השער היציג של הדולר נחלש בכ-0.5% ל-3.75 שקלים

האירו התחזק בכ-0.2% ושערו היציג נקבע על 4.98 שקלים ■ ב-ATRADE מעריכים היום כי הדולר מתקרב בצעדי ענק לעבר אזור ה-3.71 שקלים

מגמה מעורבת היום (ד') בשוק המט"ח כאשר הדולר נחלש ב-0.5% ל-3.749 שקלים, בעוד האירו מתחזק ב-0.2% ל-4.979 שקלים. הסיבה לחולשת הדולר היא תחילתו של פתרון בין הרפובליקנים לדמוקרטים בסוגיית הצוק הפיסקלי בארה"ב.

יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר, אמר אמש כי הוא מקדם תוכנית חלופית שתצא לפועל במידה ומהמשא ומתן בעניין הצוק הפיסקלי ייכשל. ביינר עדכן את חברי המפלגה הרפובליקנית בהתקדמות במשא ומתן בינו לבין הנשיא אובמה והודיע שהוא מקדם תוכנית חלופית, בידיעתו של הנשיא אובמה, לפיה המסים יעלו רק לאנשים שמשתכרים מעל למיליון דולר בשנה ואילו עבור שאר אוכלוסיית ארצות הברית לא יחול שינוי בשיעור המס שישלמו.

ביינר הדגיש כי ההצעה שלו, שתעלה להצבעה כבר במהלך השבוע הנוכחי, לא מהווה תחליף למשא ומתן שמתנהל בינו לבין הנשיא אובמה על מנת להגיע לנוסחה מוסכמת על הצדדים בנוגע להעלאת המסים.

ב-ATRADE מעריכים היום כי הדולר מתקרב בצעדי ענק לעבר אזור ה-3.71 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: " נתוני הסחר שפורסמו ביפן הצביעו על ירידה של 14.5% בייצוא לסין ומלמדים על ההאטה שפוקדת את הכלכלה העולמית ומדינות אסיה בפרט. הציפייה כי לא צפויים בטווח הקצר לחצים אינפלציוניים בשוקי המערב תומכת בהחלטה לשמר את שער הריבית בארה"ב ברמת שפל היסטורית של 0.25%-0% ותורמת בשלב הנוכחי לירידת מחיר הזהב. בצל החשש מהשפעת הגזירות הכלכליות שתביא עימן הפשרה בנושא הצוק הפיסקאלי בארה"ב, תומכות בהתחזקות האירו והליש"ט, כמו גם ההתאוששות המרשימה בשערי האג"ח של איטליה וספרד. המצב מתאפשר הודות לירידה במפלס החששות באשר לסיכון הטמון באג"ח אירופאי. העלאת הדירוג באג"ח היווני הוסיפה אף היא לתחושת הביטחון ולירידה ברף הסיכון שראו השווקים בהשקעה באג"ח יווני".

עוד הוסיף פריימן: "להערכתינו בטווח הקצר טרם מוצה פיחות השקל וכי ייסוף השקל בטווח הקצר נותר מוגבל בתנועה לעבר 3.68-3.72 שקלים לדולר. אולם, בראייה לטווח ארוך, אין שינוי בהערכתינו כי השקל צפוי לשוב ולהתחזק ולהתייצב מתחת לרמת 3.7 שקלים. בתקופה של תכנון תקציבי לשנת 2013, ובצל תקופה של תחרות גוברת, שחיקה ברווחיות, עלייה באבטלה וסגירת מפעלים חשוב לציין כי יצואנים שפעלו באופן יעיל ואפקטיבי לגידור החשיפה המטבעית מנעו מעצמם הפסד של 6% עם ייסוף השקל אל מול הדולר. מצב זה אמור לשמש כאיתות אזהרה לחשופים לסיכוני שוק, יצואנים שלא יגדרו את החשיפה המט"חית שלהם יספגו הפסדים. סיכוני המט"ח ניתנים לביטול באמצעות שימוש ראוי בכלים ואסטרטגיות פיננסיות. האחריות לניהול החשיפה המטבעית והחשיפה לסיכוני סחורות וריביות הוא לא רק של סמנכ"ל הכספים והאחראי על ניהול הסיכונים, אלא גם של ליתר חברי ההנהלה והדירקטוריון של החברה".