו את הקולנוע כמו תחנת רכבת בגרמניה, והקהל במודיעין מתוחכם ומעריך את זה. בנתניה בנינו קולנוע כמו סינמה פרדיסו ישן, ואנשים מגיעים עם חליפות ונשים עם שמלות ערב".

לגבי הכנסות משניות מלבד קולנוע סבור בנט כי כרטיס לקולנוע עדיין הפסדי לחברה. "זה נכון שלא ניתן להרוויח רק מכרטיס קולנוע, אבל המתחרים בוחרים לפנות לוועדי עובדים ואנחנו לחתונות אינטימיות עם קייטרינג משלנו. היום אנחנו מחפשים מתחם לבתי קולנוע בתל-אביב. אנחנו לא מחפשים להתרחב רק כדי להשוויץ במספרים", אמר.

"כולם בודקים היתכנות כלכלית"

לדברי פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, שבודק את פוטנציאל השוק עבור רשת סינמה סיטי מאז פתיחתה בגלילות בשנת 1994, "היום יזמים כמו רשת BIG מחפשים לשלב בתי קולנוע במתחמים החדשים שלהם, וזה אומר הכול. ידוע בכל העולם שמכירת כרטיסי הקולנוע הייתה כל הזמן בירידה עם כניסת האינטרנט, אך עם הכניסה של המגה קומפלקסים בעולם וסינמה סיטי בישראל הייתה התפרצות של המגה-קולנוע והאולמות הגדולים, והמספרים התחילו לעלות. הסינמה סיטי בגלילות מוכר 22% מכלל כרטיסי הקולנוע במדינה, כי המתחם עצמו זוכה לבדו ל-250 אלף ביקורים בחודש.

"לאחרונה פתחו המתחרים מתחמים חדשים במקומות אחרים ומלחמת הסינמה מואצת ב-3 השנים האחרונים. ברוב המקומות נסגרו בתי הקולנוע הקטנים, למעט חלק שצברו מוניטין וערך סנטימנטלי כמו קולנוע כוכב ברמת-השרון. אך הקומפלקסים הקטנים נכנעים, וחלקם הגדול נסגר.

"המלחמה בין 3 השחקנים הגדולים - סינמה סיטי, יס פלאנט וגלובוס מקס - גדלה, והשוק ברווחים כנראה לא באופן שווה. בשוק הסינמה לא מתחרים על מחיר אלא על חוויה. קשה לומר אם כולם ישרדו, אך מה שבטוח שאף אחד לא נכנס בלי לבדוק היתכנות כלכלית. יכול להיות שיירדו מחירים, או יהיו סגירות, או שנראה יותר עירוב של סוגי בידור אחרים".

איפה יוקמו עוד בתי קולנוע
 איפה יוקמו עוד בתי קולנוע