מנהיגת השכל הישר

טוענים נגד שלי יחימוביץ' שאינה מנהיגת שמאל? זה נכון וגם טוב

כל ראשי המפלגות ועסקניהן מדברים על פוליטיקה חדשה. אחרת. נקייה. חושבת. כאילו שזה עניין של הפוליטיקה. כאילו שאם הפוליטיקה נשמעת מטופשת זה היא, ולא האנשים העושים אותה ומדברים בשמה. בינתיים, אני יכול לאתר פוליטיקאי אחד שלא רק מדבר על פוליטיקה "אחרת", אלא גם מבצע אותה. שלי יחימוביץ' מהממת בכל פעם מחדש לא רק את הציבור הרחב, אלא גם, ואולי בעיקר, את בני בריתה, לכאורה.

וזה מוכיח שהיא עושה משהו נכון, חריג, לא שגרתי, לא עדרי. זה מראה, בקיצור, שהיא, שלי יחימוביץ', חושבת לפני שהוא מדברת; שהיא מאפשרת למחשבתה להגיע אל מחוזות קצת יותר עמוקים מפני השטח; שהיא מאפשרת לשכלה לפרוץ את הכלובים המקובלים של שמאל וימין.

חשבונאי הקופסה מתבלבלים

יחימוביץ' אמרה אתמול (ב') שהיא נגד קיום ההתנחלויות ובעד שתי מדינות לשני עמים. חשבונאי הקופסאות מסמנים מיד: שמאל (ומרכז). ואז מוסיפה מנהיגת העבודה, כי "אסור לפגוע בתקציב ההתנחלויות". החשבונאים מתבלבלים לגמרי. אמירה כזאת אינה תואמת את כללי הבוקסה השמאלנית-מרכזית.

אנשי שמאל אמורים לדרוש לקצץ להתנחלויות, לא משנה מה הנסיבות. העמדה הזאת היא אוטומטית בשביל השמאל. אז מה קורה אתך, שלי? האם לנו את או לצרינו?, שואלים צרי המוחין המבינים רק מסרים שטחיים, פלקטיים, ללא סטיות או קמטים.

מיהו פושע?

כמובן שכמעט אף אחד לא שם ליבו שיש הסבר. "לא ניתן להתייחס לתושבי התנחלויות שקמו על פי החלטת ממשלות ישראל כפושעים". שוב פצצה אל תוך מחנה השמאל. מה, הם לא פושעים? הם לא יושבים על שטחים כבושים? הם לא עושים צרות כל הזמן?

אלה שאלות של אנשים החושבים בגובה פני האדמה. שלי, שוב מעשה בלתי מקובל, חופרת אל השורשים. היא מבקשת לגלות מה גרם למה שקורה עכשיו. והיא מאתרת שרעת ההתנחלויות יצאה מהממשלות. שמאל וימין, כולן.

האם צריך להעניש את תושבי ההתנחלויות על מעשי הממשלות? האם, שואלת שלי, צריך למנוע מילדיהם חינוך ראוי? האם לא מגיעים להם מגורים נאותים? האם, בקיצור, אין לנו עליהם את אותה האחריות כמו על היושבים בתחומי הקו הירוק? לפחות עד שעניינם יוסדר?

אזרחים לכל דבר

יחימוביץ' לא אומרת שצריך לתת להתנחלויות קביעות. היא רק אומרת שאם מתכוונים לשים להן קץ, צריך לעשות זאת בהגינות. בחמלה. לא כאילו הם פושעים, כי הפושעים הם אלה ששלחו אותם לשם. לטפל בהם כאזרחים לכל דבר. זה מה שהיא אומרת, וזה מה שאף אחד אחר לא אומר. וזה מה שעושה את יחימוביץ' למעין ליונל מסי, שעליו אמר מאמן ספרדי בכיר: הוא בכמה דרגות גבוה מכולנו.

מאז הפציעה אל שמי הפוליטיקה, משמיעה יחימוביץ' דברים לא שגרתיים. טוענים נגדה שהיא לא מתנהגת כמנהיגת השמאל. וזה נכון, אני חושב שצריך להתחיל להתייחס אליה כמנהיגת השכל הישר.